جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان ☀️ + تفریحات + آدرس

جاهای دیدنی اصفهان

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی اصفهان آشنا خواهیم کرد . پس اگر قصد سفر به نصف جهان را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ توریست  همراه باشید .

اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشورمان است و هر ساله مسافران زیادی، چه از داخل چه از خارج، برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهر، به اصفهان می‌آیند. ما در این مقاله جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم .

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از بزرگترین و زیباترین میدان‌های جهان است. این میدان با ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض، چهار اثر تاریخی این شهر (مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو) را در خود جای داده است. دورتادور میدان نقش جهان ۲۰۰ حجره‌ی ۲ طبقه دارد و گردشگران هم برای بازدید از این میدان می‌آیند و هم برای خرید. زمانی که صفویان اصفهان را به عنوان پایتخت انتخاب کردند، میدان نقش جهان احداث شد. در این هنگام مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر بازار قیصریه نیز ساخته شد.

جاهای دیدنی اصفهان

سی و سه پل

پلی الله وردی خان یا همان سی و سه پل یکی از بی نظیرترین شاهکارهای دوره ی صفوی می باشد که نمادی از آناهیتا بوده، سی وسه پل از مشهورترین پل های ایران است که در انتهای جنوبی چهار باغ این شهر قرار دارد.سی و سه پل بر روی رودخانه زاینده رود به دستور الله وردی خان سردار صفوی ساخته شده و محلی برای برگزاری جشن آب پاشان یا آب ریزان بوده است، در این جشن در روز 13 تیرماه هر سال با ریختن گلاب و آب  روی یکدیگر جشن میگرفتند.

جاهای دیدنی اصفهان

سردر و بازارقیصریه

این سردربزرگ و قوسی شکل که در ورودی اصلی بازار این شهر قرار گرفته محل ورود به بازار قیصریه است. آثار نقش و نگارهای به جا مانده بر روی این سردر عظیم، حکایت از شکوه و جلال گذشته ی آن می کند. بازار قیصریه در دوران صفویه، بازاری پررونق و مهم بوده است، هنوز هم می توان دکان هایی با قدمت بسیار را درآن مشاهده کرد. امروزه دراین بازار صنایع دستی اصفهان به فروش می رسد.

جاهای دیدنی اصفهان

مسجد جامع

با قدم زدن در مسجد جامع، احساس می‌کنید در میان صفحات کتابی تاریخی قدم می‌زنید. واقعا هم همین‌طور است. مسجد جامع از قرن ۸ تا ۲۰ میلادی، شاهد تغییرات تدریجی گوناگونی بوده است. مسجد جامع اصفهان در طول تاریخ و با روی کار آمدن سلسله‌های مختلف تغییراتی کرده است. به همین خاطر در هر نقطه از آن می‌توان شاهد سبکی متفاوت بود. مسجد جامع اصفهان ۴ ایوان دارد و بی‌اغراق، یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که نباید تماشای آن را از دست داد.

جاهای دیدنی اصفهان

پل خواجو

پل خواجو از شاهکارهای زمان شاه عباس دوم است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. پل خواجو یا پل بابا رکن الدین عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است. این پل از لحاظ معماری، استحکام و تقارن بی‌نظیر است. پل خواجو در ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. وسط پل برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ساختمانی به نام بیگربیکی بنا شد. این ساختمان اکنون هم وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی است.

جاهای دیدنی اصفهان

محله جلفا

کمتر کسی یا بهتر بگوییم تقریبا مسافری نیست که اصفهان برود و یک روز یا حتی چند ساعت را برای رفتن به جلفا اختصاص ندهد. محله جلفا بعد از جاهای دیدنی اصفهان مثل میدان نقش جهان که میتوان سوار بر درشکه ها دور میدان را چرخید یا زاینده رود که میتوان روی پل‌هایش قدم زد و شب ها در زیر پل خواجویش به آواز دلنشین اصفهانی‌ها گوش داد، خواستنی ترین جای اصفهان است. جلفا، خیابان سنگفرشی است که قدم زدن در آن حال آدم را میتواند از این رو به آن رو کند. میتوان رفت و در یکی از کافه هایش نشست یا مجذوب نقاشی های دیواری کلیسای وانک آن شد. در جلفا، کافه هایی مثل شربتخانه فیروز، کافه آنی و قدیمی ترین ساندویچی های اصفهان مثل آرابو، گارنی و کارن نیز قرار گرفته است.

جاهای دیدنی اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

عمارت چهلستون در اوايل قرن 11 هـ .ق در ميان باغ و مجموعه بناها و كاخهاي محوطه دولتخانه صفوي ساخته شده است . اين عمارت عمدتاً به منظور پذيرائي رسمي از ميهمانان و سفراي خارجي ، طي سه مرحله و طبق يك طرح واحد ساخته شده است . نقاشي هاي ديواري چهلستون زير نظر هنرمند نامدار عصر صفوي ، رضا عباسي با خصلت بزرگ نمائي به شيوه مينياتورهاي ايراني انجام گرفته است . چهار تابلو بزرگ داخل سالن ، صحنه هايي از ميدانهاي جنگ و مجالس پذيرائي پادشاهان صفوي را نشان مي دهد . دو تابلو بزرگ مياني از الحاقات بعدي با موضوعات مشابه است كه به قلم صادق نقاش باشي (هنرمند دوره قاجار) ترسيم شده است . متأسفانه بسياري از نقاشي هاي دوره صفوي در زمان حكومت ظل سلطان ، تخريب گرديده است . از اشعار دلپذير نجيب كاشاني كه به (خط محمد صالح اصفهاني) بر پيشاني ايوان ستوندار مرقوم گرديده ، چنين مستفاد مي گردد كه اين عمارت بي نظير در اوايل قرن 12 هـ.ق دچار آتش سوزي گرديده و در زمان شاه سلطان حسين صفوي تعمير شده است.

جاهای دیدنی اصفهان

کاخ عالی قاپو

این شاهکار معماری، بنایی است متعلق به قرن یازدهم. عالی قاپو که به معنای درگاه بلند است، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد. درآن زمان شاه با سفیران و بزرگان درعالی قاپو دیدارمی کرد. این بنا که 6 طبقه است و ساخت آن در چند مرحله صورت گرفته است، با دو راه پله ی مارپیچ و یک پلکان مستقیم به سایر طبقات منتهی می شود. هر طبقه ی آن دارای تزئینات مخصوص به خود است. درطبقه سوم ایوانی با یک حوض مرمری وجود دارد. طبقه ی ششم که به تالار صوت معروف است، تالاری است با گچ بری های زیبا و طوری طراحی شده که نوای موسیقی در آن طنین زیباتری پیدا می کند.

جاهای دیدنی اصفهان

مسجد امام

مسجد امام اصفهان، مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی هم نامیده می‌شود و در دوران صفوی و در قسمت جنوبی میدان امام ساخته شد. مسجد امام را می‌توان شاهکاری از معماری، کاشی‌کاری و نجاری قرن ۱۱ هجری نامید. چند کتیبه در سردر اصلی آن به چشم می‌خورد. در دو زاویه‌ی صحن مسجد نیز دو مدرسه‌ی سلیمانی و ناصری جلب توجه می‌کند. هردو مدرسه متعلق به دوران صفوی است و چون در دوران ناصرالدین شاه قاجار، یکی از آن‌ها مرمت و بازسازی شد، آن را مدرسه‌ی ناصری نامیدند. در این مسجد چندین فرمان شاه عباس روی لوح‌های سنگی نصب شده است. در مرکز گنبد بزرگ جنوبی به گونه‌ای است که انعکاس صوت صورت می‌گیرد. مسجد امام در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره‌ی ۱۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی اصفهان

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت در غرب خیابان چهار باغ پایین و در بافلت شهری اصفهان قرار گرفته است، این باغ زیبا ازز یادگارهای عصر صفوی است که مسطح بوده و در میان چندین باغ دیگر قرار گرفته است، بخش میانی چهار صفه دارد که سقفی بر روی آن قرار گرفته است و با مقرنس های گچی تزیین شده است.از دیگر نکات مهم در معماری عمارت هست بهشت ارتباطی است که در میان فضاها و قسمت های مختلف آن در عین تنوع یکپارچگی و وحدت بی نظیری وجود  دارد.

جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک 

کلیسای وانک در مرکز محله‌ی جلفاست. نقاشی‌های دیواری این کلیسا، داستان‌های انجیل را روایت می‌کند. شاید نمای بیرونی آن چندان جلب توجه نمی‌کند، اما درون آن واقعا خیره‌کننده و متفاوت است. تصاویر و طرح‌های این کلیسا، آن‌قدر زیباست که باید از همه‌ی آنها عکسی گرفت و در قابی زیبا، آن را ثبت کرد.

جاهای دیدنی اصفهان

منارجنبان

یکی از شگفت انگیز ترین عمارت های اصفهان منارجنبان می باشد، این اثر تاریخی در دوره ایلخانی و در زمان حکومت الجایتو ساخته شده و با وجود استحکام بسیارش در جای خود تکان می خورد و همین موضوع وجه تسمیه نامش شده است، کاشی کاری های ستاره ایی شکل و لاجوردی رنگش نشان از شاهکار استادان کاشی کاری در آن زمان داشته است. این عمارت زیبا در 6 کیلومتری جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است و از جاذبه های مهم شهر اصفهان می باشد.

جاهای دیدنی اصفهان

آتشگاه

كوه آتشگاه در 7 كيلومتري غرب اصفهان در همان مسير منارجنبان قراردارد . ارتفاع اين كوه حدود 1680 متر از سطح دريا است . در زمان ساسانيان يك آتشكده در بالاي اين كوه احداث شده است . ساختمان از خشت هاي بسيار بزرگ و ضخيم ساخته شده است . جايگاه و محل روشن نگه داشتن آتش هنوز در بين خرابه هاي بالاي كوه ديده مي شود و اين بنا يكي از معدود بناهاي مربوط به دوران قبل از اسلام است .

جاهای دیدنی اصفهان

آکواریوم ناروژان اصفهان

تونل آکواریوم ناژوان اصفهان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور به صورت مشارکتی با سرمایه گذار خارجی ارتفاع منهای ۶ متر زیرزمین احداث شده است. این تونل ناژوان شامل ۳۳ آکواریوم است. گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره‌های دریایی از پنج اقیانوس دنیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم پنج تا ده متری است و به صورت دنیای ۳۵ متری زیرآب، حجم ۱۰۸۰ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیابترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.

جاهای دیدنی اصفهان


مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)