آشنایی با کلیسای وانک اصفهان | Vank church

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای وانک اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای وانک اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این کلیسای زیبا در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر آثار تاریخی بی شماری دارد که قابل شمارش نیست. کلیسای وانک اصفهان یکی از مکان های مذهبی معروف و شناخته شده در اصفهان است که در محله جلفا قرار گرفته است. در ادامه به معرفی این کلیسا می پردازیم.

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده‌است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنی‌های اصفهان می‌باشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کلیسای وانک یکی از مشهورترین کلیساهای ایران و بزرگترین کلیسای اصفهان است و از نظر نقاشی های تاریخی و تزیینات، به عنوان زیباترین کلیسای اصفهان شناخته می شود. این کلیسا با ترکیب معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده که نظیرش را در هیچ کجای دنیا نمی توان دید. قرار گیری این کلیسا در محله جلفای اصفهان به شما این امکان را می دهد تا در کنار بازدید از این اثر، لحظات خوشی را در معروف ترین کافه های ایران در این محله بگذرانید.

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

در طول زمان، این کلیسا صحنه های تاریخی بسیاری را دیده و امروزه با به نمایش گذاشتن آثاری بی بدیل، به عنوان بزرگ ترين موزه اصفهان از آن یاد می شود. کتابخانه این مجموعه با در اختیار داشتن اسناد و مدارک تاريخی که طی چهارصد سال جمع آوری شده اند، از مهم ترين مراکز ارمنی شناسی در دنیا به شمار می رود. فضای زیبای این کلیسا خانه ابدی تعدادی از بزرگان ارمنی را نیز در خود جای داده و این امر بر اهمیت آن می افزاید. ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا سبب شده تا نامش از تاریخ 15 دی 1310 با شماره 85 در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گیرد.

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

شاه عباس هنگام بازگشت به ایران، ارامنه‌ی ساکن شهرها و روستاهایی را که سر راه ایشان قرار داشت با خود به ایران آورد و تمامی منازل، مزارع، دام‌ها و سایر متعلقات آن‌ها را از بین برد و به آتش کشید تا از سرعت سپاهیان عثمانی در تعقیب کردن آن‌ها بکاهد. وی به همراه سپاهیانش، ارامنه را تا منطقه‌ جلفا در اصفهان همراهی کرد. بعد از اسکان ارامنه در منطقه‌ی جلفای اصفهان، آن‌ها به انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی که برای ایجاد یک جامعه‌ی انسانی لازم و ضروری است پرداختند که ایجاد اماکن مذهبی از جمله‌ی این اقدامات بود. آن‌ها حدود ۱۳ کلیسا را تاسیس کردند که کلیسای وانک، نخستین بنای مذهبی ساخته شده در آن زمان محسوب می‌شد.

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

همچنین در حین ساختن کلیسای وانک، کلیسای دیگری نیز در قسمت جنوب غربی آن احداث کردند که تا ۵۰ سال پس از ساخت، توسط روحانیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرانجام در سال ۱۶۵۵ میلادی، به دلیل کم بودن فضای کلیسای اولیه، ارامنه‌‌ آن را تخریب کرده و ساخت بنای جدید کلیسا را در همان مکان آغاز کردند. پروسه‌ ساخت این مکان مذهبی، نزدیک به یک دهه ادامه داشت تا در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. سپس کتیبه‌ای مزین به کاشی لاجوردی و حکاکی شده با خط طلایی، روی سردر ورودی غربی کلیسا، نصب کرده که بیان کننده‌ی تاریخ شروع و اتمام ساخت آن است.

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

معماری کلیسا

تمامی کلیساهای اصفهان به دست معماران ارمنی بنا شده اند اما نکته قابل توجه در مورد آنها این است که هیچ شباهتی بین آنها و کلیساهای ارمنستان یا حتی کلیساهای آذربایجان شرقی و غربی همچون قره کلیسا، هفتوان، زورزور و استپانوس مقدس دیده نمی شود. این امر از شرایط اجتماعی حاکم بر قرن هفدهم میلادی نشات می گیرد و باید علت آن را در شرایط آن زمان جستجو کرد.

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای زیبای وانک بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه، ساختمان اداری، فضای سبز و یک موزه دارد و برجی بلند نیز در ورودی کلیسا خودنمایی می‌کند؛ همچنین ساعتی بزرگ در طبقه دوم این برج دیده می‌شود که توسط ماردیروس هوردانانیان در سال 1931 میلادی به کلیسا هدیه شده بود. به داخل کلیسا که بروید، نقاشی‌های چشم‌نواز دیوارها و سقف نگاهتان را مسحور خود می‌کند؛ این نقاشی‌های چشم‌نواز که در همه قسمت‌های داخلی ساختمان دیده می‌شود، هر کدام مربوط به یک رویداد و روایتی است و از ابتدای تولد حضرت مسیح (ع) گرفته تا روز رستاخیز و بهشت و دوزخ را شامل می‌شود که از کتاب آسمانی مسیحیان، انجیل برگرفته شده است.

کلیسای وانک اصفهان

گنبد کلیسای وانک مشابه گنبد مساجد ایرانی ساخته شده است که برای هر گردشگری بخصوص گردشگران خارجی می‌تواند جالب توجه باشد. علاوه بر آن دو برج ناقوس نیز در این کلیسا دیده می‌شود که در ساعات مشخصی از روز به صدا درمی‌آیند. موزه کلیسای وانک نیز از جمله مکان‌هایی است که در بازدید از وانک باید سری به آن بزنید و از اشیایی چون نسخ خطی، نقاشی‌های منحصر به فرد هنرمندان اروپایی و ارمنی، صنایع دستی فلزی، چوبی، سفالی و غیره دیدن کنید.

گنبدهای بزرگ، به صورت دوجداره ساخته شده اند در حالی که طراحی گنبدها در معماری ارمنی به صورت یک جداره بوده و از داخل و خارج به یک اندازه هستند. نکته مهم و جالب توجه در این کلیساها هنر و مهارت معماران است که توانسته اند گنبدهای مربوط به شیوه معماری ایرانی را بر روی پلان های سازگار با گنبدهای شیوه معماری ارمنی سوار کنند و با گذشت بیش از چهارصد سال، آب از آب تکان نخورد و هیچ آسیبی متوجه ساختمان نشود.

کلیسای وانک اصفهان

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان؛ استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

هزینه ورودی کاخ هشت بهشت اصفهان؛ 3000 تومان برای اتباع ایرانی و 20000 تومان برای اتباع خارج

ساعت بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان؛ همه روزه از ساعت 18:30 – 9:00

کلیسای وانک یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان است که در دل محله جلفا که خود یکی از محله های تاریخی و متعلق به ارامنه اصفهان است قرار گرفته است. بنابراین گشت و گذار در این محله و بازدید از این کلیسا می تواند یکی از برنامه های اصلی سفر شما باشد.

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨