تنگه رغز داراب ، بهشتی در استان فارس | Darab

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تنگه رغز داراب

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تنگه رغز داراب صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این تنگه زیبا و بکر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

داراب یکی از شهرهای استان فارس و مرکز شهرستان داراب است. داراب با قدمتی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس ایران واقع است. فاصله شهر داراب تا شیراز ۲۴۰ کیلومتر می‌باشد. تمدن داراب همزمان با تمدن سیلک کاشان است. در کاوش هایی که باستان در این منطقه انجام داده اند، نشانه هایی از زندگی در هزاره پنجم قبل از میلاد یافته اند. بازدید از مکان های تاریخی این شهر در کنار گشت و گذار در طبیعت جادویی آن، سفری کامل و به یادماندنی است. استان فارس یکی از زیباترین دره‌های ایران را در دل خود جای داده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با منطقه بکر و زیبای تنگه رغز بیشتر آشنا شوید.

تنگه رغز (Raghaz Canyon) نام دره‌ای در منطقه فسارود شهرستان داراب در استان فارس است که از چندین آبشار و حوضچه تشکیل شده ‌است. تنگه رغز که در میان بومیان به تنگه رودخیز نیز شناخته می‌شود، معروف به عروس دره‌های ایران است. این تنگه در شمال شرقی داراب و در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر، در نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی، ۶۴ آبشار و حدود ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده ‌است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز، ده‌ها آبشار و آبگیر زیبا در شکل‌های مختلف وجود دارد که پیمایش آنها تنها با استفاده از وسایل فنی و دره‌نوردی امکان‌پذیر است. دیواره‌هایی بلند این تنگه را از دو طرف محصور کرده است.

آنچه باعث محبوبیت این تنگه در بین طبیعت‌گردان شده است تعداد آبشارهای زیاد آن است که باید یکی یکی از آن‌ها عبور کرد تا به بعدی رسید. در میان تنگه گاهی دیواره‌‌ها به هم نزدیک می‌شوند و صحنه‌ای مانند یک غار برای‌تان می‌سازند و گاهی هم از هم فاصله می‌گیرند و منظره دلربایی از طبیعت را می‌سازند. صدای دلنشین فرود آبشار در حوضچه‌ها و شنا در آبهای زلال، در میان ماهی‌‌ها از دلایل محبوبیت این تنگه است.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

از سرچشمه، چند حوضچه و آبشار را می‌توان بدون استفاده از وسایل مخصوص یا داشتن تخصصی بازدید کرد. اما برای گذر از بقیه آبشارها نیاز به استفاده وسایل دره‌نوردی و آشنایی با اصول فرود از آبشار است که اگر با تورهای حرفه‌ای همراه باشید حتما راهنمایی برای اینکار وجود دارد. حتی اگر بار اول‌تان باشد فرود مهیجی از آبشار را به شما آموزش می‌دهند و می‌توانید این تجربه هیجان‌انگیز را در لیست کارهای زندگی‌تان قرار دهید.

آبشارهای معروف تنگه رغز کدامند؟

آبشار وداع یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که ۴۶ متر بلندا دارد. حوضچه‌‌ی زیر این آبشار ۱۰ متر است. برای فرود از این آبشار و چند آبشار دیگر به طناب مخصوص کوهنوردی نیاز دارید. آبشار ۶۵ متری آذرخش، آبشار نگین با بلندای ۱۶ متر، آبشار کبوتر با بلندی ۲۵ متر، آبشار بوم‌رنگ با بلندی ۷ متر، آبشار مسعود، آبشار فتح، آبشار حوضچه، آبشار حکمت و آبشار جام تعدادی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه هستند.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر به تنگه رغز از اوایل تابستان تا اول مهر است. پس از آن به دلیل شرایط آب و هوایی هم امکان شنا در حوضچه‌ها سخت می‌شود هم خطر بروز سیل در تنگه وجود دارد. در روزهای گرم تابستان لذت پرش در حوضچه‌های پر آب خنک وصف‌ناپذیر است.

چه وسایلی همراه خود ببریم؟

یک کفش مناسب پیاده‌روی به پا کنید. برای پرش در حوضچه‌ها و پیمایش دره حتما کفش جلو و پشت بسته به پا کنید و صندل جلوباز و لیز نپوشید؛ سنگ‌های درون حوضچه‌ها ممکن است به پاهای‌تان آسیب برسانند. اگر کوله مخصوص دره‌نوردی دارید وسایل‌تان را در آن بگذارید تا خیس نشود. در غیر این صورت تمام وسایل ضروری را در چند لایه کیسه قرار دهید و بعد در کوله بگذارید. در فروشگاه‌های وسایل کوهنوردی کیسه‌های مخصوص این کار در سایزهای مختلف وجود دارد که کاملا ضد آب هستند می‌توانید از آن‌ها نیز خریداری کنید تا خیال‌تان از بابت خیس نشدن وسایل کاملا آسوده باشد.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

از آنجایی که آب حوضچه‌ها سرد است بهتر است از لباس‌های وت سوت استفاده کنید. جلیقه نجات نیز یکی از موارد ضروری است که برای پرش در حوضچه‌ها حتما باید به تن کنید. بکر ماندن این منطقه در گرو رفتار ماست. برای حفظ آن لازم است که فقط چند کیسه زباله همراه خود داشته باشیم.

جاذبه‌های نزدیک تنگه رغز

در شهر داراب و حوالی آن دیدنی‌های ارزشمندی وجود دارد. نقش شاپور، شهر باستانی دارابگرد و آتشکده‌ی آذرخش از جاهای دیدنی داراب هستند. قدمت ثبت شده داراب در اسناد یونسکو به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد. پس از گشت مهیجی در تنگه رغز می‌توان راهی این شهر کهن شد و از آثار تاریخی آن نیز بازدید کرد.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

توصیه های سفر به تنگه رغز

  • از آنجایی که پیمایش تنگ رغز به انرژی زیادی نیاز دارد بهتر است برای داشتن آمادگی و استراحت کافی، شبِ قبل از پیمایش تنگ رغز، به سوی محل آغاز پیمایش راه بیفتید. برای این کار می توانید از نیسان های اهالی منطقه استفاده کنید و با یک ساعت و نیم کوه پیمایی خود را به “سرچشمه تنگ رغز” برسانید.
  • برای حفظ انرژی و کالری بدن تان در زمان پیمایش بهتر است تعدادی بطری آب و مقداری خشکبار ترجیحا خام، خرما، نوشیدنی های گرم، بیسکوییت و … همراه ببرید.
  • بهتر است کوله ای که برای این پیمایش استفاده می کنید، از نوع درای بگ باشد. همچنین داخل این کوله ها، تعدادی بطری خالی قرار دهید تا در زمان پیشمایش کوله های تان روی آب شناور بماند و داخل آب فرو نرود.
  • وسایل و مواد خوردنی که قرار است در در طول پیمایش از آنها استفاده کنید را درون کیسه ای جداگانه (کیسه های ضدآب) داخل کوله قرار دهید.
  • برای دفع حشرات و در امان ماندن از نیش آنها، خوب است یک قلم دافع حشرات همراه داشته باشید.
  • برای آشامیدن آب و پرکردن بطری های خالی تان می توانید روی اولین چشمه آبی که این پیمایش به آن بر می خورید حساب باز کنید. در کنار آن حتما در تمام کوله های افراد گروه، آب
  • برای گذر از این تنگه باید مهارت شنا کردن داشته باشید یا جلیقه نجات بپوشید.
  • به علت سردی آب حتما از لباس غواصی استفاده کنید، به علت استفاده از طناب نیاز به داشتن دستکش های بی انگشت هست.
  • در انتخاب کفش دقت داشته باشید، کفش هایی بپوشید که هم آب داخل آنها نمی رود و هم در برخورد با سنگ ها اصطکاک خوبی ایجاد می کنند. کفش های روباز یا کفش های کوه نوردی برای این مسیر مناسب نیستند و بهتر است از کفش های اسپرتکس استفاده کنید.
  • در زمان بستن کوله به ازای هر نفر حداقل یک فلاسک کوچک چای یا نسکافه گرم همراه ببرید تا در زمان نیاز از آن بنوشید و گرم شوید.
  • بهترین نوع کوله برای این برنامه کوله های مخصوص دره نوردی و غار نوردی ست. این کوله ها هم آب را درون خودشان راه نمی دهند و هم آب به راحتی از آنها خارج می شود.
  • بهتر است از میان افراد گروه یک نفر کوله پشتی نداشته باشد تا بتواند به راحتی طناب ها و ابزار مورد نیاز را به دوش بگیرد و آن را به افراد جلویی برساند.
  • اگر در تابستان و زمانی که هوا گرم است به این منطقه سفر می کنید و قصد دارید تا شب را بیرون در ورودی تنگ بگذرانید بهتر است یک بی واک (نوعی کاور که هوای گرم را در خود نگه می دارد و ضد آب است) همراه ببرید تا موقع خواب از آن استفاده کنید. بی واک ها جای زیادی در کوله شما اشغال نمی کنند و می توان آنها را به راحتی ضد آب کرد؛ مساله ای که باعث سبک ماندن کوله سفرتان می شود. از آنجایی که بی واک ها نازک هستند بهتر است برای احتیاط و دور ماندن از سرما یک ملافه مخصوص هم ببرید تا داخل بی واک از آن استفاده کنید.
  • در زمان سفر به تنگ رغز یک گونی یا کیسه همراه داشته باشید تا زباله های تان را با خود برگردانید.
  • پیش از سفر حتما و حتما پیگیر وضعیت آب و هوا باشید و پیش بینی های سازمان هواشناسی را دنبال کنید. خطر سیل در این گونه تنگه ها بسیار جدی ست و امکان کمک به افرادی که در این زمان بارندگی در تنگه ها گیر افتادند نیست.
  • سعی کنید برنامه بازدیدتان را با افراد کمتری انجام دهید تا ایمنی و سرعت کارتان افزایش پیدا کند.

دسترسی

برای رسیدن به تنگه رغز باید راهی جاده شیراز-فسا-داراب شوید و بعد از طی کردن 35 کیلومتر از این جاده با دنبال کردن تابلوها راهی روستای حسن آباد شوید. بعد از آن دو راه در پیش دارید، یک مسیر کوه نوردی 4 ساعته یا مسیری که از سمت گردنه دراکویه می گذرد و باید با استفاده از ماشین های اهالی آن را طی کرد.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

مسیر رسیدن به تنگه رغز

برای رسیدن به سرچشمه تنگ رغز – جایی که مسیر پیمایش آغاز می شود- دو مسیر متفاوت در پیش دارید:

  • یک: مسیری که در حدود 4 ساعت کوه نوردی از روستا دارد و برای عامه مردم توصیه نمی شود.
  • دو: مسیری که از سمت گردنه “دراگویه” می گذرد و بهتر است با کمک نیسان های اهالی منطقه پیموده شود. بعد از این سواری، مسیری کوهستانی و ناهموار پیش روی شما قرار می گیرد که طی آن در حدود یک ساعت و نیم زمان می برد.

پس از طی این مسیرها شما به مکانی می رسید که محل آغاز آب سرد و زلالی ست که درون تنگه جریان دارد.

البته خوب است بدانید که از منطقه سرچشمه می توانید بدون وسایل فنی از چند حوضچه و آبشار دیدن کنید؛ اما در نهایت با رسیدن به آبشاری با طول 23 متر دیگر نمی توانید بدون ابزار فنی و کمک مسیر را ادامه دهید.

ویدئویی زیبا از تنگه رغز

 

آدرس: ایران، استان فارس، جاده فسا-داراب، روستای حسن آباد

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨