سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل ، پل تاریخی و زیبای صفوی در اصفهان | Isfahan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سی و سه پل اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با سی و سه پل اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این پل زیبا و تاریخی در قلب اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان است. اصفهان، چهارمین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است.

یکی از آثار زیبا و منحصر به فرد باقی مانده از دوران صفوی پل الله وردی خان یا سی و سه پل است که در آن زمان بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. سی‌وسه‌ پل یکی از آثار تاریخی استان اصفهان است که بسیاری از ما این شهر زیبا را با این پل تاریخی‌اش می‌شناسیم. در ادامه به معرفی آن میپردازیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اگرچه امروز با خشک شدن آب زاینده‌رود، سی‌وسه‌پل هم دیگر حال و هوای گذشته را ندارد، ولی این پل همچنان به‌عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می‌شود.

سی سه پل یا پل الله‌وردی خان در عصر صفوی به دست الله‌وردی خان اوندیلادزه روی زاینده رو ساخته شد. این پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و منعکس شدن تصویر پل در آب زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

معماری

معمار سی‌وسه‌پل، استاد حسین بنا اصفهانی بود که پسر او شاهکارهایی مثل مسجد شیخ لطف‌الله را ساخته است. اصفهانی برای ساخت این پل ایده ساخت پل عریض را مطرح کرد، این ایده تا قبل از او مطرح نشده بود. برای ساخت سی‌وسه‌پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌شده است.

بر اساس نظر کارشناسان زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به‌گونه‌ای ساخته‌شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که در درازمدت هم آب به آن آسیبی نزده است.

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

براساس شرحی که سِر پِرسی سایکس Sir Percy Molesworth Sykes)‎) ژنرال، نویسنده، و جغرافیدان انگلیسی راجع به سی و سه پل و وضعیت آن در آخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری ارائه داده است، ورود به مدخل پل از یک شاهراه سنگ فرش شده ممکن بوده و در پل نیز سه معبر در سه سطح مختلف وجود داشته است.

در دو طرف پل طاق نماهای سرپوشیده ای به چشم می خورد که از یک سو به رودخانه و از سوی دیگر به میان پل مشرف هستند و باعث شده اند تا معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل ایجاد شود.

پیاده روی پل دارای 99 طاقچه است که در آنها تابلوهای نقاشی بوده و امروزه اثری از آنها دیده نمی شود. در جلوی این پل نیز مجسمه رضا شاه بر روی ستونی به ارتفاع 5 متر وجود داشته که بر اسبی سوار بوده است اما امروزه در میدان 14 اسفند قرار دارد.

نام های دیگر این پل

این پل را به نام های پل شاه عباسی ، پل الله وردیخان ، پل جلفا ، پل چهل چشمه و پل سی و سه چشمه خوانده‏ اند و وجه تسمیه هر یک چنین است؛ پل شاه عباسی از آن جهت گویند که شاه عباس اول دستور بنای آن را داده است و چون به مباشرت و اهتمام الله وردیخان ساخته شده به پل الله وردیخان معروف گردیده و از لحاظ اینکه معبر مردم به جلفا بوده آن را پل جلفا هم گفته‏ اند.

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

چون در ابتدا چهل چشمه داشته پل چهل چشمه و اینک سی و سه چشمه دارد و به پل سی و سه چشمه معروف است. البته این نظریه کاملا رد شده چرا که در ابتدا پل 40 دهانه داشته است.

از سوی دیگر کارشناسان عدد صد و سی و سه را مربوط به آناهیتا (الهه آب) می دانند و معتقدند این پل نیز مانند بیشتر سازه های آبی و پل ها نمادی از آناهیتا به شمار می رود و همچنین به دلیل اینکه طویل ترین پل بر ور زاینده رود است به پل زاینده رود نیز شناخته می شود و از آن نام می برند.

جاذبه های اطراف پل

  • پل خواجو
سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان
  • کاخ هشت بهشت
سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

مشکلات سی و سه پل

حفرتونل مترو و خشک شدن های پی درپی زاینده رود، آنقدر به «سی و سه پل» پیله کرد تا ترک ها را به جان یکی از زیباترین پل های دوره صفوی انداخت؛ ترک ها و البته نشست زمین.

«علیرضا روحانی» رئیس شورای هماهنگی سمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خبر تلخ تر دیگری هم داد؛ خشکسالی ها و فرونشست های اصفهان تنها «سی و سه پل» را نشانه نرفته است بلکه به گفته او تمام پل های صفوی که روی زاینده رود زده شده اند، در معرض نشست هستند.

مترو اصفهان تا پیش ازرسیدن به سی و سه پل، بخشی از چهارباغ را خشک کرد. هشدارهای کارشناسان و تلاش های فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها، مسببان این امر را به دادگاه کشاند اما به نتیجه ای که بتواند میراث فرهنگی را از زخم توسعه برهاند، منجر نشد. تیغ توسعه همچنان به زخمی کردن میراث صفوی ها ادامه داد.

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨