روستای ازغد مشهد ، جاذبه ای زیبا در طرقبه | Azghad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای ازغد مشهد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای ازغد مشهد آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این روستای محبوب در استان خراسان رضوی با ما همراه باشید.

مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر و جاذبه های تاریخی و قدیمی است. اگر اهل طبیعت گردی آخر هفته ها هستید، ما به شما بازدید از روستای بکر و خوش آب و هوای ازغد در نزدیکی مشهد را پیشنهاد می دهیم.

روستای تاریخی ازغد (Azghad)، روستایی ییلاقی از توابع طرقبه است که در ۲۵ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته و فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر طرقبه دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در دامنه های شمالی کوه بینالود، دارای آب هوای خنک و کوهستانی بوده و از جاذبه های طبیعی بسیاری برخوردار است.

روستای ازغد مشهد
روستای ازغد مشهد

در قدیم نام روستا ازقد نوشته می شد که مخفف “از قدیم” به معنی باقی مانده از زمان گذشته و قدیم می باشد و مردمان آن به گویش محلی به آن زقی می گویند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


روستای ازغد به دلیل داشتن کوه های بلند سنگی و شگفت انگیز همواره مورد توجه کوهنوردان و صخره نوردان است. و همچنین برای کسانی که به کوهنوردی علاقه ای ندارند اطراف روستا دشت های سرسبز بسیاری وجود دارد که محیطی زیبا برای طبیعت گردی می باشد.

برخی به این روستا نام ماسوله کوچک خراسان را داده اند. بنای خانه ها در این روستا از مصالح موجود در طبیعت می باشد و بافت موجود به صورت شبه پلکانی است که آدمی را به یاد ماسوله در استان گیلان می اندازد.

روستای ازغد مشهد
روستای ازغد مشهد

محصولات روستا

در این منطقه گیاهان دارویی و معطر زیادی از جمله گلپر، گل خطمی، کاکوتی، بابونه و… به صورت خودرو وجود دارد. در صورت آشنایی با این گیاهان می‌توانید آن ها را بچینید و یک دمنوش زغالی خوش طعم و خوش عطر تهیه کنید.

همچنین این روستا به دلیل خوش آب و هوا بودن پر از باغات میوه است. از میوه های روستا نیز می توان به تمشک، آلبالو و سیب اشاره کرد که سیب های آن طعمی بسیار عالی دارند.

عکس از: emad saberi
عکس از: emad saberi

جاذبه های دیدنی روستا

جاذبه های طبیعی

  • رودخانه روستای ازغد
  • طبیعت زیبا و باغات سرسبز
  • بافت روستا و معماری پلکانی
  • درختان کهنسال روستا
روستای ازغد مشهد
روستای ازغد مشهد

جاذبه های تاریخی

  • مقبره‌های قدیمی مندرج با خط عبری که دلالت بر قدمت چند هزار ساله این روستا دارد.
  • مدرسه علیمه این روستا که قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد.
  • قبرستان تاریخی روستا
  • مسجد تاریخی ازغد

این مسجد در زمان تیموریان بنا شده و قدمتی حدود ۱۳۶۰ سال دارد. در داخل مسجد ۱۲ ستون کنده کاری شده وجود دارد و درب این مسجد از چوب صندل هندی ساخته شده که بسیار نایاب و گرانبهاست.

  • حمام تاریخی روستای ازغد

مقابل مسجد جامع، حمامی تاریخی با دو نورگیر رنگی زیبا به چشم می خورد که قدمت آن به سده های گذشته برگشته و بخش جدا نشدنی از تاریخ روستا است.

عکس از: Mashhad-Tourist.ir
عکس از: Mashhad-Tourist.ir

کجا اقامت کنیم ؟

برای اقامت در این روستای زیبا می‌توانید به سراغ اقامتگاه های بومگردی و خانه‌های محلی بروید. همچنین اگر به کمپینگ در طبیعت علاقه دارید، می‌توانید در کنار رودخانه و فضای سرسبز داخل دره ازغد کمپ برپا کنید.

چطور به روستای ازغد برویم ؟

برای رفتن به این روستا، باید از جاده مشهد به طرقبه بروید. اواسط راه و سمت چپ جاده، مسیری وجود دارد که به خیابان آرامگاه امامزاده یاسر و ناصر معروف است. اگر این جاده را پیش گرفته و روستای حصار گلستان را پشت سر بگذارید، پس از سپری کردن حدود ۱۸ کیلومتر، به روستای چند هزار ساله ازغد می رسید.

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده مشهد- طرقبه، 25 کیلومتری غرب مشهد و 20 کیلومتری طرقبه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨