سفر به مشهد

کامل‌ ترین راهنمای سفر به مشهد؛ چرا نباید سفر به این شهر زیبا را از دست بدهیم؟

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سفر به مشهد

مشهد شهر پرطرفداری است و در تمام طول سال از مهمانان ایرانی و خارجی پذیرایی می‌کند. با سفرکردن به این شهر محبوب می‌توانید زیارت کنید، به سیاحت مشغول شوید و خاطره‌های خوبی برای خود بسازید. با مرور راهنمای سفر به مشهد دید خوبی برای برنامه‌ریزی سفرتان پیدا می‌کنید. جاذبه های گردشگری مشهد پرشمار هستند و می‌توانند مسافران با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه دارند. در سفرتان به این شهر پرآوازه چه چیزهایی در انتظار شماست؟

با تاریخچه مشهد آشنا هستید؟ 

در گذشته‌ها، نام مشهد سناباد نوغان بوده است اما بعد از شهادت امام رضا در آنجا نامش به مشهد یعنی محل شهادت تغییر کرد. این شهر از پهناورترین نقاط ایران است و قرارداشتن آن در حوالی رودخانه کشف‌رود عاملی برای رشد و توسعه‌اش به‌نظر می‌رسد. در دوران افشاریان هم مشهد پایتخت ایران بوده است.

مشهد در زمان شاه طهماسب صفوی رشد کرد و بزرگ ‌و بزرگ‌تر شد. در آن دوران، مردم توس به‌سمت شهر مشهد فعلی روانه شدند و کم‌کم به وسعت و رونق آن اضافه شد. مشهد جمعیت و وسعت زیادی دارد. وجود دیدنی‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی هم باعث شده که همیشه مورد توجه مسافران باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


«راهنمای جامع سفر به مشهد»

جاذبه های گردشگری مشهد را می‌شناسید؟ 

اگر به مشهد سفر کنید، با دیدنی‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوید. فقط بحث زیارت نیست که آن را در فهرست نقاط جذاب سفر در ایران قرار می‌دهد؛ مشهد دیدنی‌های بسیاری دارد. در ادامه در کنار حرم امام رضا به دیگر جاهای دیدنی مشهد اشاره می‌کنیم:

  • حرم امام رضا؛
  • باغ نادری؛
  • حمام مهدی قلی‌بیک؛
  • موزه نان؛
  • آرامگاه فردوسی؛
  • آبشار اخلمد؛
  • کلات نادری؛
  • طرقبه و شاندیز؛
  • چالیدره؛
  • پارک ملت؛
  • کوه‌سنگی؛
  • سرزمین موج‌های آبی.

حرم امام رضا 

فارغ از اینکه حرم امام رضا برای دوست‌داران زیارت ارزش معنوی بسیاری دارد، از نقطه‌نظر تاریخی هم مکانی قابل‌اعتنا است. صحن‌ها و داخل حرم حال‌وهوای خوشی برای طرف‌داران زیارت فراهم می‌کنند. با رفتن به حرم می‌توانید از مسجد تاریخی گوهرشاد، موزه موجود در آنجا و آرامگاه پیر پالان‌دوز هم بازدید کنید.

باغ نادری 

آرامگاه نادرشاه افشار هم در مشهد قرار دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، این شهر روزگاری در دوران افشاریان، پایتخت ایران بوده است. در باغ نادری آرامگاه نادرشاه با معماری قابل‌اعتنا و جذابی دیده می‌شود. موزه‌ای هم در مجموعه باغ نادری وجود دارد که سرزدن به آن برای دیدن انواع اسلحه‌هاو لوازم دوران افشاریان خالی از لطف نیست.

حمام مهدی قلی‌بیک 

سفر به هر شهر با بازدید نقاط تاریخی‌اش معنای عمیق‌تری پیدا می‌کند. وقتی بدانید که گذشته و تاریخچه زندگی مردمانی که از شما پذیرایی می‌کنند چه بوده، دید بهتری از مقصدهای سفرتان به‌دست می‌آورید. حمام مهدی قلی‌بیک از موزه‌های مشهد است که در آن، شاهد حمامی سنتی و اشیایی قدیمی خواهید بود. به این حمام موزه مردم‌شناسی هم می‌گویند.

موزه نان 

در موزه نان می‌توانید شاهد مراحل آماده‌سازی نان از برداشت گندم تا پخت باشید. عروسک‌هایی در این موزه وجود دارند که مراحل مذکور با حضورشان به نمایش گذاشته می‌شود. نان از خوراکی‌های ارزشمند هر شهر و کشور است که می‌تواند اطلاعات و ناگفته‌های زیادی درباره سبک زندگی، اقلیم جغرافیایی و فرهنگ هر سرزمین در اختیارمان قرار بدهد. سرزدن به موزه نان مشهد هم خالی از لطف نیست.

آرامگاه فردوسی 

آرامگاه فردوسی 

مگر می‌شود به مشهد بروید و سری به فردوسی بزرگ نزنید؟ آرامگاه این شاعر ارزشمند ایرانی در توس مشهد است. برای رسیدن به این مکان باید از شهر در حدود ۵۰ دقیقه رانندگی کنید. مجموعه آرامگاه فردوسی مکان باصفایی است که علاوه بر او، آرامگاه چهره‌های فرهنگی دیگری مثل مهدی اخوان ثالث و استاد شجریان هم هست. با گشت‌وگذار در محوطه این آرامگاه می‌توانید ضمن درودفرستادن به روح فردوسی بزرگ، در فضای باز و بزرگ آنجا اوقات خوشی را سپری کنید.

آبشار اخلمد 

طبیعت مشهد هم دیدنی است. شاید از آن شهرهای سرسبز و مرطوب محبوب نباشد اما کوه‌ها و آبشارهای اطرافش دیدنی هستند. آبشار اخلمد از نقاط جذاب این شهر است که برای سرزدن به آن باید حدود ۲ ساعت از مرکز شهر رانندگی کنید.

کلات نادری 

مقر فرماندهی نادرشاه افشار، کلات نادری بوده است. اگر به مشهد سفر می‌کنید، سری به کلات نادری بزنید و دیدنی‌های تاریخی آن مانند بند نادری، قره‌سو و قصر خورشید را هم ببینید. کلات نادری در اطراف مشهد است و برای رسیدن به آن باید حدود ۱۶۰ کیلومتر را طی کنید.

طرقبه و شاندیز 

این دو نقطه در حوالی مشهد قرار دارند و بسیار خوش‌آب‌وهوا هستند. طرقبه و شاندیز تفرجگاه‌های جذابی با رستوران‌های فروان‌اند. با رفتن به آنجا می‌توانید شیشلیک خوشمزه مشهدی را امتحان کنید.

چالیدره 

در نزدیکی طرقبه، مجموعه تفریحی جذابی به‌نام چالیدره وجود دارد. در چالیدره می‌توانید قایق‌سواری کنید، سوار زیپ‌لاین و تله‌سی‌یژ شوید یا با بانجی‌جامپینگ آدرنالین بدنتان را بالا ببرید. در این مجموعه تفریحی رستوران‌هایی هم وجود دارند.

پارک ملت 

برای سپری‌کردن اوقاتی شاد و مفرح در مشهد می‌توانید به پارک ملت هم بروید. این پارک شهربازی و چرخ‌وفلک بلندی دارد که برای کودکان و دوست‌داران هیجان معمولا دوست‌داشتنی و خوشایند است.

کوه‌سنگی 

کوه‌سنگی یکی از معروف‌ترین پارک‌های مشهد است. این پارک بزرگ و باصفا در جنوب غربی شهر قرار دارد و مکان مناسبی برای گردش و قدم زدن است. در روزی از روزهای سفرتان به مشهد، گشت‌وگذاری در آن داشته باشید.

سرزمین موج‌های آبی 

دوست‌داران آب‌بازی، شنا و هیجان می‌توانند در روزهایی از سفرشان به مشهد به سرزمین موج‌های آبی بروند. کودکان معمولا از این مجموعه استقبال زیادی می‌کنند.

هتل‌های معروف و اقامتگاه‌های اقتصادی مشهد کدام‌اند؟ 

مشهد شهری است با گردشگران پرشمار. این شهر برای پذیرایی از مسافران ایرانی و خارجی متنوع خود اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی دارد. بنا به سلیقه و بودجه‌تان می‌توانید از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنید، برای مثال:

  • هتل مدینه‌الرضا؛ این هتل لوکس است و امکانات زیادی دارد. در ضمن نزدیکی‌اش به حرم امام رضا از مزایای مهم آن به‌شمار می‌رود.
  • هتل مجلل درویشی؛ این هتل پنج‌ستاره هم امکانات زیادی دارد و انواع اتاق‌ها را مطابق میل و سلیقه‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • هتل قصر طلایی؛ برای اقامت در هتلی باکیفیت و پرستاره می‌توانید این مورد را انتخاب کنید و از امکانات رنگارنگش بهره‌مند شوید.
  • هتل طوبی؛ اگر می‌خواهید در اقامتگاهی اقتصادی بمانید، هتل طوبی انتخاب مناسبی خواهد بود. تمیزی این هتل و نزدیکی‌اش به حرم از آن گزینه‌ای محبوب درمیان هتل‌های به‌صرفه و اقتصادی می‌سازد.
  • هتل کارن؛ یکی از هتل‌های اقتصادی معروف مشهد، هتل کارن است و امکانات رفاهی مناسبی در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

رستوران های مشهد را می‌شناسید؟ 

در سفرتان حتما غذاهای محلی مشهد را امتحان کنید. درباره شله معروف مشهدی‌ها شنیده‌اید؟ بهترین مکان برای امتحان‌کردن این غذای پرآوازه خود مشهد است. در این شهر، غذاهای دیگری هم پخته و آماده می‌شوند که شهرت زیادی دارند: شیشلیک و خورش ریواس.

از بهترین رستوران های مشهد، باید نام‌های زیر را به‌خاطر داشته باشید:

  • رستوران پسران کریم؛ این رستوران به‌واسطه ماهیچه‌های خوشمزه‌اش معروف است. البته غذاهای دیگری مانند انواع کباب هم سِرو می‌کند.
  • رستوران ارکیده سیاه؛ اگر به‌دنبال رستورانی باکیفیت و با غذاهای متنوع بین‌المللی می‌گردید، این پیشنهاد می‌تواند شما را راضی نگه دارد.
  • رستوران رضایی؛ این رستوران هم شعبه‌های مختلفی دارد و برای دوست‌داران انواع کباب و غذاهای سنتی گزینه خوبی خواهد بود.
  • رستوران مهستان؛ این رستوران هم از باکیفیت‌ترین گزینه‌های پیشنهادی برای امتحان‌کردن غذا در مشهد است. کباب‌های این مجموعه پرطرف‌دارند.

سوغاتی‌های مشهد چیست؟ 

سوغاتی‌ های مشهد

در سفر به مشهد، دست‌تان برای انتخاب سوغاتی باز است. برای مثال، از میان گزینه‌های زیر می‌توانید انتخاب کنید و بخرید:

  • زرشک و زعفران مشهدی‌های کیفیت کم‌نظیری دارد.
  • تسبیح و انگشترهایی از سنگ‌های ارزشمند مانند عقیق هم در مشهد فراوان‌اند.
  • گلیم و قالی‌های دستباف این شهر بسیار هنرمندانه بافته می‌شوند.
  • خشکبار و ترشی مشهدی‌ها معروف است.
  • دیگ سنگی و پوستین هم از صنایع دستی ارزشمند مشهد هستند.

چطور به مشهد سفر کنید؟ 

برای انتخاب از میان روش‌های سفر به مشهد، دست‌تان باز است. اهل سفر زمینی هستید؟ دوست دارید که سریع‌تر به مقصد برسید و طرفدار هواپیما هستید؟ شاید هم سفر با قطار را ترجیح می‌دهید. کدام را بیشتر می‌پسندید؟

سفر زمینی به مشهد 

با خودروی شخصی به مشهد می‌روید یا از اتوبوس استفاده می‌کنید؟ تصمیم با شما است اما از آنجا که تهیه بلیط از اینترنت در این روزها بسیار آسان شده و اتوبوس‌هایی با امکانات مناسب هم در جاده‌ها تردد می‌کنند، شاید نیازی نباشد که خستگی رانندگی مسافت‌های طولانی را تحمل کنید.

اگر هم دوست دارید در سفر زمینی به مشهد خودروی شخصی‌تان را برانید، بدانید که سفرتان از تهران به این شهر می‌تواند از جاده‌های گرمسار، سمنان، شاهرود، سبزوار و نیشابور بگذرد. از سمت مازندران یعنی آمل، بابل، ساری، گلوگاه، گرگان، بجنورد، قوچان و چناران هم می‌توانید راهی مشهد شوید.  مدت‌زمان سفر زمینی از تهران به مشهد در حدود ۱۰ ساعت است.

سفر هوایی به مشهد 

برای کوتاه‌کردن راه و صرفه‌جویی در زمان، سفر هوایی به مشهد بهترین فکر است. اگر از تهران راهی مشهد می‌شوید، پروازتان در حدود ۱ ساعت طول خواهد کشید. این پرواز در فرودگاه بین‌المللی مشهد به زمین می‌نشیند.

سفر با قطار به مشهد 

ایستگاه راه‌آهن مشهد از مرکز آن دور نیست. سفر با قطار به مشهد از شهرهای مختلف امکان‌پذیر است. اگر از تهران به‌سمت مشهد می‌روید، سفرتان با قطار در حدود ۱۰ ساعت طول خواهد کشید.

روش‌های گشت‌وگذار در مشهد چیست؟ 

اگر خودروی شخصی‌تان در سفر با مشهد با شما همراه نیست، جای نگرانی وجود ندارد. در این شهر، راه‌های مختلفی برای تردد درون‌شهری و گردش وجود دارد. تاکسی‌های خطی و اینترنتی در مشهد فعال هستند. با وجود آنها می‌توانید به هر جایی که دوست دارید، راهی شوید.

مشهد مترو هم دارد و با تهیه بلیط می‌توانید به‌سادگی با آن به نقاط مختلف شهر بروید. اتوبوس‌های مختلف هم که شما را درون شهر جابه‌جا می‌کنند. متروی مشهد از حوالی ساعت ۶ صبح شروع به فعالیت می‌کند و تا حدود ساعت ۱۰ شب، مسافران را به مقاصدشان می‌رساند.

در آخر 

در این راهنمای سفر به مشهد از دیدنی‌های شهر و گشت‌وگذار در آن خواندید. برای اینکه بتوانید تمام دیدنی‌های این شهر را ببینید، باید چند روز کنار بگذارید و برنامه‌ای منظم داشته باشید. مشهد هم طبیعت زیبا دارد و هم دیدنی‌های تاریخی و مذهبی. با روش‌های مختلف، بنا به خواست و بودجه‌تان برای سفر به مشهد، چمدان‌ها را ببندید.



 الی گشت    

                تور کیش