دهکده مازیچال کلاردشت ، بهشتی در مازندران | Mazandaran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دهکده مازیچال کلاردشت

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دهکده مازیچال کلاردشت آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این دهکده زیبا در استان مازندران با ما همراه باشید.

کلاردشت منطقه ای است سرسبز بر بلندای کوه ها از استان مازندران در خطه شمال ایران، از توابع شهرستان چالوس که مرکز آن حسن کیف می باشد. این زمرد سبزرنگ از چهار طرف به ترتیب از شمال تا غرب بین دریای مازندران و شهر تنکابن، قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان، چالوس و نوشهر و کجور، قزوین و الموت قرار دارد. مانند سایر مناطق شمال ایران کلاردشت نیز از آب و هوایی معتدل برخوردار است اما جالب اینجاست که معمولا بلندی های آن به جای بارش باران با ریزش برف مواجه اند، به همین خاطر هوای کلاردشت نسبت به سایر مناطق شمال ایران خنک تر است.

کلاردشت با اینکه از دریای خزر حدود 30 کیلومتر فاصله دارد اما از زیبایی و سرسبزی چیزی کم ندارد، وجود کوه و جنگل و رود و آبشار و دریاچه و دشت و یخچال طبیعی و آب و هوای عالی و روستاهای گردشگری، کلاردشت را به منطقه ای پرطرفدار تبدیل کرده که گردش در آن بهترین لحظات را برای گردشگران رقم می زند.

یکی از مکان هایی که در سفر به کلاردشت نباید رفتن به آن را از دست بدهید، دهکده مازیچال، بهشت کلاردشت است. در ادامه شما را با این دهکده معروف و بهشتی که  آب و هوایی بسیار خنک دارد آشنا می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دهکده مازیچال (Mazichal) به‌ عنوان یکی از مناطق ییلاقی کلاردشت، جایی که به ” همیشه‌بهار” شهرت دارد مکان مناسبی است تا بهترین روزهای زندگی‌ را در آن قدم بردارید و خاطرات خوشی را بسازید.

وقتی خودتان را به ارتفاع 2600 متری مازیچال می‌رسانید اقیانوسی از ابرها، جایگزین اقیانوسی از آب‌ شده است. بیشتر شبیه رویاست تا واقعیت. به‌قدری دهکده مازیچال زیباست که حاضرید شب را تا به صبح بیدار بمانید و از وجود پدیده‌های اطرافتان استفاده کنید. وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.

دهکده مازیچال کلاردشت
دهکده مازیچال کلاردشت

محلی‌های دهکده، مازیچال را به گودالی که پر است از درختان بلوط معنا کرده‌اند. پوشش گیاهی این دره به‌قدری متنوع است که حس دویدن در میانشان آدم را وسوسه می‌کند.در فصل پائیز، جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است  و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند، اما مناسب‌ترین فصل برای شب‌ ماندن ٬ تابستان است.

مازیچال منطقه‌ای ییلاقی است. کلبه‌هایی در آن وجود دارد که فقط در فصل بهار و تابستان مردم بومی در آن‌ها زندگی می‌کنند. این منطقه در فصل‌های سرد سال خالی از سکنه است. نبود آب لوله‌کشی، برق و گاز اگرچه زندگی را برای ساکنان این منطقه سخت کرده، اما باعث شده تا این بخش از سرزمین شمال ایران منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

دهکده مازیچال کلاردشت
دهکده مازیچال کلاردشت

چی بخوریم ؟

بهترین خوردنی‌هایی که می‌توانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. روستاییان بیشتر به شغل دامپروری و گاوداری مشغول هستند و مغازه یا فروشگاهی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل از غذای محلی هم در این منطقه خبری نیست؛ پس غذای کامل به تعداد وعده‌های لازم با خود همراه داشته باشید.

اما اگر به روستاییان یا گوسفند سراهای آنها رسیدید، می‌توانید از آنها پنیر یا ماست بخرید، هر چند معمولا ییلاق‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند اما ممکن است اول صبح بتوانید از آنها چیزی بخرید پنیر، دوغ و ماست چکیده را می‌توان برای سوغات از روستاییان تهیه کرد.

اما حواستان باشد در سفر به کلاردشت، کاکا را فراموش نکنید، کاکا نام یکی از عجیب ترین بستنی کاراملی های شهر کلاردشت است که بسیار خوشمزه است. پس حتما این بستنی را امتحان کنید.

دهکده مازیچال کلاردشت
دهکده مازیچال کلاردشت

بهترین زمان سفر

از آنجایی که این دهکده آب و هوایی بسیار خنک دارد فصل تابستان بهترین موقع سفر کردن و بازدید از این دهکده هیجان‌انگیز است. در سفر به مازیچال به خصوص در فصل سرما٬ باید مراقب حیوانات وحشی منطقه بود. در تابستان به خصوص در ارتفاعات حتما با گله‌های گاو یا گوسفند مواجه خواهید شد اما در فصل سرما در دره‌های این منطقه احتمال اینکه با حیواناتی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.

اقامت در دهکده مازیچال

در این منطقه خانه یا اتاق برای اجاره وجود ندارد، اما امکان چادر زدن در ارتفاعات هست. کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند چادرهای مسافرتی با خود به همراه دارند و با برپا کردن آن‌ها می‌توانند شب را در این منطقه‌ی زیبا اقامت کنند.

وسایل کامل کمپینگ، کوله یک‌روزه برای پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه، کیف کمری، چراغ قوه، غذا به تعداد وعده‌های لازم، بادگیر و لباس گرم، کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌گیر، قمقمه آب و چادر ضدآب هستند.

دهکده مازیچال کلاردشت
دهکده مازیچال کلاردشت

اکثر گردشگران سفر یک روزه به این روستا دارند و معمولا در این مکان اقامت ندارند. پس اگر اهل اقامت در طبیعت و چادر زدن نیستید می‌توانید بعد از گذراندان یک روز رویایی در دهکده‌ی مازیچال به کلاردشت یا عباس‌‌آباد بروید و شب را در هتل‌ بمانید.

دسترسی

برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید٬ سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید٬ از میدان اصلی کلاردشت حدود ۷ کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدا جاده خاکی مازیچال٬ ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید که به بالاتر از آن راهی نیست٬ حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.

دهکده مازیچال کلاردشت
دهکده مازیچال کلاردشت

نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

  • اگر قصد اقامت در مازیچال کلاردشت مازندران را دارید، توصیه می‌کنیم تنها به این منطقه سفر نکنید.
  • از همراهی راهنما، بومی‌ها یا افرادی که با منطقه آشنایی دارند استفاده کنید، چرا که امکان گم کردن مسیر و حمله‌ی حیوانات وحشی وجود دارد.
  • این منطقه جای اقامتی خاصی ندارد و حتما باید چادر مسافرتی همراه داشته باشید.
  • در صورتی که قصد اقامت شبانه را دارید حتی در فصول بهار و تابستان، لباس گرم و کیسه‌ی خواب همراه خود ببرید.
  • احتمال بارش باران در هر فصلی وجود دارد، بنابراین همراه داشتن لباس مناسب برای این که خیس نشوید، ضروری است.
  • در این منطقه فروشگاهی برای خرید خوراکی یا وسایل مورد نیازتان نیست. اگر قصد ماندن دارید، همه‌ی مایحتاج خود را از کلاردشت یا در طول مسیر تهیه کنید.
  • از ۱۰ کیلومتری دهکده‌ی مازیچال جاده خاکی است. برای عزیمت به این منطقه بهتر است از اتومبیل آف‌رود یا وسایل حمل‌ونقل بومی‌های منطقه مثل نیسان و جیپ استفاده کنید.
  • یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که منطقه‌ی مازیچال فاقد برق است. برای ماندن در این دهکده حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • برای گرم شدن لازم است آتش برپا کنید. حتما با جمع‌آوری چوب‌های خشک مسیر، اقدام به روشن کردن آتش کنید و هرگز شاخ‌وبرگ درختان را برای این کار نشکنید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨