باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه)

باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه) | ملایر

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه)

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه) آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ملایر یکی از شهرستانهای همدان و سی و پنجمین شهرستان پرجمعیت ایران است. این شهرستان یک پنجم جمعیت استان همدان را به خود اختصاص داده. وسعت شهرستان ملایر 3210 کیلومتر مربع است که نسبت به شهرستانهای مجاور خود بسیار بیشتر است و از لحاظ وسعت، وسیعترین شهرستان در غرب کشور می باشد.باغ سیف الدوله در سال ۱۲۷۶ هجری قمری توسط نور سلطان محمد میرزای سیف‌الدوله؛ حکمران ملایر در دوره ناصرالدین شاه به منظور تفرجگاه و تفریحگاه مردم شهر وقف شد که بعدها به منظور تجلیل از واقف، «سیفیه» نامیده شد.

از آنجا که سازندگان این بوستان مهندسان ایتالیایی بوده‌اند، این پارک را به شکل صلیبی و بیضی ساخته‌اند. چارچوب کلی باغ تحت عوامل داخلی است و احتمالاً این باغ به تقلید از شیوه باغ‌سازی دوره صفویه در اصفهان (چهارباغ اصفهان) ساخته شده است. در واقع به این دلیل که سیف‌الدوله مدتی در اصفهان زندگی می‌کرد، این عامل را در باغ‌سازی به این روش که در معماری قبل از دوره صفویه و قاجار نیز معمول بوده است را بی‌ثمر نمی‌توان دانست. این بوستان دارای دو استخر و یک مسجد می‌باشد که توسط سیف‌الدوله احداث شد و ساختمانی که ظاهراً محل سکونت بانی آن بوده است.باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه)

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در محوطه این پارک که در گذشته محل سکونت اختصاصی حاج سیف‌الدوله بود، آرامگاه وی و مزار امیر المؤید (نوه سیف‌الدوله که در واقع مالک اصلی پارک و اراضی اطراف آن بود) و ۷ قبر دیگر بنا شده است. این مقبره دارای پلان چهارضلعی می‌باشد که بر فراز آن گنبدی واقع شده است. در داخل مقبره علاوه بر اتاق بزرگی در وسط با پوشش گنبدی شکل، ۴ اتاق کوچک مربع شکل به ضلع ۴ متر با پوشش نیم گنبدی نیز بنا شده که هر کدام با دو ورودی به بیرون راه پیدا می‌کنند و با دو ورودی به داخل مقبره ارتباط می‌یابند. در داخل مقبره تابلویی بزرگ که بر روی آن آیاتی از قرآن نگاشته شده به چشم می‌خورد و نیز چند عکس از سیف‌الدوله، امیر المؤید و افراد خانواده وی مشاهده می‌شود.

در اوایل دوره مشروطیت و هنگامی که هرج و مرج کشور را فراگرفته بود، این پارک بارها مورد غارت قرار گرفت و خسارت‌ها و ویرانی‌ های بسیاری بر آن وارد شد ولی سیف‌الدوله با علاقه‌ای خاص اقدام به جبران خسارت‌ها نمود و تا پایان عمر عهده‌دار این امر بود. پس از سیف‌الدوله نوه ایشان عهده‌دار این امر گردید و در وصیت‌نامه خود این باغ را به شهرداری شهر واگذار کرد و از آن پس حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی بر عهده شهرداری ملایر قرار گرفت.باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه)

سبک معماری باغ و مقبره سیف‌الدوله در ملایر

از مهمترین ویژگی های پارک و مقبره سیف الدوله معماری آن است که به سبک ایتالیایی انجام شده است. در ابتدا یادآور شویم که با توجه به دستور ساخت این بنا توسط بانی آن در بخش‌های مختلف آن شما می توانید معماری ایرانی را نیز مشاهده کنید که این موضوع با توجه به اینکه این مکان در دوران قاجار و صفویه ساخته شده است کاملاً مشهود می باشد. نکته مهم در رابطه با ساخت این مکان توریستی و گردشگری استفاده از مصالح مهمی همچون خشت، سنگ، آجر، خشت، گل و ساروج در بخش‌های مختلف آن است که طبق نظر مهندسین ایتالیایی این امر کاملاً رعایت شده است.

به دلیل وجود درختان چنار در بخش‌های مختلف این باغ می بایست برای تأمین آب آنها و همچنین برای پر کردن آب استخر قناتی در بخش‌های مختلف حفر می‌شد که این موضوع نیز انجام گردید. شما می توانید در بخش زرک و در هشت کیلومتری آن قناتی را مشاهده کنید که آب این پارک از آن تأمین می‌شود. بانی این مکان برای اقامت خود نیز در پارک و مقبره سیف الدوله مکان و ساختمانی را تأسیس نموده است که در آن می توانید مسجدی را نیز مشاهده کنید.باغ و مقبره سیف الدوله (سیفیه)



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)