پل خواجو اصفهان ، یکی از زیباترین پل های جهان در دوره صفویه | Khajoo Bridge

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل خواجو اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با پل خواجو اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این پل تاریخی در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. اصفهان آثار تاریخی بی شماری دارد که قابل شمارش نیست. پل خواجو یکی از پل های تاریخی بر روی زاینده رود در اصفهان است که از عصر با شکوه صفوی به جا مانده است. در ادامه بیشتر درباره این پل تاریخی خواهیم گفت.

پل خواجو، در شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده‌رود در شرق سی وسه پل قرار دارد. این پل را همچنین پل شاه، پل بابا رکن‌الدین (مسیر رفتن به خانقاه و آرامگاه بابا رکن‌الدین و تخت فولاد) و پل حسن‌بیگ (نام پل قبلی که در زمان شاه‌عباس تخریب شد و این پل به جای آن ساخته شد) هم نامیده‌اند و از بناهای شاه عباس دوم صفوی است که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بنا شده‌است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شده‌است که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم‌اکنون نیز وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

در برخی منابعِ معماری به این نکته اشاره شده که پل خواجو کاربردی مانند پل طبیعت تهران داشته و تنها یک گذرگاه ساده نبوده است. این پل طراحی شده تا مردم در کنار عبور از آن در گوشه هایی توقف کنند و در کنار یکدیگر خوش بگذرانند.

معماری پل 

ویژگی های معماری و استفاده از تزئینات کاشیکاری سبب شده تا این پل از دیگر پل های زاینده رود مشهورتر شود و به عنوان یکی از زیباترین پل های جهان در عصر خود به شمار آید. این پل، به دستور شاه عباس دوم صفوی و بر روی خرابه های پل حسن بیک بنا از دوره تیموری ساخته شد تا ساحل شمالی و جنوبی زاینده رود را به هم متصل می کند. در گوشه های ضلع شرقی پل خواجو دو شیر سنگی به چشم می خورد که احتمالا نماد سپاهیان بختیاری و محافظ اصفهان در عصر صفویه هستند.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

این پل که طولش ۱۳۳ متر و عرضش ۱۲ و معبر آن ۵/۷ متر است، از سنگ و آجر ساخته‌ شده و ۲۱ جوی و ۲۶ چشمه دارد. این پل به‌ منزله سد و از حیث معماری و استحکام بی‌اندازه زیبا و بی‌نظیر آن، شامل چهار طبقه و در دو طرف داخلی معبر فوقانی هر طرف ۵۱ غرفه بزرگ و کوچک دارد.

طول سنگ‌های این پل متجاوز از ۲ متر و امتداد ستون‌های فاصله هر چشمه به سقف ۲۰ متر است. جلوی هر سقف و دیوار، پیش‌آمدگی و فرورفتگی وجود دارد اگر تخته‌ای به اندازه دهانه‌ی پل‌ها بگذارند، آب رودخانه بالا آمده و مدتی ذخیره می‌شود.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

فاصله کف پل تا بستر رود 11 پله است که از سنگ ساخته شده اند. دهانه های پل، از آجرهایی هستند که به دقت تراش‌خورده اند و در بخش میانی آن نیز سدهای چوبی برای گرفتن جلوی آب رودخانه تعبیه شده اند. این پل محلی برای گذر بوده، ساختمان موسوم به شاه نشین در میان آن نقش محل اقامت موقت شاه را داشته و در مواقع نیاز سد و آب‌بند نیز می شده است.

غرفه‌ها و اطاق‌های وسط پل به همان طرز نقاشی و طلاکاری دوره صفویه باقی است و طبقه بالای اتاق‌ها را در چندین سال قبل خراب کرده‌اند. بخش پشتی و کناره‌ی این پل با خشت هفت‌رنگ تزیین‌شده که متأسفانه در اثر عدم مراقبت و یا تأثیر باد و باران همه‌ ساله تعداد زیادی از آن‌ها خراب و از بین رفته بود. از وسط پل در طرفین تالار دو راه‌ پله موجود است که به‌ وسیله آن به دو طبقه زیرین می‌توان رفت‌وآمد کرد.

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨