جاهای دیدنی لیوبلیانا ، پایتخت کشور اسلوونی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی لیوبلیانا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی لیوبلیانا صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

لیوبلیانا (Ljubljana) پایتخت کشور اسلوونی و با حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهر این کشور است. محدودهٔ لیوبلیانا از زمان‌های باستان مسکونی بوده ولی این سکونتگاه در سال ۱۲۲۰ میلادی رسماً عنوان شهر یافت. شهر لیوبلیانا در مرکز اسلوونی و در حوضه آبریز لیوبلیانا واقع شده و در طول تاریخ به عنوان چهارراهی برای برخورد فرهنگ جهان اسلاو با فرهنگ‌های ژرمنی و لاتین بوده‌ است.

شهر لیوبلیانا شما را به دوران های مختلف تاریخ می برد. کوچه پس کوچه های سنگفرش، معماری زیبا، سقف های قرمز، کافه رستوران های بی شمار در نقاط دنج و شلوغ شهر که تمامی سلیقه ها را در برمی گیرد. این شهر اروپایی قطعا یکی از مقاصد زیبا برای سفر می باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این شهر فرهنگی و قدیمی پر از گالری و موزه های گوناگون است. جالب است بدانید که در لیوبلیانا اسلوونی هر ساله بیش از ۱۰ هزار رویداد فرهنگی و هنری برگذار می شود که این همایش ها، نشان از مهم بودن این شهر است.

در سال ۲۰۱۶، لقبی که به عنوان پایتخت سبز اروپا شناخته می شود، به دلایلی چون مسیرهای مناسب دوچرخه سواری، حمل و نقل عمومی کارآمد و… به لیوبلیانا اسلوونی اختصاص داده شد. در ادامه با جاذبه های لیوبلیانا بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های لیوبلیانا

شهر قدیمی لیوبلیانا – Ljubljana Old Town

شهر قدیمی لیوبلیانا نامی است که به محدوده‌ای در ساحل شرقی رود لیوبلیانا، در پایین قلعه تپه داده‌اند. این ناحیه به‌عنوان یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های پایتخت اسلوونی شناخته می‌شود و جاذبه‌های متعددی را مانند قلعه لیوبلیانا، کلیسای جامع لیوبلیانا و پل سه‌گانه در خود جای داده است.

شهر قدیمی لیوبلیانا ترکیبی است از بناهای دیدنی، چشم‌انداز رودخانه، پل‌های تاریخی و تعداد زیادی از رستوران‌ها و کافه‌های دوست‌داشتنی. همچنین خیابان سنگ‌فرش این ناحیه، فضایی به دور از ترافیک و همهمه ماشین‌ها را برای گردشگران فراهم آورده‌ است.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

میدان پرژرن و کلیسای فرانسیس – Prešeren Square

میدان پرژرن قلب مرکزی بخش تاریخی شهر است. این میدان ترکیبی از طراحی به سبک باروک و طرح‌های انتزاعی از جوزه پلژنیک است. این میدان با نماد صورتی کلیسای فرانسیس (Franciscan Church) گره خورده است که یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادهای لیوبلینا و جاذبه‌های گردشگری پایتخت اسلوونی است.

این میدان درواقع میدان اصلی شهر است که تقریبا شاخصه تمامی شهرهای اروپایی می باشد. در این میدان مردم جمع می شوند، پیاده روی می کنند، از کلیسا دیدن می کنند و در کافه رستوران های بی شمار آنجا اوقاتی عالی را سپری می کنند.

رودخانه لیوبلیانا – Ljubljana River

اطراف رودخانه لیوبلیانا مانند محوطه برج ایفل در پاریس است، قلب و نقطه مرکزی شهر. با قدم زدن در امتداد آن شما از تمام مناظر مهم می‌گذرید و حال و هوای یک شهر زیبا و دیدنی را تجربه می کنید.

شما می توانید پیاده روی در کنار رودخانه را انتخاب کرده و یا اینکه تفریح با یکی از تورهای قایق رانی را انتخاب کرده و ساعاتی را در دل رودخانه از مناظر اطراف لذت ببرید. پس از گشت و گذارتان نشستن در یکی از بی شمار کافه رستوران های اطراف را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

کلیسای جامع سنت نیکولاس – Ljubljana Cathedral

کلیسای لیوبلینا که با نام کلیسای سنت نیکولاس (St. Nicholas Cathedral) شناخته می شود و در آن مقر اسقف لیوبلینا واقع شده است، مهم‌ترین کلیسای باروک در پایتخت اسلوونی به شمار می‌رود. محلی که کلیسا در آن واقع شده است به‌ وسیله‌ی کلیسای رومایی در قرن ۱۳ میلادی شناخته شده بود که فرایند ساخت کلیسای جامع در آن از سال ۱۷۰۱ میلادی آغاز شد.

از دیگر میراث­ های هنری اسلوونی نقاشی‌های استثنایی و بزرگی است که بر روی دیواره‌های این بنا کشیده شده است. کلیسای سنت نیکولاس قطعا یکی از جاذبه های اصلی شهر است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

تالار شهر – Town Hall

تالار شهر، محل استقرار شهرداری لیوبلیانا، کاخی استثنایی با طراحی باروکی و تأثیر گرفته از طرح‌های ونیزی است. در مقابل تالار شهر، فواره معروف فرانچسکو را که با سبک زیبای فواره‌های رومی باروک طراحی شده است، خواهید دید.

هر شنبه، شما می‌توانید یک تور گشت‌وگذار از شهرداری که خود بنایی تاریخی و زیبا می باشد و نزدیک به ۵۰۰ سال در این محل استقرار دارد، داشته باشید و از زیبایی های این بنا و معماری آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

موزه ملی اسلوونی – National Museum of Slovenia

موزه ملی اسلوونی در یک کاخ بزرگ نئورنسانسی قرار دارد که قدمت آن به سال 1888 بازمی‌گردد. این موزه به عنوان اصلی‌ترین موزه تاریخ ملی اسلوونی، حاوی یافته های بسیاری از سراسر کشور است که از گنجینه‌های مهم میراث فرهنگی جهان محسوب می‌شوند.

عاشقان تاریخ، مصنوعات بی‌نظیر ارائه‌شده و حفظ‌شده را تحسین می‌کنند. یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد فلوت 60000 ساله نئاندرتال از سایت حفاری Divje Babe در Cerkno، غرب اسلوونی است. قبل یا بعد از کاوش آثار بی‌پایان و جذاب موزه، نقاشی‌های دیواری سقف در سرسرای ساختمان اصلی را ببینید که واقعاً منظره‌ای باشکوه است.

قلعه لیوبلیانا – Ljubljana Castle

قلعه لیوبلیانا زیباترین مناظر لیوبلیانا را به نمایش می گذارد. این قلعه قرن شانزدهمی به راحتی با پای پیاده یا با تراموا قابل دسترسی است. در بالای آن، کافه و رستورانی در حیاط قلعه مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از یک فنجان قهوه یا چشیدن غذاهای سنتی است.

از مرکز شهر، حدود ده دقیقه طول می کشد تا به بالای تپه قلعه بروید و از آنجا نه تنها قلعه باشکوه لیوبلیانا را از نزدیک ببینید، بلکه مناظری پانوراما از شهر با خیابان های قابل نمایش، بازارهای کوچک و رودخانه با پل هایش را نیز خواهید دید. این قلعه دارای دو موزه، آثار تاریخی متعدد، آثار هنری با قدمت چند صد ساله و دو رستوران است که می‌توانید در آن ناهار بخورید.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

پل اژدها – Dragon Bridge

پل اژدها روی رودخانه لیوبلیانا قرار دارد و در اوایل قرن بیستم میلادی، هنگام تسلط امپراتوری اتریش-مجارستان بر شهر لیوبلیانا، ساخته شده است. از این پل به‌ عنوان یکی از بهترین پل‌های ساخته شده با بتن مسلح و از نمونه‌های ارزشمند معماری مکتب جدایی وین یاد می‌شود.

مجسمه اژدهای این پل یکی از نمادهای شهر به‌ شمار می‌رود و علاوه بر آن، پل با ۶ مجسمه کوچک‌تر اژدها تزیین شده است. پل اژدها یکی از آثار شاخص شهر و یکی از مکان هایی است که حتما باید از آن بازدید کنید.

پل سه گانه – The Triple Bridge

پل سه گانه (Tromostovje) مجموعه ای از سه پل است که بر روی رودخانه لیوبلیانیکا قرار دارد. این پل ها شهر تاریخی قرون وسطایی لیوبلیانا را از یک سو و شهر مدرن لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی را از سوی دیگر به هم متصل می کند. این اثر که بر اساس نقشه‌های معمار مشهور Jože Plečnik ساخته شده است، از آگوست 2021 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

پل سه گانه یکی از جاذبه های شاخص و بسیار معروف پایتخت اسلوونی می باشد و همه روزه گردشگران زیادی در آنحا تردد دارند و علاوه بر بازدید از پل ها، دو بافت متفاوت شهر را نیز می بینند و از پیاده روی در بافت قدیم و جدید لذت می برند.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

پل قصاب‌ ها – The Butchers’ Bridge

پل قصاب‌ها (Mesarski most) یک پل تازه‌ساز عابرپیاده بر فراز رود لوبلیانیکا است که از سال ۲۰۱۰ به محلی برای آویزان کردن قفل‌های عشق اهالی لیوبلیانا تبدیل شده است. این پل خاکریز پتکوفسک و بازار مرکزی لیوبلیانا را به هم متصل می کند. این پل که در جایی ساخته شد که زمانی قصابان ایستاده بودند.

پل قصاب ها با مجسمه‌های ریز و در عین حال وحشتناکی که توسط مجسمه‌ساز اسلوونیایی بوسنیایی یاکوف بردار ساخته شده تزئین شده است که اشکال موجوداتی را از اساطیر یونان نشان می‌دهد.

بازار مرکزی لیوبلیانا – Central Market of Ljubljana

بازار مرکزی لیوبلیانا بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ ساخته شده است و از پل سه‌گانه تا پل اژدها، در کرانه شرقی رود لیوبلیانا امتداد می‌یابد. این بازار و میدان وودنیک که در آن واقع شده است، از اهمیت فرهنگی و ملی برخوردار هستند. بازار مرکزی لیوبلیانا در تمام روزهای هفته جز یکشنبه‌ها باز است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

هر بخش این بازار به کالایی جداگانه اختصاص دارد. از جمله محصولاتی که در این بازار به فروش می‌رسند می‌توان به گوشت و ماهی، لبنیات، ادویه‌جات، میوه‌های خشک، آثار هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

فواره روبا (فواره سه رودخانه کارنیولایی) – Robba fountain

فواره روبا که با نام فواره سه رودخانه کارنیولایی (Fountain of the Three Carniolan Rivers) نیز شناخته می‌شود، مقابل تالار شهر لیوبلیانا و در میدان شهر واقع شده است. از این فواره به‌ عنوان یکی از شناخته‌شد‌ه‌ترین نمادهای لیوبلیانا یاد می‌شود. با قدمتی که به سال ۱۷۵۱ میلادی بازمی‌گردد، فواره اصلی روبا توسط مجسمه‌سازی ایتالیایی به نام فرانچسکو روبا ساخته شده است.

مجسمه فواره از سه مرد با سه کوزه تشکیل می‌شود که همراه با ابلیسک وسط آن‌ها از جنس مرمر هستند. فواره اصلی پس از نوسازی در سال ۲۰۰۶ به گالری ملی انتقال یافت و نمونه‌ کپی از آن، جایگزین نسخه اولیه در میدان شهر شد.

پارک تیوولی – Tivoli Park

اگر می خواهید ببینید که محلی ها دوست دارند از فضای سبز لذت ببرند، و خودتان هم اهل لذت از فضای سبز هستید، به پارک تیوولی بروید. پارک مورد علاقه لیوبلیانا به فاصله تنها دو خیابان در غرب مرکز شهر است. پارکی با حدود پنج کیلومتر مربع وسعت، که پر از چیزهای جالب برای دیدن و انجام دادن است.

مناطق پیک نیک، زمین های بازی برای بچه ها، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری و موارد دیگر از جمله فعالیت ها در این پارک است. اگر از هوای تازه و فعالیت ها خسته شدید می توانید در یکی از کافه ها و رستوران های پارک استراحت کنید.

جاهای دیدنی لیوبلیانا
جاهای دیدنی لیوبلیانا

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨