آشنایی با منطقه خوراسگان ، اصفهان | Khorasgan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های خوراسگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های خوراسگان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این منطقه در استان اصفهان در ادامه با ما باشید.

خوراسگان (Khorasgan) یکی از مناطق شهر اصفهان است. این منطقه در بخش مرکزی شهرستان اصفهان قرار دارد. قبلا این منطقه زیر نظر شهرداری مجزا و خودمختار خوراسگان بوده است؛ ولی این منطقه در تاریخ یکم اردیبهشت سال 1392 به شهر اصفهان پیوست. این منطقه تا قبل از سال ۱۳۴۳ به صورت چند روستا بوده ‌است که از به هم پیوستن هفت روستای ابهر (ابر)، ارداجی، بوزان، پزوه، سلطان آباد، ناروند، خیادان و کنگاز ایجاد گردیده ‌است. قدمت این شهر به پیش از دوره سلجوقیان یعنی دست کم ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

بیشتر از یک سوم جمعیت این منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول است. به علت محدودیت زمین‌های کشاورزی و محدودیت آب و خاک و تراکم جمعیت، جمعیت فعال این شهر برای اشتغال به شهر اصفهان و روستاهای بخش مرکزی و مناطق دیگر می‌روند. فعالیت‌های اقتصادی اصلی مردم بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌باشد. تعداد واحدهای صنفی این شهر به ۴۰۰۰ واحد می‌رسد. مهم‌ترین صنعت این شهر خاتم کاری است که رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده. عده‌ای از زنان منطقه در منازل به شغل قالی بافی اشتغال دارند. همچنین واحدهای صنعتی بزرگی مانند کارخانه قند و بیش از ۵۰ واحد تولیدی و صنعتی دیگر در محدوده خوراسگان دایر می‌باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

از محله‌های این منطقه می‌توان به سفلی، علیا، پزوه، ارغوانیه، در سیبه، سلمان، ابهر، ناروند، خانقاه، خیادان، مسجد علی، سلطان آباد، ستار، اباذر، بوزان، لفزوان (لبزون)، علی ابن موسی الرضا، کنگاز، ارداجی، بانو مهدی، قصر، کلمخاران، جی شیر، گورت، خاتون آباد، راران، دهنو-محمدآباد، سنجوانمره، بهاران، گیان، بریتیانچی، اندوان، هیستان، سمسور، جلمرز، مورنان و… اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی

حمام نقاشی

همانطور که پیشتر گفتیم محله علیا یکی از محله های منطقه خوراسگان است. اگر سری به محله علیا زدید حتما از حمام تاریخی نقاشی دیدن کنید. این حمام با قدمت بیش از ۶۰۰ سال در این محله واقع شده است و یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌گردد.

منار راران

منار راران در هشت کیلومتری شرق اصفهان در روستای راران قرار داشته که به شماره ۲۳۳ در لیست آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاع این منار حدود ۴۰ متر است و قاعده آن به شکل مربع در ابتدا سه متر است، درون این منار پلکانی وجود دارد که از دومتری منار تا گلوگاه ادامه دارد و بر محور دست چپ بالا می‌رود، پائین منار با آجر معمولی بدون نقش ساخته‌ شده است.

دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

عمارت خان

مجموعه ساختمانی است متشکل از چند باب خانه و یک باغ و ملحقاتی چون انبار و اسطبل و کارگاه قالیبافی که این مجموعه حدود ۱۵۰ سال پیش طراحی و به مرور زمان ساخته شده است. مهمترین بنای این مجموعه اُرسی گل است با رسم و نقاشی‌های روغنی و گچ بری و درب‌های نفیس. ارسی نقش اتاقی است با ۵ درب روبرو و سقف مسطح و نقش و نگارهای بسیار زیبا و منظم با آبرنگ. ارسی دورو که دارای نقاشیهای طرح فرنگی و گل و بوته و منظره که متاسفانه سقف آن خراب و قسمتهای مهم آن نابود شده و حوض مرمر یکپارچه‌ای در شاه نشین آن قرار دارد که سالم باقی ‌مانده است. پنج دری آینه کاری که با تزئینات و نقاشی‌های رنگ و روغن و آبرنگ و تصاویری از سازندگان بنا چون محمد کریم خان و محمدعلی خان باقی است.

دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

مسجد جامع هفت شویه

این مسجد در حدود پانزده کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد. آنچه از بنای این مسجد باقی‌مانده قسمتی از گچ بری محراب و چند ستون نیمه مخروبه باقیست، بنا به تحقیق دکتر هنرفر بنای این مسجد در زمان سلجوقیان در قرن پنجم یا ششم هجری می‌باشد و تزئینات گچ بری‌های آن به قرن ششم هجری شباهت دارد. اساس این مسجد از خشت خام بوده ولی نماسازی بعضی از قسمتهای آن به وسیله آجر انجام گرفته شده است. مسجد جامع هفت شویه زیباترین و پیچیده ترین گچبری تاریخ اصفهان را دارد.

دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

برج‌های کبوتر بهاران (پارون) و کنگاز

این دو برج در ابتدا و انتهای محور گردشگری- فرهنگی قنات‌های پارون و کنگاز می‌باشد که در طرح به عنوان دو مرکز فرهنگی در نظر گرفته شده است. نمای بیرونی برج پارون مرمت گردیده ولی فضای داخلی آن و همچنین برج کنگاز نیاز مبرم به مرمت دارند.

دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

قنات بهاران (پارون) و گورت

این قنات در اصل انتهائی‌ترین قسمت مسیر آب گذری بوده است که معروف به چشمه باقرخان می‌باشد و آب سرازیر شده از سمت غرب اصفهان را به سمت زمین‌های حیدرآباد واقع در شمال خوراسگان هدایت می‌کرده است. از دیگر کارکردهای این قنات می‌توان ایفای نقش مسیل در زمان بارندگی‌های شدید را نام برد. شهرداری سابق با هدف افزایش جاذبه‌های گردشگری و جهانگردی اقدام به تهیه طرحی جهت این مسیر قنات در حد فاصل دو برج کبوتر پارون و کنگاز نموده است که در این طرح عملکردهائی از قبیل نمایشگاه، رستوران، چایخانه سنتی و دیگر عملکردهائی که لازمه یک محور گردشگری می‌باشد لحاظ گردیده است.

برج‌های کبوتر گورت

این رشته برج با تعداد ۲۱ برج کبوتر از نمونه‌های منحصربه‌فرد برج‌های کبوتر رشته‌ای می‌باشد که به علت قرارگیری در دشت باز مناظر بدیع و قابل توجهی جهت افزایش پتانسیل‌های گردشگری به وجود آورده که به علت عدم توجه به مرمت بناهای مذکور به طور روزافزون سرعت فرسایش آن‌ها فزونی می‌یابد.

دیدنی های خوراسگان
دیدنی های خوراسگان

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨