روستای ابرده ، منطقه ای ییلاقی و بکر در شاندیز مشهد | Abardeh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای ابرده شاندیز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای ابرده شاندیز مشهد آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی مشهد با ما همراه باشید.

مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر است. اگر اهل طبیعت گردی هستید گزینه های زیادی برای لذت بردن از طبیعت خواهید داشت. یکی از روستاهای زیبای اطراف مشهد که بسیار محبوب است، روستای ابرده می باشد.

روستای ابرده شاندیز (Abardeh) را می‌توان یکی از زیباترین روستاهای دیدنی نزدیک مشهد دانست. بسیاری از گردشگران این روستای زیبا را با نام بهشت مشهد می‌شناسند. فاصله این روستا تا مشهد تقریبا ۴۳ کیلومتر است و در 4 کیلومتری شهر ییلاقی شاندیز و ۲۵‌ کیلومتری شمال غربی طرقبه واقع است. روستای ابرده یکی از بکرترین نقاط برای طبیعت گردی آخر هفته هاست.

روستای ابرده شاندیز - عکس از: سید فاطمه شهرستانی
روستای ابرده شاندیز – عکس از: سید فاطمه شهرستانی

روستای پلکانی ابرده علیا، روستایی خوش‌ آب‌ و هواست که در مسیر رودخانه زشک قرار دارد. آب‌وهوای کوهپایه‌ای طراوت و زیبایی خاصی را به این روستا هدیه داده است. مناظر بکر، رودخانه خروشان، درختان مملو از میوه و پوشش گیاهی سرسبز منطقه، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جالب است بدانید خراسانی‌ها این روستا را به ابرده علیا و ابرده سلفی دسته‌بندی کرده‌اند. همان‌گونه که حتما حدس زده‌اید منظور از ابرده علیا، ورودی روستاست. کمی که در روستا جلو بروید، به قسمت ابرده سفلی می‌رسید. این قسمت در میان دره واقع شده و رودخانه زشک از آن عبور می‌کند.

معماری روستا

اول چیزی که پس از ورود به روستا به چشم می‌آید، معماری سنتی و خاص خانه‌های روستایی است. بدون شک طراحی سنتی و ساده منازل این آبادی با دیوارهای گل‌اندود و سقف‌های صاف حس‌وحال زمان‌های دور را در شما تداعی می‌کند.

کلبه‌های روستای ابرده به شکل پلکانی ساخته شده‌اند. این معماری باعث شده تا کلبه‌ها از پایین به بالا در دامنه کوه قرار بگیرند. به همین دلیل هرچقدر که از روستا بالاتر بروید، نمای زیباتری پیش روی شما قرار می‌گیرد.

روستای ابرده شاندیز
روستای ابرده شاندیز

دیدنی‌های روستای ابرده

  • رودخانه زشک

رودخانه زشک در میان روستا جریان دارد. آب زلال این رودخانه سرسبزی و طراوت را به این منطقه هدیه می‌دهد. رودخانه‌ زشک در فصل بهار از همیشه خروشان‌تر است.

  • طبیعت زیبا و باغات میوه

در باغ‌های این منطقه میوه‌های خوشمزه‌ای مانند گیلاس، آلو قرمز، گردو، گلابی، هلو، زردآلو و سیب پرورش داده می‌شود. اگر در فصل میوه‌دهی سری به ابرده بزنید، با دستی پر از میوه‌های خوشمزه از این منطقه بیرون خواهید آمد.

  • آرامگاه حافظ بهاءالدین عمر ابردهی

آرامگاه حافظ بهاءالدین عمر ابردهی یکی از مهم‌ترین شیوخ خطه توس در ابتدای روستای ابرده قرار دارد. این شخص از مریدان و تربیت‌یافتگان اخی علی قتلقشاه است. از زمان‌های گذشته تا به امروز مقبره این عارف مشهور دوره تیموری مورد توجه رهگذران و بومیان این اقلیم بوده است.

  • آرامستان تاریخی ابرده

از دیگر جاهای تاریخی این روستا می‌توان به آرامستان ابرده اشاره کرد. نام این آرامستان در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. به همین دلیل این مکان یکی از جاهای تاریخی و آثار باستانی خراسان رضوی محسوب می‌شود. قدمت این آرامستان به سده ۹ هجری قمری باز می‌گردد.

جاذبه های اطراف

روستای ابرده با توجه به موقعیت قرارگیری خود به جاذبه ها و مناطق تفریحی بسیاری نزدیک است و دسترسی بسیار راحتی دارد. برخی از مهمترین دیدنی های اطراف این روستا موارد زیر هستند؛

  • روستای زشک شاندیز
  • مجموعه گردشگری پدیده شاندیز
  • پیست اسکی شیرباد
  • پیست موتورسواری ویرانی

کجا غذا بخوریم ؟

روستای ابرده مشهد در انتهای شاندیز و نزدیکی طرقبه قرار دارد. مطمئن هستیم آوازه رستوران‌های درجه‌ یک شاندیز و طرقبه به گوش شما خورده است. در امتداد جاده شاندیز-ابرده، رستوران‌های تراز اولی چشم‌انتظار گردشگران هستند. پیشنهاد می‌کنیم برنامه ابرده‌گردی خود را به‌گونه‌ای تنظیم که حتما ناهار یا شام خوشمزه‌ای در یکی از این رستوران‌ها نوش جان کنید.

روستای ابرده شاندیز - عکس از: مجله گردشگری یوتراوز
روستای ابرده شاندیز – عکس از: مجله گردشگری یوتراوز

کجا اقامت داشته باشیم ؟

سوئیت‌هایی برای اقامت شبانه در ابرده وجود دارد. این سوئیت‌ها امکانات اولیه را برای گذران شب در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند.  اقامتگاه بومگردی آوردگاه یکی از زیباترین اقامتگاه‌های این روستاست.

اما اگر می‌خواهید خودتان را حسابی تحویل بگیرید، بهتر است هتل های نزدیک به ابرده را برای اقامت انتخاب کنید. هتل سحاب، هتل میثاق، هتل پارس و هتل ثامن از هتل‌‌های درجه‌ یک مشهد است که فاصله چندانی با طرقبه و شاندیز ندارد. هتل پارک حیات نیز که قبلا با نام هتل بزرگ طرقبه شناخته می‌شد، یکی از بهترین هتل‌هاست. این هتل در حد فاصل بلوار امام رضا و کمربندی امام خمینی قرار دارد.

چطور به روستای ابرده برویم ؟

اگر مبدأ سفر برای رسیدن به ابرده شاندیز را مشهد در نظر بگیریم، باید در هر کجای شهر که هستید راه بلوار وکیل آباد را در پیش بگیرید. به انتهای این بلوار که رسیدید، جاده طرقبه شاندیز را دنبال کنید. پس از رسیدن به شاندیز، جاده را به سمت ابرده ادامه دهید. جالب است بدانید ابرده جاده‌ای کاملا آسفالت دارد، با این حساب مشکلی برای رسیدن به روستا پیدا نمی‌کنید.

  • آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد، جاده شاندیز، بعد از میدان کاج (قبرستان شاندیز)، روستای ابرده
  • صفحه اینستاگرام ییلاق ابرده: yeylagheabardeh

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨