دیدنی های سارایوو ، پایتخت زیبای بوسنی و هرزگوین

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های سارایوو

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های سارایوو آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بوسنی و هرزگوین کشوری در جنوب شرقی اروپا و شبه جزیره بالکان است و پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونته‌نگرو همسایه است. در کشور بوسنی و هرزگوین سه قوم صرب و کروات و بوسنیایی زندگی می‌کنند. این کشور کوچک، شهرها و مکان های دیدنی زیبایی دارد که با طبیعت سبز ترکیب شده اند.

سارایوو (Sarajevo)، پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین، دارای ترکیبی بی نظیر از جذابیت های سنتی و تأثیرات مدرن است. این شهر و جمعیت آن طی سه سال دشوار در طول جنگ های بالکان در دهه 1990 دچار بحران انسانی شدیدی شدند. امروز آثار جنگ و آوارها از بین رفته و در عوض کافه ها، رستوران ها، اقامتگاه ها، مهمان خانه ها و گالری های هنری در میان بناهای میراثی عثمانی و اتریش-مجارستان به وجود آمده اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نام این شهر از ریشه ترکی سارای اواسی (saray ovası) که به معنی دشت سراها در زبان ترکی استانبولی است گرفته شده است. همانطور که گفته شد سارایوو تاریخ متنوعی را پشت سر گذاشته و امروزه تنها شهر اروپایی بزرگ و اصلی به شمار می رود که در آن مسجد، کلیسای ارتودوکس، کلیسای کاتولیک و پرستشگاه یهودیان را یکجا می بینید.

در سال 1885، سارایوو اولین شهر اروپایی و دومین شهر جهان پس از سانفرانسیسکو بود که شبکه الکترونیکی ترموا داشت که به صورت تمام وقت در سطح شهر فعال بود.

جاهای دیدنی سارایوو

شهر قدیمی سارایوو – Baščaršija

شهر قدیمی سارایوو قدیمی ترین و تاریخی ترین قسمت شهر است که در آن معماری هایی مربوط به قرن 15 را خواهید دید. بازار و پیاده روهای این منطقه دقیقا به همان شکلی که در قرن 15 بوده اند باقی مانده اند. این قسمت شهر پر از خیابان های باریک سنگفرش و فروشگاههای کوچکی است که در آنها می توانید ترکیبی از سنت و فرهنگ اروپای شرقی و ترکیه را ببینید. میدان اصلی آن با فواره نمادینی که دارد یکی از مهم ترین قسمت های شهر قدیمی به حساب می آید.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

فواره سبیلج – Sebilj

فواره سبیلج یک فواره چوبی به سبک عثمانی در مرکز میدان باشچارشیا در سارایوو است که توسط محمد پاشا کوکاویچا در سال 1753 ساخته شده است. این آبنما توسط معمار اتریشی الکساندر ویتک در سال 1891 نقل مکان کرد. طبق یک افسانه محلی، بازدیدکنندگانی که از این فواره آب می نوشند روزی به سارایوو برمی گردند.

پل لاتین – Latin Bridge

پل لاتین در شهر سارایوو قرار دارد و با سازه‌ای سنگی همراه با سه طاق، مشهورترین پل روی رودخانه میلیاکا به‌شمار می‌رود. انتهای شمالی پل، محل ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج‌وتخت پادشاهی اتریش و مجارستان بوده است. بر اساس مستندات، قدمت این پل حداقل به سال 1541 بازمی‌گردد و در طول زمان بارها مورد بازسازی قرار گرفته است.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

تالار شهر سارایوو – Sarajevo City Hall

تالار شهر سارایوو نمونه ای خارق العاده از معماری دوره امپراطوری اتریش- مجارستان است که در سال 1898 ساخته شده است. اما با توجه به اینکه در جنگ صرب ها صدماتی به آن وارد شد، بازسازی هایی روی آن صورت گرفت و تا جای ممکن تمامی جزییات آن همانند اول ترمیم شد. این ساختمان برای بازدید عموم باز است و داخل آن نمایشگاههایی درباره جنگ و همچنین گالری های آثار هنری و عکس وجود دارد.

کلیسای جامع جیسون هارت – Sacred Heart Cathedral

این کلیسا که قلب مسیح نیز شناخته می شود در شهر دیدنی سارایوو واقع شده است. این کلیسا توسط یکی از معماران مجرب در سال 1889 ساخته شده است. اشمیت که به دلیل ابتلا به بیماری وانکاز به شهر سارایوو فرستاده شده بود در دوران بیماری خود و در طول ۳۸ سال زندگی خود در این شهر این بنای باشکوه را ساخته است و در حال حاضر این بنا به عنوان یک یادبود از او باقی مانده است.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

مسجد قاضی حسرف بی – Gazi Husrev-beg Mosque

مسجد قاضی حسرف بی در سال 1532 ساخته شده است. این مسجد بزرگترین مسجد تاریخی این کشور و در عین حال مرکز اجتماع اسلامی شهر و نمونه ای از معماری عثمانی به شمار می رود که بسیار شناخته شده است. گنبدهای متعدد این مسجد و حیاطی که در آن محلی برای وضو گرفتن در نظر گرفته شده است تماما شبیه به سایر مسجدهای عثمانی است.

مسجد امپراطور – Emperor’s Mosque

مسجد امپراطور یک نقطه عطف مهم در شهر سارایوو و کشور بوسنی و هرزگوین است و اولین مسجدی است که پس از فتح بوسنی توسط عثمانی ها ساخته شد. این مسجد، بزرگترین مسجد تک گنبدی در بوسنی و هرزگوین است که به سبک کلاسیک عثمانی آن دوران ساخته شده است و یکی از جاذبه هایی است که حتما باید از آن بازدید کرد.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

کاروانسرای موریکا هان – Fotokopirnica Morića Han

کاروانسرای موریکا هان از دیدنی‌های شهر زیبای سارایوو، پایتخت بوسنی است. این کاروانسرا از نقاط دیدنی شهر سارایوو به شمار می‌رود که با مغازه‌های فرش های ترکی، مسجد و رستوران‌ها پذیرای گردشگران است و مکانی عالی برای تفریح و استراحت و همچنین بازدید از اثری تاریخی است.

قلعه زرد – Yellow Bastion

قلعه زرد یا سنگر زرد یک قلعه در ورودی “شهر دیواری وراتنیک” است. این بنا بین سال‌های 1727 و 1739 در منطقه‌ای به نام جکواچ، نزدیک به پادگان جاجچه و مخزن آب جکواچ ساخته شد. این قلعه تاریخی یکی از نقاط دفاعی در برابر نیروهای اتریش-مجارستان در سال 1878 بود. از بالای این قلعه ویویی زیبا از شهر را خواهید داشت و همچنین می توانید از کافه بالای قلعه نیز استفاده کنید.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

موزه ملی بوسنی و هرزگوین- The National Museum of Bosnia and Herzegovina

موزه ملی بوسنی و هرزگوین در مرکز شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین واقع شده است. این موزه در سال 1888 تأسیس شد در حالی که حدود سال 1850 تکمیل شد. ساختمان موزه توسط معمار چکی کارل پارویک که ساختاری متشکل از چهار غرفه متقارن با نمایی به سبک احیای رنسانس ایتالیا طراحی کرد، گسترش یافت. چهار غرفه شامل بخش‌های باستان‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ طبیعی و یک کتابخانه است.

موزه تونل سارایوو – Sarajevo Tunnel

تونل سارایوو نقش مهمی در زنده ماندن بسیاری از ساکنین بوسنیایی در جنگ داخلی داشت. این تونل در آن زمان محلی برای رساندن و جمع آوری غذا، ذخیره سلاح و حتی خارج کردن مردم از شهر بود. این تونل در می سال 1992 توسط نیروهای نظامی بوسنی ساخته شد. در آن زمان تقریبا تمامی مسیرهای ورود و خروج به این شهر توسط نیروهای نظامی صرب تحت محاصره بود. امروزه ورودی این تونل به یک موزه تبدیل شده است و بازدیدکنندگان می توانند به قسمت کوچکی از این تونل وارد شوند و تردد در آن را تجربه کنند.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

موزه دوران کودکی جنگ – War Childhood Museum

موزه دوران کودکی جنگ یک موزه تاریخی در شهر سارایوو بوسنی و هرزگوین است که در ژانویه 2017 افتتاح شد. این موزه تجربیات کودکانی را که در طول جنگ در بوسنی زندگی کرده‌اند، از طریق اشیا، شهادت‌های ویدئویی، و گزیده‌هایی از تاریخ شفاهی ارائه می‌کند.

شعله‌ ابدی – Sarajevo Eternal Flame

شعله‌ی ابدی بنایی یادبود برای قربانیان نظامی و غیرنظامی جنگ جهانی دوم در سارایوو است. نوشته‌های روی دیوار، تشکری از جانب سارایوو به تمام شهروندانی است که زندگیشان را برای مبارزه با فاشیسم فدا کردند. شعله‌ی این یادبود تنها یک بار در سال ۱۹۹۰ هنگام محاصره‌ی سارایوو خاموش شده است، اما پس از آن دوباره روشن و تا امروز برای شهر و مردمش به معنای امید و روشنایی است.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

گورستان یادبود کواچی – Kovači Memorial Cemetery

یکی از مهم ترین رویدادهای اخیر تاریخی در شهر سارایوو، جنگ تراژدیک و خون آلود داخلی بود که در اوایل سالهای 1990 رخ داد. سارایوو به میدان جنگی برای مبارزه نیروهای بوسنیایی و صرب تبدیل شده بود به طوری که تقریبا چهار سال توسط این نیروها محاصره شده بود. گورستان یادبود کواچی محل دفن سربازان بوسنیایی بود که در این مدت حین دفاع از سرزمین خود توسط صرب ها کشته شدند. در این قبرستان همچنین اولین رییس جمهور کشور مستقل بوسنی نیز دفن شده است.

یادآورهای جنگ – Reminders of the war

وقتی در گوشه و کنار شهر سارایوو قدم می زنید محال است حفره هایی که در اثر برخورد گلوله در دیوارها ایجاد شده اند را نبینید. اینها نمونه هایی از آثاریست که از جنگ داخلی در این شهر ایجاد شده است. این جنگ که در اواخر سال 1995 به پایان رسید هنوز آثاری در زندگی و چهره شهر سارایوو داشته است. هنوز بسیاری از خانه های این شهر به طور کامل بازسازی نشده اند و آثار جنگ بر چهره ساختمان های آن نمایان است.

دیدنی های سارایوو
دیدنی های سارایوو

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨