جاهای دیدنی لواسان ، تهران | Lavasan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی لواسان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی لواسان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با با جاذبه های گردشگری و تفریحی این شهر در ادامه با ما همراه باشید.

لواسان (Lavasan) از شهرهای استان تهران و مرکز بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات است. این شهر با آ‌ب‌ و هوای ییلاقی، چشم­‌اندازهای سرسبز و جاذبه­‌های طبیعی بی‌­نظیرش، گردشگران زیادی را از اکثر نقاط کشور به‌سوی خود می‌­کشاند. لواسان شهری تاریخی با قدمت 5 هزارساله است. پیش از احداث شهرداری لواسان در سال 1349، این شهر به‌­صورت محله‌هایی جدا از هم بود؛ ولی با افزایش جمعیت، این محله­‌ها با یکدیگر ادغام شدند و به‌صورت یک شهر درآمدند.

شهرستان شمیرانات در منطقه­ کوهستانی استان تهران واقع شده است. حدود 90 درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد و از متوسط آب‌ و هوای مرطوب، نیمه‌‎مرطوب و سرد برخوردار است. در بیش‌تر روزهای سال آب‌وهوای این شهر سرد و دارای زمستان­‌هایی طولانی است. در طول سال بارش‌ باران بسیار کم است و بارش‌ها بیش­تر به‌صورت برف نازل می‌­شوند. در ادامه جاهای دیدنی لواسان را به شما معرفی می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود یا همان رودخانه لواسان به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه دارای چند سرشاخه است که مهم‌ترین آن شاخه‌ای است که از دامنه‌های جنوبی خرسنگ سرچشمه می‌گیرد.

شاخه مهم دیگر شاخه‌ای است که از دامنه‌های کلون بستک سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون در ناحیه فشم با شاخه خرسنگ بهم پیوسته و رودخانه جاجرود را به‌وجود می‌آورد.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

دریاچه­ سد لتیان

دریاچه سد لتیان در جنوب لواسان و در مسیر رودخانه جاجرود قرار دارد که در گذشته، این سد برای تأمین آب آشامیدنی تهران ساخته شده است. این سد تا قبل از انقلاب، فرحناز نام داشته است.

رودخانه جاجرود که از ارتفاعات کوه‌های دربندسر، گرمابدر، ایگل، زایگان و قسمت جنوبی توچال (بخشی از کوه‌های البرز مرکزی) سرچشمه می‌گیرد، آبریز اصلی سد است. در آن زمان، بنای این سد موجب جمع‌شدن آب و تشکیل دریاچه‌ا­ی زیبایی می‌شد که به‌مرور زمان، بازدیدکننده­‌های زیادی را به خود جذب کرد. امروزه نیز گردشگران زیادی مخصوصا در فصل بهار از این منطقه زیبا دیدن می‌کنند.

پارک جنگلی لتیان

پارک جنگلی لتیان از دیگر پارک‌های جنگلی در نزدیکی سد لتیان است که به‌ همراه پارک تلو این سد را احاطه کرده‌اند و از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به لتیان هستند. پارک جنگلی لتیان که یکی از مجموعه‌های بزرگ تفریحی شمال شرق تهران است، در جنوب سد لتیان قراد گرفته و حدود هزار هکتار وسعت دارد. این پارک جنگلی از جنوب به بزرگ‌راه شهید بابایی منتهی می‌شود.

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو با فضای آرام و زیبایی که دارد، مقصدی عالی برای طبیعت‌دوستان است. این پارک در بزرگراه شهید بابایی و کیلومتر پنج جاده تلو واقع شده است؛ به همین خاطر دسترسی بسیار سریع و راحتی دارد. از لواسان تا پارک جنگلی تلو حدود ۲۰ دقیقه فاصله است.

پارک جنگلی تلو مساحتی بیش از ۱۰ میلیون مترمربع دارد. در گوشه و کنار پارک، آلاچیق‌هایی برای استراحت و اتراق بازدیدکنندگان وجود دارد. مهم‌ترین جذابیت این پارک جنگلی، غیر از طبیعت بی‌نظیری که دارد، چشم‌اندازهای زیبایی است که از سد لتیان و لواسان در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین وسعتی حدود ۲۷ هزار هکتار دارد و در شمال شرقی شهر تهران در بخش لواسانات قرار دارد. این منطقه به این دلیل که در نزدیکی تهران قرار دارد، راه‌های دسترسی مناسبی دارد.

ورود به آن از دو مسیر امکان‌پذیر است؛ یکی از داخل شهر لواسان و جاده کند و بوجان و دیگری در کنار شهر فشم و جاده امامه. از لواسان تا منطقه حفاظت شده ورجین حدود ۳۵ دقیقه فاصله است. یکی از دلایل اهمیت این منطقه حفاظت شده، تنوع زیستی آن است.

آبشار شکرآب

آبشار شکرآب در نزدیکی روستای آهار و در میان دره‌ای سرسبز و دیدنی قرار دارد. شکرآب باغستانی است ییلاقی و باصفا در غرب دره آهار که چند قنات و چشمه آب از جمله چشمه برفی شکرآب بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند. روستای شکرآب و مسیرهای غربی آن که به شهرستانک منتهی می‌شود، محلی برای سیاحت و شکار شاهان قاجار بوده است.

وجود رودخانه‌ی زلال، کوه‌های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار، این نقطه را به منطقه‌ای پر بازدید تبدیل کرده‌اند. آبشار پرآب این روستا یکی از زیباترین مناظر طبیعی آن است. همچنین آبشاری فصلی موسوم به آبشار چهل پله در دامنه‌های کوه قلعه دختر آهار قرار دارد که شامل مجموعه‌ای از آبشارهای زیبا است.

گردنه قوچک لواسان

گردنه قوچک گردنه ای است در بخش لواسانات شهرستان شمیرانات که تهرانپارس(خیابان استخر) و شهر شمیران (تجریش، اراج و مینی سیتی) را به شهر لواسان و جاهای دیدنی لواسان و نیز رودبار قصران (جاده فشم) متصل می سازد و در سر حد جنوبی شهرستان شمیرانات واقع شده است.

این گردنه که از فراز آن می توانید نمایی کوچک از تهران بزرگ را مشاهده کنید مقصد گردشگران و طبیعت گردان است که با مشاهده طبیعت اطراف این منطقه از زیبایی های آن نهایت لذت را می برند.

آبشار ناران

آبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی ایران است که ارتفاع آن به 15 متر می‌­رسد و در ۷۰۰متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک و در نزدیکی روستای کند علیا قرار دارد. این آبشار در میان مراتع سرسبزی قرار گرفته است و در تمام فصل‌­های سال جریانی همیشگی­ دارد. وجود بقایای آثار باستانی در کند علیا از جمله تپه های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیرتازه، نشانگر قدمت طولانی این روستا بوده که به اوایل دوره اسلامی می رسد.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

روستای تاریخی کند علیا

کند علیا نام روستایی بسیار قدیمی در اطراف شهرستان لواسان است و آثار باستانی بسیاری را از اوایل دوره اسلامی در خود جای داده است. از این آثار می‌توان به قلعه پیرزن، تپه گوشواره و جوهک اشاره کرد. کند علیا همچنین به‌عنوان روستایی سرسبز و خوش آب‌وهوا، مکان مناسبی برای آرامش و استراحت کسانی است که از هوای آلوده و شلوغی شهر خسته شده‌­اند.

روستای سینک

روستای سینک در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز بنام کوه چهار چشمه قرار دارد و یکی از ییلاقات قدیم تهران بوده که دارای آب‌وهوای بسیار مناسب کوهستانی است.

این روستا در دو طرف رودخانه افجه قرار دارد و همین موضوع باعث به‌ وجود آمدن شرایط بسیار مطبوع آب‌وهوایی در این منطقه شده است. از دیگر جاهای دیدنی لواسان می‌توان به پارک آزادگان، پارک مخابرات، کوه زینکوه، کوه بندک و تپه­ سرخه اشاره کرد که هر یک جذابیت‌های مخصوص به خود را دارند و برای گذراندن ایامی خوش و خاطره‌انگیز در کنار خانواده و عزیزانتان بسیار مناسب‌اند.

روستای لالان

روستای لالان یا لالون از جاهای دیدنی لواسان و از روستاهای بخش رودبار قصران در شهرستان شمیران استان تهران است که به‌جهت وجود گل های لاله، به لاله گون مشهور بوده و به مرور زمان به لالان تبدیل شده است.

اين روستای چشم‌نواز، در فاصله‌ی ۴۵ کيلومتری شمال تهران و ۱۱ کیلومتری شمال فشم قرار دارد و از همین رو برای سفر یک‌روزه و طبیعت‌گردی مناسب است؛ به‌خصوص که می‌توان برای ساعاتی از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای کلان‌شهر تهران به دامن طبیعت پناه برد و هنگام پیاده‌روی در روستا از چشم‌انداز کوه‌ها و قله‌ها، صدای گوش‌نواز پرندگان و جویبارها نهایت لذت را برد.

روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در مجاورت دشت هویج قرار دارد. این روستای مرتفع ۲۰۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به خاطر کوهستانی بودن پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستانی مطبوع دارد. از لواسان تا روستای افجه حدود ۱۵ دقیقه فاصله است. این روستا غیر از زیبایی‌های طبیعی جذابش، آثار تاریخی هم دارد؛ از جمله حمام تاریخی روستا که قدمت آن به دوران صفویه یا قاجار می‌رسد.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان یکی دیگر از روستاهای دیدنی دهستان لواسان کوچک است و آب‌وهوایی بی‌نظیر و طبیعتی جذاب دارد. این منطقه تقریبا در تمام طول سال میزبان علاقه‌مندان به طبیعت است. در بهار و تابستان که آب‌وهوایی مطبوع دارد و در پاییز به خاطر منظره‌های زیبایی از هزاران رنگ پاییزی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

روستای برگ جهان ۱۱ کیلومتر از شرق روستای افجه فاصله دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است. روستای برگ جهان تقریبا ۴۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و دسترسی آن تقریبا راحت و سریع است. از تهران می‌توانید به طرف لواسان و از آنجا به افجه و در نهایت برگ جهان برسید.

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان یکی دیگر از آبشارهای زیبای لواسان است. این آبشار یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است و در روستای برگ جهان و ارتفاعات کوه­‌های سیاه‌چال قرار دارد. این آبشار یک گزینه بسیار مناسب برای کوهنوردانی است که توانایی صعود به ارتفاعات را دارند. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کرد.

غار هملون

غار هملون از دو غار تشکیل یافته که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند. دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی قرار دارد، 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود 50 متر باشد.

کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده و به همین دلیل لغزنده است. در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود.

در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.

غار خمیره

غار خمیره، مکانی که اگر علاقه مند به غارنوردی هستید، پیشنهاد می کنیم در سفر به لواسان، نگاهی به آن بیاندازید. این غار در روستای برگ جهان قرار دارد و می بایست برای دسترسی به ورودی غار، به شمال غرب روستا مراجعه کنید.

لازم به ذکر است در داخل غار خمیره، چندین مسیر با عمق کوتاه وجود دارد اما گفته می شود در گذشته های دور، از این غار که دهانه ای دو متری دارد، به زندان استفاده میشده هرچند امروزه در میان مناطق بکر و خوش آب و هوای لواسان قرار دارد.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری را دکتر وزیری ساخته که اولین موزه اختصاصی ایران است. در طول مدت سفر به لواسان، تنها 1 الی 2 ساعت زمان نیاز است تا یکی از عجیب ترین و زیباترین جاهای دیدنی لواسان را ببینید. دکتر وزیری 6 سال با هزینه خود وقت گذاشت تا در دل کوه غاری به وجود آورد که امروزه حاصل تلاش های 50 ساله دکتر را در اولین غار موزه اختصاصی ایران ببینیم.

در غاره موزه وزیری شما می توانید مسجمه ها، وسایل دست ساز و چندین تابلو جذاب را ببینید و همچنین می توانید وارد کارگاه دکتر شده و از نزدیک، مراحل ساخت مسجمه ها و کارهای زیبای دکتر وزیری را ببینید.

تپه­ حصارک لواسان

تپه­ حصارک در محله گلندوک لواسان قرار دارد و در سال 1361 به‌عنوان یکی از آثار ملی به‌ ثبت رسید. قدمت این تپه به دوره‌­های بعد از اسلام می‌رسد. در آن زمان­، در این تپه قلعه­‌ای بنا شد که از شهر جاج محافظت می­‌کرد و به‌همین دلیل به آن تپه­ جاج هم می‌­گفتند.

قلعه­ باستانی باغ دره

قلعه باستانی باغ دره بنایی است که قدمت آن به دوره­ هخامنشی یا ساسانی برمی­‌گردد و در محله­ ناران لواسان قرار دارد. همچنین این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه با معماری خاصش، همواره یکی از مکان‌­های محبوب گردشگران بوده است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

حمام راحت‌آباد

حمام راحت آباد ازجمله آثار برجای‌مانده از دوران صفوی است و در بخش لواسانات و ضلع جنوب شرقی روستای راحت آباد قرار دارد. ورود از رختکن به گرم‌خانه از طریق یک در صورت می‌گرفت که در میانه دیوار شمالی رختکن قرار دارد و خزینه حمام نیز در ضلع شمالی گرمخانه تعبیه شده است.

 ویژگی منحصربه‌فرد این حمام، این است که در بدنه دیوار شرقی گرم‌خانه و خزینه، جوی آبی تعبیه شده بود تا آب گرم به‌وسیله آن از خزینه در پیرامون حمام گردانده شود و باعث گرمای بیشتر در گرم‌خانه شود.

جاهای دیدنی لواسان
جاهای دیدنی لواسان

از دیگر جاهای دیدنی لواسان می توان تنگه لالان، آبشار لالان، روستای امامه، آبشار کلوگان، حمام سبو کوچک، کاروانسرای دو برار، قلعه دختر، قلعه مازیار (قلعه امامه)، امامزاده عبدالله جائیج، امامزاده فضل‌علی و امامزاده اسماعیل را نام برد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨