زیارتگاه امامزاده یاسر ناصر مشهد | Mashhad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

امامزاده یاسر ناصر مشهد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با زیارتگاه امامزاده یاسر ناصر مشهد آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این زیارتگاه با ما همراه باشید.

مشهد از شهرهای بزرگ مهم و توریستی در کشور است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می کشاند. سفر به مشهد نه تنها یک سفر زیارتی است بلکه این کلانشهر با داشتن طبیعت بکر و مکان های تفریحی فراوان، تمام جنبه های یک سفر عالی را برای شما فراهم می کند. یکی از مکان های زیارتی معروف در نزدیکی مشهد زیارتگاه امامزاده یاسر ناصر طرقبه است.

زیارتگاه امامزادگان یاسر ناصر (Imamzadeh yaser & Naser) بعد از حرم امام رضا (ع)، به دومین زیارتگاه پراستقبال مسافرین در مشهد تبدیل شده است. در این امامزاده بارگاه دو تا از فرزندان امام موسی بن جعفر و برادران امام رضا (ع) قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی محبوب ویژه زائران در طرقبه به شمار می رود.

عکس از: Javad Nawid
عکس از: Javad Nawid

بقعه امامزاده یاسر ناصر بر روی زمینی به مساحت 1000 متر مربع ساخته شده است. در این مکان با سقف های زیبا و گچبری شده و همچنین دیوارهای آینه کاری شده رو به رو خواهید شد. از قسمت های این امامزاده می توان به صحن حیاط، تالار حکمت، شبستان ها و دو ضریح اشاره کرد که با رنگ های طلایی و نقره ای نقاشی شده اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاریخچه امامزاده یاسر ناصر

گفته شده است پس از اینکه امام رضا (ع) به مشهد سفر کردند، گروهی بزرگ که سرپرستی آن به عهده امام موسی کاظم بوده است، از شاه چراغ به مدینه می آیند که در بین راه خبر شهادت امام نیز به گوششان رسیده است. سپس قیام می کنند و پیروز می شوند، اما در ادامه افرادی با ستم، برخی از فرزندان و همراهان امام را به شهادت می رسانند و برخی دیگر نیز پراکنده می شوند. در این زمام یاسر ناصر از فرزندان امام به روستای گلستان می روند.

پس از گذشت مدتی خلفا از حضور آن ها در این مکان باخبر شده و در نهایت آن ها را به شهادت می رسانند. به این ترتیب بنایی به نام امامزاده یاسر ناصر در این مکان ساخته می شود. از آن جایی که در ابتدا در این مکان اجازه نصب هیچ گونه سنگ قبری داده نمی شده است، به طور دقیق مشخص نیست که اولین بقعه در چه زمانی احداث شده است.

بنای این این امامزاده در سال 1382 بازسازی می شود. در این بنای تاریخی، کتیبه هایی وجود دارند که بر روی آن ها نام یاسر ناصر حکاکی شده است. به همین دلیل این امامزاده به این نام معروف شده است.

امامزاده یاسر ناصر مشهد

بخش های مختلف امامزاده

  • بنای بقعه امامزادگان

در ابتدا این امامزاده دارای دو بقعه گلین بوده است اما به مرور زمان به دو مسجد کوچک تبدیل شده است که دارای دو ضریح سبز رنگ می باشند. پس از گذشت چندین سال، فردی از کویت برای زیارت این امامزاده به مشهد می رود و نذری می دهد. پس از اینکه حاجت خود را می گیرد، تصمیم به رونق و بازسازی این امامزاده می گیرد و تمام هزینه های ساخت و بازسازی آن را پرداخت می کند.

  • صحن حیاط

در صحن حیاط امام زاده یاسر ناصر، قسمتی قرار داده شده است که آقایان و بانوان می توانند کفش های خود را در آن جا قرار دهند. همچنین سرویس بهداشتی، وضوخانه، آسانسور و… از جمله امکاناتی می باشند که در این بخش وجود دارند. صحن حیاط کاملا با فرش پوشیده شده است به همین دلیل باید فاصله حیاط مرکزی تا حرم را بدون کفش طی کنید.

امامزاده یاسر ناصر مشهد
امامزاده یاسر ناصر مشهد
  • تالار حکمت

در طبقه بالای بنای امامزاده، تالار حکمت وجود دارد که مکانی مناسب برای برگزاری جلسه های فرهنگی، سخنرانی ها، همایش های مذهبی و امور فرهنگی و مراسم های تعزیه و… استفاده می شود.

از دیگر بخش های موجود در امامزاده می توان به دفتر نذورات، دفتر امامزادگان، فروشگاه کتاب، محصولات فرهنگی و آشپزخانه اشاره کرد. همچنین در اطراف این امامزاده زمین هایی وجود دارد که برای بازسازی شبستان، فضای سبز، سالن غذا، کتابخانه دیجیتال و… توسط تعدادی از خیرین خریداری شده است.

امکانات رفاهی و فرهنگی

از جمله این امکانات می توان به مجتمع موجود در کنار امامزاده اشاره کرد که دارای چندین شبستان مخصوص آقایان و بانوان است. در هر قسمت نیز حدود 12 سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی قرار داده شده که مجهز به آب گرم می باشند.

از آن جایی که این امامزاده از گذشته، پس از حرم امام رضا (ع)، به عنوان بزرگترین زیارتگاه معرفی شده و در هر زمان از سال میزبان افراد زیادی از نقاط مختلف جهان است، با کمک افراد مسلط به زبان انگلیسی امکان ارتباط با سایر زائران و مسافران را نیز برقرار کرده است.

در این مسجد می توانید برای خواندن نماز جماعت ظهر و شب نیز مراجعه کنید. همچنین این زیارتگاه دعای کمیل، ندبه و همچنین در ایام خاص چون عاشورا و تاسوعا، سوگواری ها و… نیز مراسمات مختلفی را اجرا می کند.

امامزاده یاسر ناصر مشهد
امامزاده یاسر ناصر مشهد

جاذبه های دیدنی اطراف

این امامزاده به سبب قرارگیری در منطقه ییلاقی طرقبه، به بسیاری از جاذبه های گردشگری نزدیک است که خود یکی از دلایل رونق این امام زاده می باشد. از مهمترین این مکان های دیدنی و تفریحی موارد زیر می باشد؛

رستوران های نزدیک به امامزاده

اگر برای زیارت به این امام زاده رفتید و پس از آن دنبال جایی برای رفع خستگی و خورن غذا یا نوشیدن چای هستید، نیازی نیست مسیر دوری را طی کنید، زیرا بهترین رستوران ها و کافه های منطقه ییلاقی طرقبه نزدیک شما هستند. اگر نمی دانید کدام رستوران را در طرقبه انتخاب کنید پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین رستوران های طرقبه مشهد را بخوانید.

چطور به امامزاده یاسر ناصر برویم ؟

زیارتگاه این امامزادگان در طرقبه در نزدیکی مشهد واقع شده است و فاصله بسیار نزدیکی تا مشهد دارند. برای رفتن به این زیارتگاه اگر با ماشین شخصی می روید باید به انتهای بلوار وکیل آباد بروید و سپس از دوراهی شاندیز طرقبه به سمت طرقبه بروید. حدود 5 کیلومتری جاده طرقبه و در نزدیکی بند گلستان گنبد این امامزادگان را خواهید دید.

اگر ماشین شخصی ندارید و قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی به این زیارتگاه بروید، پیشنهاد ما این است که با خط یک مترو به انتهای بلوار وکیل آباد بروید و در آخرین ایستگاه در ابتدای جاده طرقبه از مترو پیاده شوید، سپس مسیر کوتاه باقی مانده را با تاکسی یا اتوبوس خط 1 بروید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، 5 کیلومتری جاده طرقبه
  • ساعت بازدید: بارگاه یاسر و ناصر مشهد همه‌ روزه از نماز صبح به روی گردشگران گشوده می‌شود و تا پاسی از شب همچنان باز است.
  • شماره تماس: 05134227050

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨