????????????????????????????????????

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق | Sulaymaniyah

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به سلیمانیه عراق با شما خواهیم بود. پس اگر قصد سفر به کشور عراق و سلیمانیه را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

استان سلیمانیه (Sulaymaniyah) از استان‌های کردنشین کشور عراق و در شمال شرقی کشور عراق قرار گرفته ‌است. مرکز این استان شهر سلیمانیه می‌باشد. این شهر نزدیک به مرز ایران و در منطقه خودگردان کردستان قرار گرفته ‌است. سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ به دستور ابراهیم پاشای بابان ساخته شد. از همان ابتدای تأسیس، این شهر دارای بازارهای بزرگ و حمام‌های عمومی بهداشتی و تمیز با طراحی ترکی بود. شهر سلیمانیه بعد از سقوط رژیم بعث عراق از سال ۱۹۹۱ پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر یکی از شهرهای امن کشور عراق و همچنین اقلیم کردستان به شمار می‌رود.

سلیمانیه در اقلیم کردستانی واقع شده که با وجود اینکه جزو کشور عراق به حساب می آید، ایالتی خودمختار محسوب می شود که حکومت و ارتش جداگانه خودش را دارد. برخلاف شهرهای دیگر عراق، سلیمانیه هم مانند دیگر شهرهای اقلیم کردستان، توانسته در تمام مدتی که داعش، آن منطقه را تحت سلطه داشته، در امان مانده و آرامش و مدرن بودن خود را حفظ کند. سلیمانیه، اکنون تبدیل به شهری مدرن و قطبی اقتصادی شده که هتل ها، سینماها و تئاترها و مراکز تجاری و تفریحی مدرن و شیکی را در خود جای داده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در سالهای اخیر، مردم زیادی از سراسر عراق به این شهر مهاجرت کرده‌اند و همچنین این شهر جمعیت قابل ملاحظه‌ای از ایرانیان کرد ساکن در عراق را در خود جای داده است. شهرهای اربیل و سلیمانیه از آرام ترین و زیباترین شهرهای عراق هستند و به همین دلیل در مقایسه با دیگر شهرها گردشگران تمایل زیادی به سفر به این دو شهر دارند. در ادامه با اطلاعات بیشتر درباره سفر به سلیمانیه عراق با شما خواهیم بود.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

اطلاعات کلی

ویزا: اقلیم کردستان شامل سلیمانیه، کرکوک و اربیل نیازی به صدور ویزای عراق برای متولدین ایران ندارند.

واحد پول: دینار عراق

زبان رسمی: کردی

دین: اسلام

فرودگاه: فرودگاه بین المللی سلیمانیه

شماره های اضطراری:

  • کد تلفن عراق: 964+
  • کد سلیمانیه: 53
  • پلیس: 122104
  • اورژانس: 104
  • آمبولانس: 122
  • آتش نشانی: 122115
  • افراد گمشده: 07801300561

اختلاف ساعت تا تهران: حدود نیم ساعت عراق از ایران جلوتر است.

آب و هوا

سلیمانیه در فصل تابستان، آب و هوای خشک و بسیار گرم و در فصل زمستان هم هوای سردی دارد. شهر سلیمانیه در بلندای ۸۵۳ متری از سطح دریا واقع شده و آب و هوای آن مدیترانه‌ای است که زمستان‌های سرد و بارانی و تابستان‌های گرم و خشک نتیجه موقعیت این شهر است. رودخانه تانجه‌رود از جنوب این شهر می‌گذرد.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

بهترین زمان سفر

در طول سال، باران زیادی در این شهر نمی بارد. بنابراین بهترین زمان سفر به سلیمانیه، فصل بهار می باشد. با توجه به گرم بودن هوا در فصل تابستان سفر در این فصل پیشنهاد نمی شود. پاییز و بهار آب و هوا متعادل و دلپذیر است.

جاذبه های گردشگری سلیمانیه

مهم ترین جاهایی که در سلیمانیه باید ببینید، مناطق و جاذبه های طبیعی هستند، از جمله دریاچه دوکان سلیمانیه و پارک سرچنار. البته این شهر به دلیل تاریخ غنی و همینطور غم انگیزی که پشت خود دارد، موزه های زیادی نیز در دل خود جای داده که با وارد شدن به آن ها با تاریخ، فرهنگ و نحوه زندگی مردم این منطقه آشنا می شوید. از مهم ترین موزه های شهر سلیمانیه می توان به موزه آمنا سوراکای سلیمانیه و موزه سلیمانیه اشاره کرد. همچنین می توانید برای تفریح و گشت و گذار در این شهر و کمی هیجان و شاد بودن به مجموعه تفریحی چاوی لند سلیمانیه بروید.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

غذا و نوشیدنی

غذاهای کردی، تنوع زیادی دارند و از انواع سبزیجات و میوه گرفته تا گوشت و مرغ در آن ها استفاده می شود. از جمله غذاهای کردی که بسیار معروف است و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، کوفته می باشد. دلمه هم که با انواع مدل هایش از جمله دلمه برگ مو، دلمه کلم، دلمه گوجه و…. غذای بسیار محبوبی است. یکی از انواع غذاهای کردی که حتما در اعیاد و جشن ها سرو می شود، کباب بره است. یاپراخ هم نوعی دیگر از غذای کردی است که به راحتی نمی توانید در رستوران های داخل شهر سلیمانیه پیدا کنید و باید کمی بگردید.

در سلیمانیه، شما آنطور که دلتان بخواهد قهوه پیدا نمی کنید. مردم اینجا بیشتر عاشق چای، آن هم از نوع سیاه هستند، اما اگر حتما دلتان قهوه می خواهد، می توانید کمی جست و جو کنید تا کاقه ای پیدا کنید که برایتان قهوه سرو کند. کافه آبی سلیمانیه (Blue cafe) یکی از همان کافه هاست، هرچند که کافه داریوی سلیمانیه (Dario Café) هم از بهترین های این شهر بوده و کافه ای ایتالیایی و شیک با انواع میان وعده ها و اسنک ها می باشد.

رستوران های سلیمانیه

برای سفارش غذاهای محلی می توانید به رستوران فلافلوی سلیمانیه (falafelo) و رستوران بابا دونر سلیمانیه (Baba Döner) بروید. البته در سلیمانیه، غذاهای بین المللی مانند پیتزا و دیگر غذاهای ایتالیایی نیز پیدا می شود، مثلا رستوران موکای سلیمانیه (Moka & More)، رستورانی شیک و بین المللی است که تقریبا هر نوع غذایی در آن پیدا می شود، هرچند رستوران کارینوی سلیمانیه (Karino Restaurant) هم دست کمی از آن ندارد.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

خرید در سلیمانیه

لباس های زیبا و رنگارنگ کردی، به خصوص برای خانم ها، یکی از بهترین سوغاتی های اقلیم کردستان است. مردم این خطه، ید طولانی در صنایع دستی دارند و شما می توانید نمونه هایی از آن ها را از قبیل لباس، کیف، کفش و…. که دست ساز هستند، در بازارهای این منطقه و سلیمانیه پیدا کنید. اگر به خرید در جاهای لوکس علاقه دارید، می توانید به مرکز خرید ستاره شهر سلیمانیه (City Star Mall) بروید که در کنار فروشگاه های خوب، امکاناتی مثل رستوران و زمین بازی کودکان دارد، اما باید بگویم که گالری راند سلیمانیه (Rand Gallery) مکان خوبی برای خرید سوغاتی ها و یادگاری های شما می باشد.

اقامت در سلیمانیه

تعداد اقامتگاه های شهر سلیمانیه چندان زیاد نیست، اما همان تعداد کم، تنوع زیاد دارند. در این شهر از هتل های لوکس 5 ستاره گرفته تا هتل های معمولی اما مناسب و مهمانپذیرهای سطح پایین تر هم وجود دارد و شما تقریبا با هر قیمتی می توانید جایی برای اقامت شبانه خود پیدا کنید. از جمله هتل های لوکس و 5 ستاره شهر می توان به هتل بزرگ هزاره سلیمانیه عراق (Grand Millennium Hotel Sulaimani) و هتل و اسپای تایتانیک سلیمانیه (Titanic Hotel & Spa) و از 4 ستاره ها به هتل کاپتورن بارانان سلیمانیه (Copthorne Hotel Baranan) اشاره نمود. هتل دلفین سلیمانیه (Dolphin Hotel) و هتل کاخ سلیمانیه (Sulaymani Palace) هم جزو بهترین اقامتگاه های شهر با قیمتی مناسب می باشند.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

حمل و نقل عمومی سلیمانیه

بهترین وسیله حمل و نقل در شهر سلیمانیه عراق تاکسی و اتوبوس می باشد. اگر به پیاده روی و دیدن گوشه و کنار شهر علاقه دارید پیاده روی تا جاذبه های نزدیک نیز گزینه خوبی است. هزینه کرایه تاکسی تقریبا معادل کرایه تاکسی در تهران است.

سفر به کردستان عراق با ماشین

برای سفر به شهر اربیل کردستان عراق باید از شهرهای ارومیه و اشنویه و سپس پیرانشهر در شمال غرب ایران عبور کرده و از طریق مرز تمرچین که در فاصله ۱۰ کیلومتری پیرانشهر قرار دارد به اربیل رسید. در صورتی که با خودرو شخصی خود عازم سفر اربیل هستید می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ شهرداری پیرانشهر قرار دهید که به ازای یک شب پارک خودرو در پارکینگ مبلغ ۴۰۰۰ تومان هزینه پارکینگ پرداخت خواهید نمود. پس از پارک خودرو در پارکینگ با استفاده از تاکسی‌های موجود در شهر می‌توانید مسیر ۱۰ کیلومتری پیرانشهر تا پایانه مرزی تمرچین را با مبلغ هر نفر سه هزار تومان طی نمایید. در پایانه مرزی تمرچین پس از پرداخت عوارض خروج که مبلغی معادل ۲۵۰۰۰ تومان می‌باشد و ارائه پاسپورت معتبر از مرز عبور نموده و وارد پایانه مرزی حاج عمران در عراق شوید.

پس از طی کردن مراحل گمرکی و پرداخت هر نفر ۲۵ هزار دینار عراقی به عنوان حق ورود و عبور از پایانه حاج عمران تاکسی‌های مخصوص جهت تردد بین مرز حاج عمران و شهر اربیل وجود دارد که مسیر ۱۸۰ کیلومتری و کوهستانی را در عرض ۴ ساعت طی کرده و به شهر اربیل می‌رسند. کرایه تاکسی برای یک نفر از مرز تمرچین تا شهر اربیل حدود ۲۲۰۰۰ دینار عراق می‌باشد.

سفر به کردستان عراق با اتوبوس

اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف اتوبوس رانی بین شهر از شهرهای ارومیه و پیرانشهر به مقصد اربیل و از پایانه مرزی تمرچین حرکت می‌کنند که برای هر نفر کرایه‌ای حدود ۳۵۰۰۰ تومان دریافت می‌نمایند.

راهنمای سفر به سلیمانیه عراق
راهنمای سفر به سلیمانیه عراق

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨