روستای خانرود مشهد ، طبیعتی بکر و زیبا در طرقبه | Khanroud

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای خانرود مشهد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای خانرود مشهد آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این روستای دیدنی در نزدیکی مشهد با ما همراه باشید.

مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر و جاذبه های تاریخی و قدیمی است. طرقبه یکی از ییلاقات بسیار خوش آب و هوا و پرطرفدار در نزدیکی شهر مشهد است و کمتر کسی وجود دارد که آوازه این منطقه، روستاها، طبیعت زیبای آن و کافه رستوران های مشهورش را نشنیده باشد.

روستای خانرود (Khanroud) ، روستایی در بخش طرقبه استان خراسان رضوی است. این روستای زیبا در ۲۰ کیلومتری مشهد و ۴ کیلومتری روستای تاریخی و توریستی مغان قرار دارد. این روستا با آب و هوایی ییلاقی یکی از مقاصد عالی طبیعت گردی در آخر هفته هاست.

روستای خانرود مشهد
روستای خانرود مشهد

بهترین زمان سفر

روستای خانرود در مشهد دارای آب و هوای کوهستانی، زمستان های خنک و تابستان های معتدل است زیرا این روستا در منطقه کوهستانی کوه های بینالود قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاذبه های گردشگری روستا

  • کوه ها، رودخانه و چشمه های خروشان
  • باغات میوه و طبیعت زیبای روستا
  • کتیبه های سنگی تاریخی

این کتیبه ها در مسجد روستای خانرود نگهداری می شوند که قدمت آنها به 235 سال قبل باز می گردد. تعداد این کتیبه ها چهار عدد می باشد که روی آنها ابیات شاعر قدیمی روستا به نام مرحوم وفایی نوشته شده است.

روستای خانرود مشهد
روستای خانرود مشهد

محصولات روستا

اهالی این روستا، مانند سایر روستاییان مناطق مختلف کشور به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. محصولات کشاورزی این روستا به دلیل آب و هوای کوهستان اش شامل گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و انواع صیفی جات می باشد.

متاسفانه ساکنین روستا در چند سال اخیر از وجود بی آبی رنج می برند. به همین علت اهالی روستا به کشت گل محمدی روی آورده اند که کشت این گل از میزان مصرف آب پایینی برخوردار است و در آمد خوبی هم برای آنها دارد. گل محمدی خواص بسیاری داشته و از آن در انواع شیرینی جات استفاده می کنند.

آیین گل غلتان در روستای خانرود

گل غلتان یکی از مهمترین آیین های این منطقه می باشد که بیشتر برای کودکان تازه به دنیا آمده اجرا می شود. در این مراسم کودک را در میان گل های محمدی می گذارند تا از بیماری ها و پلیدی ها در امان باشند.

همچنین اعتقاد دارند که برگ های لطیف این گل ها کودکان را خوش خنده و سرحال نگه می دارد و باعث می شود که تا آخر عمر به آلرژی دچار نشوند. این مراسم در روستای خانرود مشهد و در بین اهالی نیز از گذشته تا به الان هر ساله در فصل بهار با به بار نشستن گل های محمدی انجام می شود.

کجا اقامت کنیم ؟

اگر قصد دارید شب را در روستا بمانید و از اقامت در محیط روستایی لذت ببرید می توانید سری به بوم گردی های روستای خانرود بزنید. اقامتگاه بوم گردی باراب، اقامتگاهی شناخته شده در خانرود می باشد.

روستای خانرود مشهد
روستای خانرود مشهد

چطور به روستای خانرود برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم این روستا در ۲۴ کیلوتری جنوب غرب مشهد واقع میباشد. برای رسیدن به این روستای دیدنی باید از جاده کوهستانی پر پیچ و خمی که از منطقه سیدی در جنوب مشهد و کوه خلج شروع می شود عبور کرد و پی از طی حدود 20 کیلومتر مسیر، به روستای خانرود رسید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، طرقبه، جاده خلج، 20 کیلومتری مشهد
  • صفحه اینستاگرام روستا: khanrood

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨