مراسم بزرگداشت مولانا و رقص سماع در قونیه | Konya

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مراسم بزرگداشت مولانا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره مراسم بزرگداشت مولانا خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با مراسم بزرگداشت مولانا و رقص سماع در شهر قونیه در ادامه با ما همراه باشید.

قونیه یک شهر بزرگ در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی و هفتمین شهر پرجمعیت در ترکیه با جمعیت بیش از ۲٫۱ میلیون نفر است. قونیه یک شهر توسعه یافته اقتصادی و صنعتی است و مرکز استان قونیه می‌باشد. شهر قونیه به بدلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خواستی بین عموم مردم جهان برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر جهان هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان ادب برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ترکیه و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند.

یکی از نوشته های زیبایی که در بالای در ورودی مقبره مولانا به چشم می خورد، بیت زیر است؛

«کعبه‌ العشاق باشد این مقام * هرکه ناقص آمد اینجا شد تمام»

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف نامدار ایرانی در شهر قونیه می زیسته است و آثار به یاد مانده از وی از جمله مثنوی معنوی و غزلیات شمس از ارزش بسزایی برای تمام مردم جهان بخوردار می باشد. در دهه های اخیر شناخت حضرت مولانا در جهان سرعت گرفته و این شاعر ایرانی از شهرت بالایی برخوردار شده است. به همین منظور کتاب او در آمریکا پس از ترجمه توسط فردی به نام کولمن بارکس بیش از ۵۰۰ هزار نسخه به فروش رسید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شعرهای مولانا برای تمامی جهانیان زیبا و پر معنا بشمار می رود.

مراسم بزرگداشت مولانا
مراسم بزرگداشت مولانا

مراسم بزرگداشت مولانا همه ساله از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر ( ۱۹ تا ۲۶ آذر) در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود. این مراسم شامل آئین ها و مناسک خاصی است که گردشگران زیادی را جهت تماشا به  سمت خود می کشاند. اگر چه این مراسم در فصل سرد سال یعنی دسامبر برگزار می شود اما این موضوع نتوانسته چیزی از میزان گردشگرانی که برای تماشای بزرگداشت مولانا به شهر قونیه سفر می کنند را کاهش دهد.

از جمله برنامه هایی که در این مراسم وجود دارد: پخش موسیقی های عرفانی، حرکات سماع در جهت مدح پروردگار و همینطور سخنرانی هایی به منظور شناخت این شاعر بزرگ ایرانی انجام می شود. همه ساله گردشگران زیادی برای تماشای مراسم بزرگداشت مولانا به شهر قونیه سفر می کنند. که ایرانیان در سدر آنها قرار دارند.

شب اروس ( عروس یا عرس)

شب وفات مولانا در شهر قونیه به شب اروس معروف می باشد. این مراسم یکی از مهمترین مراسم هایی است که در قونیه برگزار می گردد. کی از این برنامه‌ها رقص سماع دراویش است. البته رقص سماع در تمام طول سال در قونیه برگزار می‌شود، اما در روز بزرگداشت مولوی، به شکلی باشکوه‌تر در سالن مخصوصی که برای این کار ساخته شده اجرا می‌شود.

مراسم بزرگداشت مولانا
مراسم بزرگداشت مولانا

معنی کلمه سماع

سَماع در لغت به معنی شنیدن، شنوایی و آوای گوش‌نواز است. سماع در اصطلاح صوفیه حالت جذبه و اشراق و از خویشتن جدا شدن و فنا به امری غیر ارادی است که اختیار عارف تأثیری در ظهور آن ندارد. این جشنواره هدف واقعی صوفیان را نشان می دهند مبنی بر “تنها هدف ما در زندگی، عشق است.

انجام مراسم سماع

در مراسمی معروف به سماع، پیروان مذهبی مولانا هر شب در برنامه رقصی شرکت می کنند که در آن با لباس های بلند سفید و رنگارنگ دامن دار زیبا به سرعت حرکت می کنند و دور خود می چرخند. رهبر آنها نماینده خورشید و رقصندگانی که به دور خود می چرخند، مدارهای ستارگان و ماه تلقی می شوند.

در این مراسم چهار رقص به نشانه چهار فصل سال، چهار عنصر طبیعت، و چهار دوره سنی انسان اجرا می شود. حالت دست ها در حرکات سماع یکی به سمت بالا (آسمان) و دیگری به سمت پایین(زمین) قرار می گیرد که این معنای دریافت انرژی های مثبت از آسمان و دفع انرژی های منفی به سمت زمین است.

این مراسم از هفت بخش مختلف تشکیل می شود که هر یک با موضوع موسیقیایی متمایز تحت عنوان سلام اجرا می شوند. در طول شب زمانیکه رقصندگان همچنان به حرکت های چرخشی مهیج خود ادامه می دهند، موسیقی مدام تغییر می کند: از موسیقی رعب آور تا موسیقی فراموش نشدنی و بعد موسیقی زیبا و گوش نواز.

چند توصیه هنگام سفر به قونیه

  • لازم به ذکر است که خانم ها باید در مراسم بزرگداشت مولانا که در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود روسری بر سر داشته باشند و جدا از مردان بشینند.
  • حتما با خود لباس گرم همراه داشته باشید، زیرا ممکن است سرمای این فصل در شهر قونیه لذت تماشای مراسم از شما بگیرد.
  • فیلم برداری و عکاسی از تمامی مراسم بزرگداشت مولانا بلامانع بوده و شما می توانید از ابتدا تا انتهای مراسم عکس و فیلم تهیه کنید.
  • همچنین شما میتوانید در سفر خود به قونیه جهت تماشای مراسم بزرگداشت مولانا چندین سوغاتی از آثار او و همینطور وسیله های زینتی که در مرکز فرهنگی مولانا وجود دارد تهیه بفرمایید. تا یاد این سفر پر معنا هیچ گاه از خاطرتان فراموش نشود.
مراسم بزرگداشت مولانا
مراسم بزرگداشت مولانا

فیلم مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه

 

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨