روستای زشک مشهد ، مقصدی عالی برای طبیعت گردی | Zoshk

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای زشک مشهد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای زشک مشهد آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این منطقه سبز در نزدیکی مشهد با ما همراه باشید.

مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر است. اگر اهل طبیعت گردی هستید گزینه های زیادی برای لذت بردن از طبیعت خواهید داشت. یکی از روستاهای زیبای اطراف مشهد که بسیار محبوب است، روستای زشک می باشد.

روستای زشک (Zoshk) یکی از محبوب ترین مقاصد در میان گردشگران داخلی و خارجی است. این روستا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله ۲۰ کیلومتری از مشهد و 4 کیلومتری قله شیرباد قرار دارد. روستای زشک در واقع در شهر شاندیز واقع شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قدمت روستا به قبل از دوران قاجار و پادشاهان آن زمان خراسان برمی‌گردد، زیرا در این منطقه قلعه‌هایی از دوران حضور آن‌ها وجود دارد. روستای زشک مشهد آب‌وهوای ییلاقی دارد، اما بین مناطق سردسیر به منطقه معتدل معروف است. بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است اما دیدنش در فصل پاییز و زمستان نیز بسیار زیباست و توصیه می شود.

منطقه شاندیز مشهد به جز خود شهر شاندیز، روستاهای ییلاقی بسیار زیادی دارد که از پرطرفدارترین نقاط برای تفریح آخر هفته و طبیعت گردی هستند. در کل نام مناطق طرقبه و شاندیز مشهد را کمتر کسی نشنیده است و سالهاست که تفریحگاه اصلی مردم بوده است.

روستای زشک مشهد
روستای زشک مشهد

جاذبه های دیدنی زشک

چشمه قلقلی

سرچشمه جوشان تمام رودهای این منطقه چشمه قلقلی است. از روستای زشک که به بالادست روستا و رودخانه‌ها بروید کم‌کم به روستای حیطه و اول مسیر صعود به قله‌های بینالود می‌رسید. اول این مسیر چشمه‌های جوشانی‌اند که به‌دلیل نوع خروج آب از آن‌ها به چشمه قلقلی معروف‌اند. یکی از بهترین و پاک‌ترین آب‌های ایران را می‌توان در این محل نوشید.

دره نهل

دره نهل یکی از دامنه‌های شرقی شیرباد است که با حضور گل و گیاه‌های دارویی، بابونه‌های صحرایی و رودخانه‌های رویایی معطر است. تمام چشمه‌های منطقه زشک و روستای آن از این دره سیراب می‌شوند و همین مسئله اهمیت دره نهل را بیشتر می‌کند. هر قدم شما روی خاک نرم دره نهل، گیاهان دارویی و طبیعی را نابود می‌کند، پس مراقب رفتار خود در طبیعت باشید.

باغ های میوه

روستای زشک چشم اندازهایی زیبا، آب و هوایی مطبوع و معتدل و باغ های سبز با میوه های رنگارنگ دارد. به همین دلیل در شمار بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد است. میوه‌های تابستانی این روستا جزو مهم‌ترین سوغات روستای زشک مشهد هستند.

معماری زیبای خانه های روستا

این منطقه به‌ دلیل بارش‌های متعدد معماری خاصی دارد. خانه‌هایی با دیوارهای سنگی، سقف‌های چوبی شیب‌دار و طبیعتی بکر، چشمه و درختان میوه که دلیل همه آن‌ها آب است.

روستای زشک مشهد
روستای زشک مشهد

قله شیرباد (بام خراسان)

قله شیرباد یا بام خراسان بلندترین کوه از رشته‌کوه بینالود است و البته باید گفت با 3300 متر ارتفاع بلندترین نقطه کل منطقه خراسان نیز می باشد. برای صعود به این نقطه باید از روستای زشک مشهد و روستای حیطه عبور و با رسیدن به چشمه قلقلی کوهنوردی را شروع کنید.

قله چمن

قله چمن یکی از مناسب ترین قله ها برای پیاده روی و کوهنوردی های سبک است. همچنین دامنه های قله چمن، یکی از بهترین رویشگاه های گیاهان خوراکی و دارویی در اطراف زشک است. معمولا تمام گردشگران نه تا بالا، اما تا اواسط چمن می‌روند.

تله کابین زشک

تله کابین زشک، نخستین تله کابین در منطقه شمال شرق کشور است که در حال حاضر از جمله طرح های گردشگری و در حال اجرای این منطقه است. پروژه تله کابین منطقه زشک با قابلیت جابه جایی بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر گردشگر در طول روز یکی از بزرگترین و مجهزترین پروژه های تله کابین در سطح کشور نیز تلقی خواهد شد.

روستای زشک مشهد
روستای زشک مشهد

اقامت در روستا

خوشبختانه هنوز طمع انسان‌ها این منطقه بکر و زیبا را نابود نکرده و خبری از هتل و مسافرخانه در این روستا نیست. با وجود این، می‌توانید برای اقامت شبانه، به شاندیز بروید و در اقامتگاه های بوم‌گردی شاندیز شب را سپری کنید. همچنین در منطقه شاندیز امکان کرایه سوئیت‌های شخصی و انواع ویلاهای شیک از افراد وجود دارد. در کنار جاده، می‌توانید افرادی را مشاهده کنید که تابلویی در دست دارند و نشان می‌دهند که سوئیت خود را کرایه می‌دهند.

علاوه بر این گزینه‌ها، با کمی جست‌وجو در بین مردم روستای زشک، افرادی را خواهید یافت که یک اتاق یا بخشی از خانه روستایی‌شان را به مسافران کرایه می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌های روستایی بسیار اندک است. همچنین با توجه به فاصله کم این روستا تا مشهد می توانید پس از یک سفر یک روزه شب را به مشهد برگردید.

چطور به روستای زشک برویم ؟

برای رفتن به روستای زشک از مشهد، تنها یک ساعت زمان نیاز دارید. ابتدا باید به شهر شاندیز بروید. یک جاده مستقیم از پارک وکیل آباد مشهد، شما را به شاندیز می رساند. از شاندیز تا زشک نیز، حدود ۱۵ کیلومتر راه است. روستای زیبای ابرده نیز در همین مسیر و در میانه راه شاندیز و زشک قرار دارد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨