پیست اسکی دیزین | Karaj

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پیست اسکی دیزین

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با پیست اسکی دیزین آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه ورزشی در استان البرز در ادامه با ما همراه باشید.

پیست اسکی دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه بعد از کفردبیان لبنان است که در شهرستان کرج در استان البرز واقع شده ‌است. این پیست اسکی اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت.

این پیست وابسته به امکانات ویژه و خاص که شامل نکات فنی مانند، شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است. دیزین در کوه‌های البرز و از تهران به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۴ کیلومتری شهر کرج و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک که امکانات ورزشی قابل توجهی دارد، واقع شده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین

در تهران علاوه بر دیزین پیست‌های دیگری هم وجود دارد، اما هیچ‌کدام به پای اینجا نمی‌رسند. این پیست اگرچه دهه ۴۰ تاسیس شده، اما هنوز هم فدراسیون جهانی استانداردهایش را تایید می‌کند. دیزین تهران، ۲۳ پیست دارد و یکی از خوبی‌هایش این است که پیست حرفه‌ای‌ها از مبتد‌ی‌ها جداست، چون شیب این پیست‌ها برای مبتدی‌ها خطر زیادی دارد. مسیر اسکی ۷٬۵ کیلومتر است.

انواع پیست ها

علاوه بر وجود پیستهای متنوع، پیستهای نامبرده در زیر، واقع در ایستگاه رستوران چمن به ورزشکاران حق انتخاب می‌دهد؛

  • پیست مبتدی: کارکنان صبور در پیست مبتدی، مکانی امن را برای فراگیران این ورزش مفرح در هر سنی ایجاد کرده‌اند.
  • پیست حرفه ای: محیطی دلچسب را برای ورزشکاران حرفه ایی اسنو برد فراهم آورده است تا نهایت لذت را از فعالیت خود ببرند.

در پیست دیزین هفت تله‌اسکی بشقابی، دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی، چمن و یک تله اسکی چکشی هم وجود دارد. دو تله‌سیژ قله و چمن هم شما را به بالای کوه می‌برند و فرق‌شان با تله‌کابین در این است که فقط از یک نیمکت و محافظ تشکیل شده و دیگر شباهتی به اتاق‌های کابین ندارد. دیزین تهران چهار تله‌کابین هم به اسم‌های شاله، قله، دره و چمن دارد.

دیزین رفتن هم فال است و هم تماشا. مسیر دیدنی دامنه‌های البرز می‌تواند نیمی از روزمان را بسازد. همه روستاهای اطراف جاده بالا مثل فشم، میگون و لواسان سرسبز و تماشایی هستند و از وسط بیشترشان یک رود می‌گذرد. در این مسیر رستوران‌های زیادی هم قرار دارد که برای ناهار یا صبحانه می‌توان در آن توقف کرد.

در دیزین نباید فقط برف‌بازی کرد. مثلا می‌توانیم با تله‌کابین قله خودمان را به ارتفاع ۴۳۰ متری قله برسانیم. همچنین زمین تنیس نزدیک هتل  جهانگردی دیزین تنوع تفریح اینجا را بیشتر کرده است. علاوه بر آن می‌توان دوچرخه‌سواری در کوه، کایت‌سواری، پاراگلایدر و تیراندازی با کمان را هم تمرین کرد. بعضی‌ها هم برای کوه‌نوردی به دیزین می‌آیند.

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین

بهترین فصل سفر

مدت زمان فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی بازان در ایران فراهم آورده از اوایل آذر ماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. پس به جای تعطیل کردن تفریح در زمستان می‌توانیم خودمان را برای فصل سرد شادتری آماده کنیم.

در طول تابستان، اسکی روی چمن نیز در این پیست امکان‌پذیر است. پیست اسکی روی چمن دیزین ۶۵۰ متر طول دارد. همه ساله در این منطقه مسابقات جهانی اسکی روی چمن برگزار می‌شود. همزمان، در مناطق دیگر دیزین از جمله منطقه پیست چمن، امکان فعالیت‌هایی از قبیل دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت سواری و غیره موجود است و گردشگران از باغ گل و گونه‌های نادر گیاهان کوهستانی بازدید می‌نمایند.

رستوران های دیزین

پنج رستوران مختلف در اطراف دیده می‌شود که می‌توانیم بعد از بالا پریدن‌های زیاد با شکمی گرسنه به آنها سر بزنیم. رستوران‌ شاله در ارتفاع ۲هزار و ۹۰۰ متری و رستوران چمن در ارتفاع ۲هزار و ۶۰۰ متری کوه قرار دارد.

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین

امکانات رفاهی

امکانات زیر در دیزین در اختیار شما قرار دارند تا بتوانید به راحتی لحظات خوشی را در این مجموعه سپری کنید:

  •  چهار تله کابین شاله، قله، دره و چمن.
  • دو تله سیژ قله و چمن
  • هفت تله اسکی بشقابی شامل دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی و چمن و تله اسکی چکشی
  •  دو هتل
  • نوزده کلبه (شاله)
  • پارکینگ مناسب
  • فروشگاه های فروش و اجاره لوازم اسکی
  • مدرسه اسکی

هزینه ورودی

قیمت ورودی پیست دیزین نفری ۱۳۲ هزار تومان (مربوط به آبان ۱۳۹۷) است و روزهای شنبه تا سه‌شنبه ارزان‌تر می‌شود. با این حال این تنها هزینه‌ای نیست که باید برای دیزین رفتن بپردازیم. قیمت تجهیزات اسکی این ورزش را برای شما هزینه‌بر می‌کند. علاوه بر آن با ثبت نام در مدرسه اسکی، یک دور سر خوردن روی برف‌ها گران‌تر هم می‌شود.

همه این هزینه‌ها باعث شده که دیزین رفتن را نه یک سرگرمی یک‌روزه، بلکه یک سفر پرخرج بدانیم. با این حال لازم نیست که در همه پیست‌ها چوب و اسکیت شخصی خودمان را داشته باشیم. در همان‌جا هم می‌توان یکی از آنها را اجاره کرد و به دل برف زد؛ البته بعضی‌ها هم با خودشان تیوپ می‌برند تا به جیب‌شان ضرر نزنند.

پیست اسکی دیزین - Photo: Siavash Zargari
پیست اسکی دیزین – Photo: Siavash Zargari

دسترسی

پیست دیزین در فاصله 123 كيلومتری از مسير جاده چالوس و 71 كيلومتری از مسير شمشك قرار دارد. برای رسیدن به این مجموعه می توانید از دو مسیر استفاده کنید؛

جاده کرج چالوس: با ورود به این جاده و طی 65 کیلومتر، بعد از گچسر چشمتان به یک جاده فرعی خواهد افتاد که با تابلوی راهنما شما را به سمت پیست دیزین راهنمایی می کند. با ورود به جاده فرعی و گذر از کنار روستای ولایت رود به دیزین می رسید.

مسیر تهران-شمشک – دیزین: در این مسیر باید از لویزان تهران به سمت فشم حرکت کنید و راه میگون را در پیش بگیرید. با ادامه مسیر به پیست شمشک و پس از 30 دقیقه رانندگی به بالاترین نقطه دیزین می رسید. معمولا تردد کمتری از این مسیر صورت می گیرد اما در زمستان حتما از بسته یا باز بودن آن اطمیان حاصل کنید.

پیست اسکی دیزین - Photo: Mahsa Mehrabi
پیست اسکی دیزین – Photo: Mahsa Mehrabi

آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، منطقه گاجره

وبسایت رسمی مجموعه های اسکی دیزین و شمشک: www.skicomplex.ir

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨