تربت و مسجد شمس تبریزی در قونیه ، ترکیه | Konya

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تربت و مسجد شمس تبریزی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تربت و مسجد شمس تبریزی خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این مکان در شهر قونیه در ادامه با ما همراه باشید.

قونیه یک شهر بزرگ در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی و هفتمین شهر پرجمعیت در ترکیه با جمعیت بیش از ۲٫۱ میلیون نفر است. قونیه یک شهر توسعه یافته اقتصادی و صنعتی است و مرکز استان قونیه می‌باشد. شهر قونیه به بدلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خواستی بین عموم مردم جهان برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر جهان هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان ادب برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ترکیه و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند. مراسم بزرگداشت مولانا همه ساله از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر (۱۹ تا ۲۶ آذر) در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود.

تربت و مسجد شمس تبریزی (Shams of Tabriz Masjid and Tomb) در سمت شمالی مسجد شراف‌الدین در داخل پارک شمس قرار گرفته است. تربت شمس تبریزی در قرن ۱۶ میلادی توسط شخصی به نام امیر اسحاق بازسازی گردید. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریزی است. شمس تبریزی که اثر مهمی در افکار مولانا گذاشته است، امروزه تربت ابن‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از مراکز اصلی زیارت کنندگان است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


شمس تبریزی استاد و پیرو حضرت مولانا بود. امروزه تربت و مسجد شمس تبریزی یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید. این مکان تربت و جایگاه شمس است در حالی که مقبره و آرامگاه شمس در ایران و در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد. البته در مورد مکانی که شمس مدفن است اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد و بسیاری معتقدند که مدفن شمس در قونیه است.

شمس تبریزی از دوستان شفیق مولانا به حساب می‌آمد که تاثیر زیادی در زندگی وی داشت. بعد از ملاقات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با شمس تبریزی فصلی جدیدی در زندگی او رقم می‌خورد. به طوری که مولانا در هم‌نشینی‌هایی که با شمس داشت، عاشق و شیفته او گردید. شمس تبریزی در ابتدای آشنایی‌اش با مولانا دست از دنیا شسته بود و تمام لذت‌ها و غرایزش را در عبادت و کارهای مقدس خلاصه می‌کرد. وی بعد آشنایی با مولانا، افق‌های جدیدی را در زندگی مولوی گشود و او را در زمره عاشقان خدا قرار داد. شمس تبریزی با شخصیت فوق‌العاده نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را به شدت دگرگون کرد و باعث شد وی از تمام دوستانش توجه برگیرد و شیفته شمس شود.

تربت و مسجد شمس تبریزی - Photo: www.mustafacambaz.com
تربت و مسجد شمس تبریزی – Photo: www.mustafacambaz.com

معماری آرامگاه شمس تبریزی

اولین موردی که در مورد مسجد شمس به چشم می‌خورد سقف مخروطی شکل و دو پنجره بسیار زیباست که در بالا و پایین بنا قرار دارد. این مسجد از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. داخل مسجد دارای یک سقف ساده است. مقبره‌ داخل مسجد قرار دارد و به شکل ایوانی ساخته شده است؛ این مقبره به وسیله یک طاق چوبی بورسا که به زیبایی قلم کاری شده است به داخل مسجد متصل شده است. مقبره شمس تبریزی مخروطی شکل است و از سنگ ساخته شده است. گفته می‌شود زیر مقبره انبار مومیایی قرار دارد.

مسجد شمس تبریزی که میان اهالی قونیه به «شمس مکامه» معروف است قسمتی از مسجد شرف الدین است. این مسجد در داخل پارک شمس قونیه قرار دارد. مسجد شرف الدین از مهم‌ترین مساجد شهر قونیه است و گفته می‌شود در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است. مسجد شمس یک قرن بعد از ساخت مسجد شرف الدین، در ضلع شمالی آن ساخته شده است. این بنا در سال ۱۵۱۰ توسط «امیر اسحاک بی» مورد بازسازی قرار گرفته است. در داخل مسجد شمس تربتی قرار دارد که به شمس تبریزی نسبت داده می‌شود.

تربت و مسجد شمس تبریزی - Photo: www.mustafacambaz.com
تربت و مسجد شمس تبریزی – Photo: www.mustafacambaz.com

فصل مناسب برای بازدید از آرامگاه شمس تبریزی چه زمانی است؟

ایده‌آل‌ترین فصل برای سفر به قونیه از نظر آب و هوا و فستیوال ها، فصل پاییز است. همچنین در فصل بهار به دلیل حضور کم‌تر گردشگران، پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما و رزرو هتل به قیمت مناسب، راحت‌تر است.

چگونه به آرامگاه شمس تبریزی برویم؟

مسجد و مقبره شمس در خیابان شمس شهر قونیه قرار دارد. خوشبختانه این خیابان دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی دارد که با بهره‌گیری از آن به راحتی می‌توانید از آرامگاه شمس بازدید کنید.

تربت و مسجد شمس تبریزی - Photo: www.mustafacambaz.com
تربت و مسجد شمس تبریزی – Photo: www.mustafacambaz.com

آدرس: Şemsitebrizi, Şems Cd., 42030 Karatay/Konya, Turkey

هزینه ورودی: برای بازدید از مسجد و مقبره شمس نیازی به پرداخت هزینه نیست و به صورت رایگان می‌توانید از این بنا بازدید کنید. حدود ۱ ساعت برای بازدید از آرامگاه شمس کافی به نظر می‌رسد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨