موزه های تهران یوتراوز

معرفی 6 تا از دیدنی‌ترین موزه‌ های تهران + آدرس

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه‌ های تهران

اگر در هر گوشه‌وکناری از ایران یا کشورهای دیگر زندگی می‌کنید و دوست دارید سفری به تهران داشته باشید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید؛ بد نیست بدانید خیلی‌ ها تهران را شهری شلوغ و پر از هرج‌ومرج می‌دانند که با وجود هوای آلوده، ترافیک و سر و صدا مکان مناسبی برای سفر کردن نیست. اما واقعیت این است که شهر تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاصی که دارد سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از نقاط دور یا نزدیک است که با اهداف متفاوتی به این شهر سفر می‌کنند.

اگر شما هم یک گردشگر خارجی از استانبول هستید که با خرید بلیط هواپیما استانبول تهران به این شهر آمدید و قصد دارید تهران‌گردی کرده و از جاذبه‌ های گردشگری و موزه‌ های تهران بازدید کنید؛ یا اگر شهروند تهرانی هستید و دوست دارید از شلوغی‌های تهران دور شده و همچون ماشین زمان به گذشته‌های دور بروید و از لابه‌لای نقوش مکان‌های تاریخی و کاخ‌‍‌ها، ظروف قدیمی و کهن، تابلوهای نفیس و ارزشمند، سکه‌های قدیمی و سایر فضاها و وسایل‌های قدیمی در تاریخ کهن ایران‌زمین سیر کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همسفر یوتراوز باشید تا بازدید از موزه‌ های تهران را از دست ندهید.

موزه های تهران یوتراوز

لیست بهترین موزه‌های تهران

یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران، موزه‌های متنوع و رنگارنگ آن است که تفریح و سرگرمی افراد بسیاری است. خوشبختانه برای هر سلیقه و زمینه‌ای که به آن علاقه داشته باشید از تاریخ و هنر گرفته تا علم، مذهب، ورزش و حیات ‌وحش موزه‌های متعددی در تهران موجود است که می‌توانید با بازدید از آن‌ها سیر تحولات تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری یک کشور را در گذر زمان مشاهده کنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


به‌صورت‌کلی جذاب‌ترین موزه‌های تهران در دسته‌بندی‌های متنوعی چون باغ موزه‌های تهران، کاخ موزه‌های تهران، خانه موزه‌های تهران، موزه‌های تاریخی تهران، موزه‌های علمی تهران، موزه‌های هنری تهران، موزه‌های موسیقی تهران، موزه‌های نقاشی تهران، موزه‌های مذهبی تهران، موزه‌های حیات ‌وحش تهران و سایر موزه‌های دیگر وجود دارند که شما می‌توانید بنا به سبک سلیقه و علاقه‌مندی خود به سراغ این جاذبه‌های گردشگری تهران بروید و ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر در این موزه‌ ها سپری کنید.

کاخ سعدآباد

اگر می‌خواهید به یکی از بهترین باغ موزه‌های تهران بروید که مجموعه‌ای از هنر، تاریخ، فرهنگ، شکوه، عظمت و طبیعت بکر و زیبا را به‌صورت یکجا ببینید، حتماً بازدید از کاخ سعدآباد را در اولویت خود بگذارید. با بازدید از کاخ سعدآباد فقط با یکی از معروف‌ترین موزه‌های تهران روبه‌رو نمی‌شوید بلکه از مجموعه‌ای کاملاً تفریحی و سرگرم‌کننده دیدن خواهید کرد که به‌دلیل وجود رستوران، کتابخانه، سینما، ایستگاه رادیویی، غرفه‌ای برای گرفتن عکس با لباس قاجاری و … هم اوقات‌تان را خوش و شاد خواهد کرد.

مجموعه کاخ سعدآباد در دوران قاجار در منطقه‌ای با وسعت ۱۱۰ هکتار در شمال شهر تهران ساخته شده و در دوران حکومت رضاشاه با اضافه شدن چندین بنای دیگر به اقامتگاه تابستانی خاندان پهلوی تبدیل شده است. با بازدید از کاخ موزه سعدآباد به‌صورت همزمان از چندین موزه‌های جذاب تهران دیدن می‌کنید.

در مجموعه سعدآباد موزه‌های مختلفی چون کاخ‌موزه ملت(کاخ‌موزه سفید)، کاخ‌موزه سبز(کاخ‌موزه شهوند)، کاخ‌موزه سیاه(موزه هنرهای زیبا)، کاخ شمس(موزه مردم‌شناسی و پوشاک سلطنتی)، کاخ اشرف(موزه ظروف سلطنتی)، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه سلاح‌های دربار، کاخ شهرام(موزه نظامی)، کاخ ملکه(موزه استاد فرشچیان)، کاخ قدیم محمدرضا پهلوی(موزه مینیاتور استاد حسین بهزاد)، کاخ ملکه توران(موزه چهره‌های ماندگار)، موزه برادران امیدوار، موزه هنرهای ملل، کاخ فرحناز و علیرضا(موزه خط و کتابت میرعماد)، کاخ ملکه مادر(نهاد ریاست‌جمهوری)، کاخ بهمن(مدیریت مجموعه سعد‌آباد)، کاخ فرح(موزه نگارستان)، کاخ لیلا(موزه مینیاتور استاد آبکار)، موزه آب و … وجود دارد که زیبایی و شکوه را به رخ‌ هر ببینده‌ای می‌کشد.

علاوه بر این کاخ‌ها، چندین ساختمان قدیمی دیگر، تأسیسات و امکانات دیگری همچون سالن‌های مرغداری و گاوداری، موزستان و گلخانه‌های گوناگون، استخرهای مختلف، چشمه‌سارها، زمین‌های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی تئاتر روباز نیز وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ سعدآباد تهران

کاخ گلستان

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید در دوران حکومت پادشاهان مختلف سیر کنید و تاریخ ایران را در عصرهای مختلف مرور کنید، بازدید از کاخ گلستان را از دست ندهید. کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و در حکومت‌های بعد از قاجار تغییر و تحولاتی در آن اعمال شده است.

کاخ گلستان سکونت‌گاه شاهان قاجار بوده و از آنجایی‌که جشن تاجگذاری آقا محمد خان قاجار، فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه، پهلوی اول و دوم نیز در این کاخ برگزار گردیده، به‌عنوان کاخ تاج‌گذاری پادشاهان از آن یاد می‌شود. جالب است بدانید در میان کاخ‌ها و موزه‌های معروف تهران، کاخ گلستان تنها میراث جهانی تهران است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ گلستان یکی از مهم‌ترین کاخ‌‌های تهران که سرنوشت بسیاری از مسائل کشور در آن رقم خورده است. عمارت شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان، تالار ظروف، عمارت تخت مرمر، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، کاخ ابیض، عمارت بادگیر، موزه مخصوص، موزه نگارخانه، موزه مردم‌شناسی، موزه عکاس‌خانه و موزه حوض‌خانه مجموعه‌های دیدنی کاخ گلستان هستند که می‌توانید ساعت‌ها در آن گردش کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید.

اگر ساکن تهران هستید و تاکنون کاخ گلستان را ندیده‌اید، حتماً برنامه بازدیدش را هرچه زودتر برای خودتان بچینید. اما اگر یک گردشگر خارجی هستید و در هر شهری چون نجف زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت با خرید بلیط هواپیما نجف تهران به تهران بیایید و حتما از کاخ گلستان و سایر موزه‌های دیدنی تهران بازدید کرده و از گشت‌وگذار در آن لذت ببرید. ناگفته نماند هر زمانی‌که تهران‌گردی را تمام کردید و قصد بازگشت به نجف را داشتید، سایت خدمات گردشگری یوتراوز با ارائه بلیط هواپیما تهران نجف شرایط بازگشت شما را به‌آسانی فراهم کرده است.

آدرس: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

کاخ نیاوران

بدون‌شک حس‌وحالِ گشت‌وگذار در کاخی زیبا و باشکوه، تجربه‌ای به‌یادماندنی و خاطراتی شیرین برایتان به‌همراه دارد که می‌توانید با بازدید از کاخ نیاوران از آن بهره‌مند شوید. کاخ نیاوران همچون نگین درخشانی در دل باغی باصفا قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم پیش از گشت‌وگذار در تهران، حتماً سری به این کاخ بزنید و از طبیعت و محیط زیبای باغ و بنای باشکوه آن لذت ببرید.

کاخ نیاوران همچون کاخ سعدآباد مجموعه‌ای سلطنتی و به یادگار مانده از دو دوره قاجار و پهلوی است. این کاخ که با هدف پذیرایی از میهمانان سلطنتی در دوران قاجار ساخته شده بود، در ابتدا به‌عنوان اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار استفاده می‌شد و پس از آن در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و با سبکی مدرن جهت سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش ساخته شد. یکی از دیدنی‌ترین ویژگی‌هایی که کاخ نیاوران را در بین دیگر کاخ‌های سلطنتی، منحصربه‌فرد کرده است؛ قابلیت باز شدن سقف این کاخ است. به‌طوریکه ساکنین این مکان می‌توانستند، هر زمان که بخواهند با برداشتن سقف از درون ساختمان شاهد تماشای آسمان زیبا و ستاره‌های درخشان باشند.

بخش‌های دیدنی کاخ نیاوران شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانيه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما، موزه حوض‌خانه، موزه کتابخانه سلطنتی، باغ کتیبه‌ها و موزه خودروهای سلطنتی است که دیدنش مخصوصاً برای افراد ماشین‌دوست‌ جالب است. گردش در کاخ نیاوران که یکی از زیباترین موزه‌های تهران است، می‌تواند با رفتن به رستوران این مجموعه یا خرید از فروشگاه صنایع دستی‌اش کامل شود. جالب است بدانید این کاخ از آن جهت که تعدادی از دیدنی‌ترین موزه‌های تهران را درون خود جای داده است، به یکی از بهترین موزه‌های تهران برای عکاسی تبدیل شده است.

آدرس: میدان شهید باهنر یا نیاوران

کاخ نیاوران تهران یوتراوز

موزه ملی ایران

اگر به باستان‌شناسی علاقه دارید و دوست دارید از آثار تاریخی و قدیمی دوره‌های متفاوت تاریخ اسلام و ایران بازدید کنید، موزه ملی ایران را از دست ندهید. موزه ملی ایران اولین، مهم‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌ باستان‌شناسی ایران است که نه‌تنها به‌عنوان یکی از گنجینه‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود بلکه در شمار موزه‌های برتر جهان نیز قرار دارد. جالب است بدانید ساخت این موزه در سال ۱۳۱۳ به دستور پهلوی اول، با الهام گرفتن از طاق کسری و به‌دست یک معمار فرانسوی طراحی شده و در نهایت توسط دو معمار برجسته ایرانی اجرا شده است.

موزه ملی ایران که از آن با نام مادرِ موزه‌‌های تهران نیز یاد می‌شود، دربردارنده آثاری از قدیمی‌ترین دوران زندگی انسان تا عصر حاضر است. این موزه دارای دو ساختمان جدا از هم به نام‌های «موزه ایران باستان» و «موزه دوران اسلامی» است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به بازدید از آثار تاریخی پیش از تاریخ ایران همچون اشیایی از دوران پارینه‌سنگی تا اواخر هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد و اشیایی از هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد تا پایان دوران ساسانی علاقه دارید، اول به موزه ایران باستان بروید؛ و اگر از دیدن آثار و اشیای کشف شده از صدر اسلام تا دوره‌ی قاجار لذت می‌برید به موزه دوران اسلامی بروید.

آدرس: خیابان امام‌خمینی، خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه آبگینه و سفالینه

اگر از گشت‌وگذار در میان کاخ‌ها و موزه‌های تاریخی خسته شدید و دوست دارید به یک موزه متنوع و هنری بروید، موزه آبگینه و سفالینه را فراموش نکنید. موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران، تنها موزه تخصصی شیشه و سفال در ایران است که در بنایی متعلق به قوام‌السلطنه (وزیر امور خارجه احمدشاه قاجار) قرار دارد. این موزه که به‌طور تخصصی اشیایی از جنس شیشه و سفال را به‌نمایش می‌گذارد از پربازدیدترین موزه‌های ایرانی است که گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به‌خود جذب می‌کند.

اگر به موزه آبگینه بروید، محو ساختمانی می‌شوید که معماری داخلی و خارجی آن با بهترین و هنری‌ترین انواع آجرکاری، گچ‌بری، آینه‌کاری، میناکاری و منبت‌کاری تزئین شده و عقل و هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. در این موزه بخش نمایش اشیا شامل شش تالار مختلف به شرح زیر و کتابخانه‌ای با ۴ هزار جلد کتاب انگلیسی و فارسی است:

طبقه همکف(اشیای تاریخی دوران پیش از تاریخ تا قبل از اسلام)، تالارهای سمعی و بصری (میناکاری‌ها، بلوریجات و جواهرات)، تالار صدف (انواع آثار سفالی و شیشه‌ای دوران اسلامی)، تالار زرین (ظروف طلا از دوران سلجوقی)، تالار لاجورد (اشیای لعابی از دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار).

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

موزه جواهرات ملی

اگر دوست دارید به‌جایی بروید که محو زیبایی‌ها، درخشش و تلألو الماس‌های ریز و درشت طلا، جواهرات، سنگ‌های زینتی، تاج‌های پادشاهی و سایر اشیای قدیمی و ارزشمند آن شوید، بدون‌شک تنها گزینه پیش‌روی شما موزه جواهرات ملی است. موزه جواهرات ملی ایران، گنجینه‌ای بی‌نظیر و گران‌بها از نفیس‌ترین جواهرات جهان است که تاکنون کسی نتوانسته ارزش واقعی آن‌ را تخمین بزند. گنجینه‌ای شگفت‌انگیز و تماشایی که ارزش مادی و بخشی از تاریخ کهن، فرهنگ این سرزمین را در دل خود دارد.

موزه جواهرات ملی که از آن با نام خرانه ملی نیز یاد می‌شود، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقریباً هر پادشاهی در طول تاریخ فتوحات و هدایای ارزشمندی را بدست آورده که هم‌اکنون با اسم و رسم خاصی در موزه جواهرات ملی نگه‌داری می‌شوند.

اما در میان آن همه هدایا و فتوحات، جواهراتی وجود دارند که جزء مهم‌ترین و نفیس‌ترین جواهرات در کل جهان به‌حساب می‌آیند، جواهراتی مانند الماس دریای نور، الماس نور العین، تاج کیانی، تخت نادری، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، کره جواهر نشان و تخت طاووس (تخت خورشيد) از این قبیل هستند که همگی در موزه جواهرت ملی که یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های طلا و جواهرات کل دنیاست، جمع شده‌اند.

موزه جواهرات ملی گنجینه جواهرات دوران صفویه به بعد (صفویه، ‌افشاریه، قاجاریه و پهلوی) است که این آثار از کشورهایی چون هند، ایتالیا، فرانسه و عثمانی به ایران رسیده و برخی دیگر این آثار به‌دست هنرمندان خوش‌ذوق و چیره‌دست ایرانی ساخته شده‌اند. گفتنی است جواهرات موجود در این موزه، امروزه توسط بانک مرکزی ايران به‌عنوان وثیقه بدهی دولت به بانک، حفظ و صیانت شده و به‌منزله پشتوانه ثروت ملی ایران قلمداد می‌شود.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی



 الی گشت    

                تور کیش