منار جنبان اصفهان ، اثری ارزشمند در معماری اسلامی | Manar Jonban

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

منار جنبان اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با منار جنبان اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این اثر ارزشمند در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر با زیبایی های خود به یک مقصد گردشگری پرطرفدار در میان تمام جهان تبدیل شده است و آثار تاریخی بی شماری دارد که نمایانگر معماری اسلامی و معماری باشکوه دوران صفویه هستند. منار جنبان اصفهان یکی از آثار منحصر به فرد معماری اسلامی در اصفهان است. در ادامه به معرفی این اثر تاریخی می پردازیم.

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در سال ۱۳۶۲ از خمینی شهر جدا و به اصفهان ملحق شد. این بنا در سال ٧١٦ قمري ساخته شده و عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است. کارلادان یکی از روستاهای معروف منطقه ماربین باستان است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش می‌آید و لازم است ذکر شود هر مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری می‌باشد. این بنا از قرن هشتم هجری تا به حال می لرزد و ویران نشده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

منارجنبان نام جالب و عجیبی است که به مناره هایی اتلاق می شود که قابل تحرک هستند. چندین منارجنبان در ایران وجود دارد که معروف ترین آن در اصفهان و دیگری در شهرستان اردکان قرار دارد. در گذشته منارجنبان اصفهان از شهر جدا و در دهکده‌ای به نام «کارلادان» قرار داشت؛ ولی امروزه این محل و بنا جزو اصفهان است و در نزدیکی محلی به نامنصرآباد قرار دارد. این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته‌است.

منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

شهرت بنا به دلیل نوسانی است که هنگام تکان دادن یکی از مناره ها در سازه بنا ایجاد می شود. در واقع با تکان دادن مناره٬ مناره به نوسان درمی آید و هم زمان با آن مناره دیگر و در نتیجه کل ساختمان به نوسان می افتد. (حتی خود سنگ قبر که اگر روی آن ظرف آبی قرار دهید لرزش آب داخل آن را به موقع تکان دادن مناره ها مشاهده خواهید کرد).

یکی از دلایل این نوسان را می توان در سازه مناره جستجو کرد و می توان بیان کرد که مناره ها را به گونه ای ساخته اند تا مقاومت لازم را در برابر بارگذاری جنبشی ناشی از تکان دادن مناره داشته باشند. وجود دو درز که بین ساقه هر مناره و پشت بام قرار دارد و در هر جهت برابر ۳ سانتی متر است٬‌ باعث می گردند تا هر مناره بتواند به آسانی نوسان کرده و ضربه خود را بر کل سازه آرامگاه وارد نماید.

منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

به دلیل عظمت بنا و میزان کم تکان خوردن آن، دیدن لرزش همه نقاط، کار دشواری است و تنها جنبش مناره ها به آسانی دیده می شوند، آن هم بیشتر به دلیل آن که روی هر یک زنگوله هایی نصب شده که حرکت را به وضوح نشان می دهند.

معماری بنای منارجنبان

نکته شاخص درباره ی معماری این بنای تاریخی زیبا، وجود همان پدیده فیزیکی تشدید یعنی منتقل شدن نیرو از مناره به همه ساختمان بنا است. اما شاید این سوال در ذهن ها نقش بندد که با تکان خوردن این بنا طی قرن های متمادی چرا این بنا فرو نریخته و حتا یک آجر هم از آن جدا نشده است. با بررسی و تحقیقات روی این بنا متوجه شده اند که مهم ترین علت فرو نریختن منارجنبان وجود دو شیار عمیق در این بنا است که آن شیارها یا شکاف ها را در تصویر زیر به وضوح تماشا خواهید کرد، این دو شکاف در کنار مناره ها قرار دارند. به زبان عامیانه می توان گفت که وجود چنین شیاری سبب می شود تا ساختمان فضا برای حرکت کردن داشته باشد و فرو نریزد.

منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

علاوه بر تکان خوردن مناره ها نکته قابل توجه دیگر در رابطه با بنای منارجنبان کاشی کاری های زیبای آن است؛ کاشی کاری هایی با طرح ستاره که رنگ فیروزه ای دارند و زیبایی منارجنبان را دو چندان کرده اند. دقت و ظرافت هنرمندان کاشی کار با دقت در این کاشی های کوچک که با هنرمندی در کنار هم قرار گرفته اند کاملا مشخص است.

آدرس منار جنبان اصفهان ؛ استان اصفهان، اصفهان، کارلادان، منارجنبان، ‫بلوار آتشگاه

هزینه ورودیمنار جنبان اصفهان ؛ در ازای هر نفر 3000 تومان

ساعت بازدید منار جنبان اصفهان ؛ همه روزه از 9:00 تا 16:30

ویدئو منار جنبان اصفهان

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨