بهترین مکان های دیدنی شهر قونیه ، ترکیه | Konya

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی قونیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی قونیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با بهترین مکان های دیدنی قونیه در ترکیه در ادامه با ما همراه باشید.

ترکیه کشوری نیست که شما بتوانید در یک مدت کم زیبایی ها و مکان های دیدنی بی نظیر آن را درک کنید. در این بخش جاهای دیدنی شهر قونیه را برای شما توضیح خواهیم داد، شهری که قرار داشتن آرامگاه مولانا جلال الدین بلخی، شاعر بزرگ فارسی زبان در آن، باعث محبوبیت آن بین دوستداران هنر و ادب است.

قونیه یک شهر بزرگ در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی و هفتمین شهر پرجمعیت در ترکیه با جمعیت بیش از ۲٫۱ میلیون نفر است. قونیه یک شهر توسعه یافته اقتصادی و صنعتی است و مرکز استان قونیه می‌باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

آرامگاه و موزه مولانا

مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف نامدار ایرانی در شهر قونیه می زیسته است و آثار به یاد مانده از وی از جمله مثنوی معنوی و غزلیات شمس از ارزش بسزایی برای تمام مردم جهان بخوردار می باشد. از همین رو مقبره این اسطوره ی ایرانی گنبدی سبز رنگ در شهر قونیه واقع می باشد.

گنبد وی ۱۶ وجه دارد و روی آن کاشی های آن آیات گران قدری نوشته شده است. مشابه خطاطی هایی که بر روی کاشی های آرامگاه مولوی انجام شده را می توانید در مساجد اصفهان هم پیدا کنید.

یکی از نوشته هایی که به چشم می خورد در بالای در ورودی این مقبره است که نوشته است: «کعبه‌ العشاق باشد این مقام * هرکه ناقص آمد اینجا شد تمام»؛ علاوه بر مقبره مولانا در این آرامگاه می توانید قبرهای سلطان العلما پدر مولانا و بهاءالدین پسر مولانا و همچنین برخی از شاگردان آن شاعر نامدار ایرانی را بازدید کنید. پس از این که قبرها تمام شدند نوبت به موزه ی مولانا می رسد.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه
  • موزه مولانا

موزه مولانا یکی از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان که در واقع محل زندگی و تدریس مولانا در آن زمان بوده است. در این موزه می توانید اشیایی نظیر تسبیح، دستار و کلاه، جانماز، دیوان حافظ و از جمله دست نویس های آن شاعر که هنوز باقی مانده است را مشاهده نمایید.

  • شب اُروس

شب وفات مولانا در شهر قونیه به شب اٌروس معروف می باشد، مراسم بزرگداشت مولانا در ۱۷ دسامبر برگزار می شود. این مراسم یکی از مهمترین مراسم هایی است که در قونیه برگزار می گردد. کی از این برنامه‌ها رقص سماع دراویش است. البته رقص سماع در تمام طول سال در قونیه برگزار می‌شود، اما در روز بزرگداشت مولوی، به شکلی باشکوه‌تر در سالن مخصوصی که برای این کار ساخته شده اجرا می‌شود.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

مرکز فرهنگی مولانا در قونیه

مرکز فرهنگی مولانا به افتخار جلال الدین مولانا درویش ساخته شده است و دارای تالار بزرگ سما و فضاهای کوچک‌تر برای فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ درویش است. در ابتدا این مرکز کوچک بود ولی در سال ۲۰۱۳ با ساخت سالن چهارم همانند یک سالن ورزشی با ۱۰,۰۰۰ صندلی به بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی ترکیه تبدیل شد.

تپه علاء‌الدین

تپه‌ای مصنوعی که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد ساخته شد و امروزه درست در وسط شهر قونیه قرار دارد و از آن به عنوان پارک استفاده می‌شود. این تپه دارای دو جاذبه دیدنی است: مسجد علاءالدین و بقایای کاخی قدیمی در شمال تپه. در این سازه بسیار قدیمی، کتیبه‌ای از جنس مرمر وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۲۲۱ باز می‌گردد.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

مسجد علاءالدین

این مسجد از قدیم‌ترین آثار تاریخی دوران سلجوقیان بوده و روی تبة علاءالدین در قونیه بنا شده است. در دوره رکن‌الدین مسعود اول سلطان سلجوقی، ساخت بنا آغاز شد و در زمان علاء الدین کیقباد اول به اتمام رسید (1221). در محوطه مسجد مزارهای مسعود یک، قلیچ آرسلان، رکن‌الدین سلیمان دو، غیاث‌الدین کیخسرو، قلیچ آرسلان چهار و غیاث‌الدین کیخسرو سه قرار دارد.

تربت و مسجد شمس تبریزی

در داخل پارک شمس سمت شمالی مسجد شراف الدین  این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به وسیله امیر اسحق گسترده تر و بازسازی شد.

در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریزی است. شمس تبریزی که استاد و پیرو حضرت مولانا بود. امروزه تربت ابن‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

مسجد سلیمیه  قونیه

مسجد سلیمیه (Selimiye) در میدان مولوی و در روبروی موزه مولانا قرار گرفته است و با گنبد بزرگ خود در این میدان کاملا مشخص است. این مسجد که در بین سال‌های ۱۵۶۶ و ۱۵۷۴ و به دستور سلطان سلیم دوم ساخته شده است، نشانگر اوج معماری عثمانی می‌باشد.

در صورتی که در عصر و هنگام غروب خورشید به این میدان بروید، می‌توانید شاهد صحنه‌هایی زیبا از موزه مولانا و این مسجد بوده و تصاویری به یادماندنی نیز از آن‌ها ثبت کنید. در جاده مولوی رستوران‌ها و کافه‌هایی در فضای باز وجود دارند که می‌توانند مکان مناسبی برای لذت بردن از مناظر این مسجد و میدان مولوی باشند.

با توجه به واقع شدن مسجد سلیمیه در نزدیکی موزه مولانا، این مسجد یکی از مکان های دیدنی قونیه است که در سفر به این شهر به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.

موزه مدرسه کاراتای قونیه

موزه مدرسه کاراتای یک بنای تاریخی مربوط به دوره عثمانی است که در سال ۱۲۵۱ ساخته شده است. این مدرسه برای تدریس حدیث و علوم تفسیر در دوره سلجوقی ساخته شد. 

یک ساختمان طبقه که درب ورودی آن با سنگ مرمر سفید تزئین شده است که نمونه‌ای از شاهکار دوره سلجوقی است. بر روی درب کتیبه‌های مربوط به ساخت مدرس وجود دارد. مدرسه با یک گنب با موزاییک چینی با یک فانوس بالای آن پوشیده شده است.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

موزه آتاتورک

در سال ۱۹۱۲ خانه ی آتاتورک در شهر قونیه ساخته شد. و به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن ۱۹ می‌باشد.

موزه‌ی باستان‌شناسی

موزه‌ی باستان‌شناسی قونیه دربردارنده‌ی آثار گران‌بهایی از دوره‌های نوسنگی، مفرغ و کلاسیک یونان، روم و بیزانس است. تکه‌های ظروف سنگی، ظروف سفالی و تابوت‌های رومی مهم‌ترین اشیایی هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

موزه آنتوگرافی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر قونیه موزه آنتوگرافی است. در این موزه شما می توانید انواع لباس، کمر و همچنین سلاح ها و سکه های با ارزشی که در زمان های دور در کشور ترکیه وجود داشته را مشاهده نمایید. این موزه در جاده لارنده قرار دارد.

باغ های مرام

مرام در قسمت جنوب شرقی كوه تكلی بنا شده است. مِرام در واقع منطقه‌ی ییلاقی در حاشیه‌ی شهر قونیه است که محل زندگی تابستانی مولانا و مریدانش بوده و اشعار مثنوی در آنجا سروده شده است. باغ‌های مرام قديم در ۵-۶ كيلومتری غربی شهر شروع و به دره‌ای كه در قسمت سرسبزی واقع شده است منتهی می‌گردد.

جاهای دیدنی قونیه
جاهای دیدنی قونیه

پارک ژاپنی

بزرگ‌ترین باغ ژاپنی ترکیه، در قونیه قرار دارد. این باغ با مساحتی برابر ۳۶ هزار مترمربع توسط شهرداری قونیه (با استفاده از معماران ژاپنی) برای استحکام روابط بین ترکیه و ژاپن ساخته شده است. تالاب‌ها و حوضچه‌ها، ساختمان‌ها و درخت‌های این پارک تماما به سبک ژاپنی ساخته شده است.

حمل و نقل عمومی قونیه

وسایل حمل و نقل عمومی در محدوده مرکزی شهر قونیه به راحتی مسافرین را جا به جا می‌کنند. تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس و تراموا در اکثر محدوده‌های مرکزی شهر وجود دارد. رفت و آمد با تاکسی گران‌تر از تراموا است و با تاکسی متر محاسبه می‌شود.

تراموا تا ساعت 12 شب کار می‌کند و حتی در ساعات دیروقت شب نیز شما در شهر احساس ناامنی نمی‌کنید. در ساعات شلوغ عصر و غروب، تراموای شهری مملو از جمعیت می‌شود و جای نشستن نیست. مردان و جوانان جای خود را به زنان و افراد مسن می‌دهند تا بنشینند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨