کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون

آشنایی با کاخ چهل ستون اصفهان | Isfahan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کاخ چهل ستون اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کاخ چهل ستون اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این کاخ زیبا و تاریخی در قلب اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان است. اصفهان، چهارمین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. یکی از عمارت های بی نظیر، زیبا و منحصر به فرد باقی مانده از دوران صفوی کاخ چهلستون است.

کاخ چهلستون (Chehel Sotoon Palace) در اوايل قرن 11 هـ .ق در ميان باغ و مجموعه بناها و كاخ هاي محوطه دولتخانه صفوي ساخته شده است. اين عمارت عمدتا به منظور پذيرائي رسمي از ميهمانان و سفراي خارجي، طي سه مرحله و طبق يك طرح واحد ساخته شده است. مساحت کاخ چهلستون ۲۱۲۰ متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است. باغ چهلستون یکی از ۹ باغ ایرانی است که در فهرست میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نقاشي هاي ديواري چهلستون زير نظر هنرمند نامدار عصر صفوي، رضا عباسي با خصلت بزرگ نمائي به شيوه مينياتورهاي ايراني انجام گرفته است. از اشعار دلپذير نجيب كاشاني كه به خط محمد صالح اصفهاني بر پيشاني ايوان ستوندار مرقوم گرديده، چنين مستفاد مي گردد كه اين عمارت بي نظير در اوايل قرن 12 هـ.ق دچار آتش سوزي گرديده و در زمان شاه سلطان حسين صفوي تعمير شده است.

کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون

ویژگی های بنا

ایوان کاخ چهلستون مرکب از دو بخش است. یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع استوار است. چهار ستون وسط که بر روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آن ها به گونه ای است که دو شیر به یک سر انسان نشان داده می شود. از دهان این چهار شیر آب فوران می کرد و به حوض مرمری تالار می ریخت.

قسمت دیگر که کمی مرتفع تر است سردر ورودی تالار را تشکیل می دهد و در بعضی منابع آن را تالار آئینه نامیده اند. این قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزین به آئینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آئینه های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آئینه های قدی و خشتی به کار رفته اند. سقف تالار از قاب های چوبی و به اشکال مختلف هندسی ساخته شده اند. تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در تزئینات سقف مشاهده می شود. این قرینه سازی شباهت بسیاری با ایوان عالی قاپو دارد.

چهار تابلو بزرگ داخل سالن، صحنه هايي از ميدانهاي جنگ و مجالس پذيرائي پادشاهان صفوي را نشان مي دهد. دو تابلو بزرگ مياني از الحاقات بعدي با موضوعات مشابه است كه به قلم صادق نقاش باشي (هنرمند دوره قاجار) ترسيم شده است. متأسفانه بسياري از نقاشي هاي دوره صفوي در زمان حكومت ظل سلطان، تخريب گرديده است.

کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون

باغ عمارت چهل ستون

باغ چهل‌ ستون سه در ورودی داشته که در قدیمی آن، رو به شرق قرار گرفته است. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید. محور اصلی باغ، جهت حرکت را به کمک درختانی در دو سو به سمت کاخ اصلی نشان می‌دهد. باغ چهلستون دارای شیب بسیار كمی است كه به جاری شدن آب در جوی‌ها كمك می‌کند.

آب باغ در گذشته از شاخه‌ای از مادی «فدن» تامین می‌شده که پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان می‌شد. در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهل‌ ستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. در باغچه‌های اطراف کاخ، گل‌هایی فصلی كاشته شده كه در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده می‌شود.

دیدنی های کاخ چهلستون

  • تالار آیینه
  • تالار ۱۸ ستون
  • شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مركزی
  • تزئینات عالی طلاكاری  و نقاشی‌های سالن پادشاهی
  • تصویری از شاه‌عباس اول با تاج مخصوص
  • آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب كوشك و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی كه بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب‌ شده است.
  • سقف باشکوه نقاشی تالار ۲۰ ستون و سقف آیینه‌کاری تالار آیینه و مدخل آیینه‌کاری تالار جلوس شاه‌عباس دوم
  • ستون‌های عظیم تالارهای ۲۰ ستون و تالار آینه که هر یک از آن‌ها تنه یک درخت چنار است.
  • شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار و ازاره‌های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.
  • تصویری از شاه‌عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهل‌ ستون وجود دارد که در سال‌های ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شده‌ است.
  • آثار پراکنده‌ای از دوران صفویه مانند سر در «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک»، آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینه‌دوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب‌ شده است.
  • سنگ شیرها و مجسمه‌های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه‌ها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر صفویه یعنی آیینه‌خانه و عمارت سرپوشیده باقی‌مانده و به این محل منتقل شده‌است.

جاذبه های اطراف

کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون

چطور به کاخ چهلستون برویم ؟

کاخ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. ایستگاه متروی میدان امام حسین یا ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین تا کاخ چهلستون فاصله زیادی ندارد و می‌توانید این مسیر را پیاده کنید.

اگر با خودروی شخصی می‌روید، می‌توانید از پارکینگ‌های عمومی خیابان‌های اطراف استفاده کنید. همچنین اگر از سمت میدان نقش جهان قصد بازدید از کاخ را دارید، می‌توانید به‌ راحتی با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید. برای این منظور از خیابان سپه به‌ سمت دروازه دولت حرکت کنید. در تقاطع خیابان استانداری به‌ سمت چپ بپیچید. اندکی بعد کاخ موزه چهلستون را خواهید دید.

آدرس: استان اصفهان، اصفهان، میدان امام حسین، خیابان سپه

ساعت بازدید: باغ موزه چهلستون همه روزه به جز ايام سوگواری (روزهای معمول تعطیلی موزه‌ها در ایران) از ساعت 9:00 تا 17:00 پذیرای بازدیدکنندگان است.

هزینه بازدید: هزینه بازدید برای اتباع ایرانی 5000 تومان و برای اتباع خارجی 50000 تومان است.

ویدئویی زیبا از عمارت چهلستون

 

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش