دیدنی های اربیل ، یکی از زیباترین شهرهای عراق | Erbil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های اربیل عراق

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست دیدنی های اربیل عراق را خواهیم داشت. برای آشنایی با جاذبه های دیدنی این شهر در ادامه با ما همراه باشید.

عراق یک کشور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد. کشور عراق سراسر دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و به خصوص مذهبی است. از شهر بغداد و کربلا و نینوا گرفته تا سلیمانیه، اربیل، بصره و … که هر کدام جاذبه های منحصر به فرد خود را دارند. شهرهای اربیل و سلیمانیه از آرام ترین و زیباترین شهرهای عراق هستند و به همین دلیل در مقایسه با دیگر شهرها گردشگران تمایل زیادی به سفر به این دو شهر دارند.

اربیل (Erbil‎) یکی از شهرهای کردستان عراق و مرکز استان اربیل و همچنین مرکز کردستان عراق می‌باشد. اربیل از بغداد نیز ۳۶۰ کیلومتر فاصله دارد. شهر اربیل به نسبت سایر شهرهای خاورمیانه شهری آزادتر محسوب می شود و در 10 سال گذشته به شهری شب زنده دار تبدیل شده است. شهری با رستوران ها و کافه هایی که تا پاسی از شب باز هستند. خیلی ها اربیل عراق و شب های زنده و شلوغش را با شهرهایی مثل بیروت و دبی در خاورمیانه مقایسه می کنند. کردستان عراق همسایه ایران است و این یکی از مزایای سفر زمینی و راحت به اربیل و سلیمانیه است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مکان‌های دیدنی اربیل

ارگ اربیل – Erbil Citadel

ارگ تاریخی اربیل که با نام هاولر نیز شناخته می‌شود، قدمتی ۸۰۰۰ ساله دارد. این شهر تاریخی کهن‌ترین شهر مسکونی دنیاست که در قلب اربیل واقع شده است. ساختمان‌های ارگ در ارتفاع ۲۵ تا ۳۵ متری از مناطق اطراف خود و بر روی تپه‌ای بیضی شکل به نام ماهور با مساحت ۱۰۲ هزار متر مربع قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این ارگ می‌توان به یک مسجد باستانی، یک حمام عمومی، مغازه‌ی سوغات و عتیقه‌فروشی، موزه‌ی منسوجات کردی و چشم‌اندازهای باشکوهی از شهر اشاره کرد. ارگ تاریخی اربیل، در سال ۲۰۱۴ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

موزه منسوجات کردی – Kurdish Textile Museum

در این موزه خصوصی که در مرکز قلعه اربیل واقع شده، میتوانید از زیبایی و ریزه کاری پارچه های زیبای دستباف میراث فرهنگی کردها لذت ببرید. بافندگی جزء لاینفک زندگی کردهاست و نیمی از قالیچه های این مجموعه از کردستان ایران در این موزه قرار گرفته اند. در نزدیکی این موزه، عتیقه فروشی جالبی نیز وجود دارد که در سال ۲۰۰۸ در آتش سوزی سوخت و بازسازی شد.

مسجد جلیل خیاط – Jalil Khiat Mosque

بعد از مسجد آبی استانبول، این مسجد بزرگترین مسجدی بود که توسط تاجر ثروتمند، جلیل خیاط در اربیل بنا شد. مسجدی با سنگ های رنگارنگ و مناره های بلند و زیبا که از ارگ اربیل هم کاملا واضح و مشخص است. این مسجد هنگام نماز گنجایش ۲۰۰۰ نفر را دارد.

دیدنی های اربیل عراق
دیدنی های اربیل عراق

مناره‌ی مظفریه – Mudhafaria Minaret

مناره‌ی مظفریه که در غرب اربیل عراق و در پارک مناره‌ قرار دارد، از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر است. این بنای تاریخی در سال‌های ۱۲۳۲-۱۱۹۰ میلادی، توسط شاهزاده‌ی ترکمن، مظفرالدین گوکبوری ساخته شد. ارتفاعی برابر با ۳۶ متر دارد و در ساخت آن از آجر پخته استفاده شده است. مناره‌ی مظفریه دارای یک پایه‌ی هشت ضلعی و یک محور استوانه‌ای بلند است و بالکنی نیز بین پایه و محور قرار دارد. پایه با دو ردیف طاقچه به شکلِ کمان‌های تیز که در داخل قاب‌های مستطیلی جای گرفته‌اند،‌ تزئین شده است. نمونه‌هایی از خط کوفی نیز در این مناره به چشم می‌خورد.

پارک شهر – Shar Park

پارک شهر اربیل یکی از نقاط پرشور و شبوغ شهر است که از فواره های آب، طاق های آجری و یک برج ساعت تشکیل شده است و هم چنین تعداد زیادی کافه و چای خانه دارد. این نقطه از شهر شب های بسیار زنده ای دارد.

دیدنی های اربیل عراق
دیدنی های اربیل عراق

پارک سامی عبدالرحمن – Sami Abdul Rahman Park

یکی از بزرگترین پارک های ساخته شده در شهر اربیل کشور عراق می باشد که واقع شده در مقابل روتانا و دیوان هتل ها می باشد. این پارک بزرگ و عظیم با داشتن باغ های زیبا و سرسبز، زمین بازی کودکان، رستوران هاف، کافه ها، بنای یادبود شهدا، بازار و یک قطار مینیاتوری زیبا. دریاچه زیبا با فواره ها و قایق های موتوری از جذابیت هایی محسوب می شوند که تمامی بازدید کنندگان را برای رفتن به آنجا جذب می کند. در برخی از روزها و مخصوص در آخر هفته ها در این پارک موسیقی زنده اجرا می شود و مردم در این روزها برای تفریح و پیک نیک به این پارک میروند.

پارک شاندر – Shanadar Park 

پارک شاندر که یکی دیگر از محبوب ترین و پرتردد ترین پارک ها محسوب می شود در قسمت جنوبی قلعه هه ولیر و نزدیک مسجد صواف واقع شده است. طبیعت این پارک بسیار زیبا و سرسبز میباشد و محیط آن یه صورت خانوادگی و مورد اطمینان برای تفریخ و گشت و گذار میباشد.

دیدنی های اربیل عراق
دیدنی های اربیل عراق

پارک آبی آکوا تارین – Aqua Tarin Water Park 

این پارک در محیطی حدود 2000 متر ساخته شده و فعالیت خود را از سال  2007 آغاز کرده است. این پارک دارای دوبخش اختصاصی بزرگسالان و کودکان می باشد. مراجعه کنندگان در این مجموعه علاوه بر استفاده از تفریحات موجود می توانند از رستوران ها و کافه های موجود در آن نیز استفاده نمایند.

بازار قیصریه اربیل – The Qaysari Bazaar

این بازار سرپوشیده که در مرکز شهر اربیل و جنوب ارگ باستانی آن قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای دنیا است که ساخت آن به اوایل قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. در این بازار بزرگ و پر پیچ و خم، انواع مختلفی از محصولات شامل طلا، پارچه، ادویه‌جات، غذا، گوشت و… به فروش می‌رسد. بازار قیصریه کوچه‌های بسیار زیادی دارد که اکثر این کوچه ها دارای محصولات خاص و منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال در برخی از کوچه‌ها تنها سوغاتی و محصولات محلی فروخته می‌شود. در گوشه‌ی شمال شرقی بازار قیصریه نیز، کوچه‌ای وجود دارد که در آن عسل کردی (که از بهترین عسل‌های دنیاست) و لبنیات محلی نظیر ماست و شیر و پنیر عرضه می‌گردد.

دیدنی های اربیل عراق
دیدنی های اربیل عراق

مرکز خرید فمیلی مال – The Family Mall

اربیل هم مثل سایر شهر های خاور میانه در سال های اخیر شروع به ساخت و افتتاح مراکز خرید بسیار بزرگ کرده است. مرکز خرید فمیلی مال در سال 2010 با بیش از 100 مغازه خرده فروشی و مغازه های برندهای غربی مثل زارا، رولکس، آرمانی، لیوایز و دی کی ان وای (DKNY) افتتاح و شروع به کار کرد. این مرکز خرید در کنار یک شهر بازی بزرگ که به تازگی ساخته شده قرار دارد. این مرکز خرید بین مردم  بسیار محبوب و معروف است، هم چنین یک سالن اسکی روی یخ و یک سالن سینما دارد.

شهر شقلاوه – Shaqlawa

شهر تاریخی شقلاوه، تفرجگاهی کوهستانی است که در ۵۱ کیلومتری شمال شرقی اربیل عراق و بین دو کوه سورک و سفین قرار دارد. بیشتر جمعیت شهر را کردها و آشوری‌ها تشکیل می‌دهند. آبشارها و چشمه‌سارهای فراوان و درختان و سبزه‌زارهایی که بیشتر بخش‌های آن را در بر گرفته‌اند، شقلاوه را به گردشگاهی محبوب در بین توریست‌های داخلی و خارجی تبدیل کرده است. طبیعت زیبا و دل‌انگیز، در کنار آب و هوای مطبوع و دلپذیر باعث شده که شهر شقلاوه به عروس کردستان معروف شود. در کنار این جاذبه‌های طبیعی، امکاناتی همچون هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های مختلف نیز در این شهر وجود دارد.

دیدنی های اربیل عراق
دیدنی های اربیل عراق

قلعه‌ی بانمان (خانزاد) – Khanzad Castle

قلعه‌ی خانزاد در فاصله ۲۲ کیلومتری اربیل عراق و در جاده‌ی اربیل-شقلاوه بر روی تپه‌ای کوچک واقع شده است. این قلعه در قرن شانزدهم به دستورِ شاهزاده‌ای کُرد، به نام خانزاد بنا شد. حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و در هر یک از چهار گوشه‌ی آن، برج مدوری از جنس سنگ و گچ به چشم می‌خورد. بیشتر قسمت‌های این بنای تاریخی باشکوه، به شکل اصلی خود باقی مانده است.

ویدئویی از شهر زیبای اربیل

 

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨