راهنمای سفر به قونیه ، شهر عشق و عرفان | Konya

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به قونیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به قونیه با شما خواهیم بود. برای آشنایی بهتر با شهر قونیه، با راهنمای سفر به قونیه در ادامه با ما همراه باشید.

قونیه یک شهر بزرگ در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی و هفتمین شهر پرجمعیت در ترکیه با جمعیت بیش از ۲٫۱ میلیون نفر است. قونیه یک شهر توسعه یافته اقتصادی و صنعتی و مرکز استان قونیه می‌باشد. قونیه به دلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خاصی بین عموم مردم جهان برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر جهان هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان ادب برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ترکیه و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند.

جو «قونیه»، در مقایسه با دیگر شهرهای گردشگری ترکیه کاملا متفاوت است. «قونیه» در واقع مذهبی ترین شهر ترکیه است و هر روز، پنج بار صدای اذان در سراسر شهر می پیچد. ساکنان آن جا به اعتقادات خود بسیار پایبندند و رعایت شئون مذهبی شهر برایشان مهم است. در ادامه راهنمای سفر به این شهر عرفانی را خواهیم داشت.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اطلاعات کلی

زبان: ترکی

واحد پول: لیر

فرودگاه ها: فرودگاه نظامی-مسافری با کد KYA

شماره های اضطراری:

  • پیش شماره : ۹۰
  • آمبولانس : ۱۱۲
  • آتش‌نشانی : ۱۱۰
  • پلیس : ۱۵۵
  • پلیس ترافیک : ۱۵۴
  • پلیس ساحلی : ۱۵۸
  • راهنمای فارسی‌زبان شبانه‌روزی : ۱۱۸۲۲
راهنمای سفر به قونیه
راهنمای سفر به قونیه

آب و هوا

آب و هوای شهر قونیه، در طبقه سرد و نیمه خشک قرار می گیرد. این شهر در تابستان دارای گرمای نسبتا گرمی است و دمای متوسط آن به ۳۰ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای هوا در تابستان به ۴۰ درجه رسیده است. در فصل زمستان میانگین دمای متوسط ۴٫۲ درجه سانتی گراد و کمترین درجه هوا به -۲۶ درجه رسیده است که این گزارش در سال ۱۹۷۲ در رسانه ها ثبت شد.

بهترین زمان سفر

با توجه به شرایط جغرافیایی که در شهر قونیه وجود دارد و قرار گرفتنش در ارتفاعات، این شهر تابستان هایی خشک با شب هایی سردی را دارا می باشد. گرچه میانگین بارش در قونیه پایین است اما در طول سال در این شهر بارندگی نیز وجود دارد. از همین اگر از گرما گریزان هستید ترکیه در تابستان می تواند سفر مناسبی باشد. تابستان شلوغ ترین فصل قونیه است و بهترین زمان برای سفر به این شهر محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری قونیه

اصلی ترین و دیدنی ترین جاذبه توریستی این شهر موزه و آرامگاه مولانا است که مهم ترین عامل جذب توریست در قونیه به حساب می آید. مسجد عزیزیه که تلفیقی از معماری سنتی عثمانی و معماری باروک است، موزه باستان شناسی قونیه که آثاری از دوران مفرع و نوسنگی دارد، مسجد شمس تبریزی، موزه آتاتورک، تپه و مسجد علاء الدین، دهکده سیله، بنای یادبود سهیدلری آبیدسی، مسجد شرف اوغلو، مدرسه و موزه مناره، پارک ژاپنی و باغ های مرام از جاذبه هایی هستند که در سفر خود به قونیه باید از آنها بازدید کنید.

غذا و نوشیدنی

از مهم ترین غذاهای ترکی که در شهر قونیه می توانید تست کنید می توان به سوپ رشته، کباب تنور، کباب بره، خوراک تریت، پیتزای اتلی اکمک، کوفته، پلو گوشتی، دلمه گوشت، دلمه برگ مو و حلوا اشاره کرد. رستوران مولانا یکی از معروفترین رستوران های این شهر است. سیله کناک هم یه فضای سنتی دنج دارد و لذت خوردن این غذاهای خوشمزه را برای شما دوچندان می کند. رستورن کمو، رستوران سوماتچی و کباب بره علی بابا هم از رستوران های معروف این شهر هستند. یکی از غذاهای سنتی معروف این شهر، پیتزا اتلی اکمک است که می توانید آن را در رستوران های هوزان اتلی اکمک و بلو لوکانتاسی تست کنید. رستوران لکمهانه، رستوران هاجی شکرو و رستوران تریتچی هم از رستوران های خوب قونیه هستند که اکثر توریست ها از آنها رضایت کامل داشته اند.

راهنمای سفر به قونیه
راهنمای سفر به قونیه

در قونیه هم مثل سایر شهرهای ترکیه می توانید خوشمزه ترین قهوه های ترک را نوش جان کنید. طعم خوب این قهوه ها با شیرینی های معروف ترکیه را می توانید در کافه های هنری جونز، حضور و کافه های، که از کافه های خوب شهر هستند، تست کنید.

خرید در قونیه

از آنجایی که در هر گوشه از این شهر نقاشی ها و تابلوهایی از مراسم رقص سماع به چشم میخورد، بهترین سوغاتی که می توانید از این شهر خریداری کنید، مجسمه های رقص سماع است که می توانید آنها را از فروشگاه برادران درویش تهیه کنید. از سوغاتی های دیگر این شهر می توان به شیرینی ترکی، لباس های محلی، گردنبند مولانا، فرش و گلیم اشاره کرد. اگر هم قصد خرید های کلی تر مثل پوشاک دارید، مرکز خرید کنت پلازا، مرکز خرید کوله سیته ، مرکز خرید ام وان و اوتلت نوادا از مهم ترین مراکز خرید این شهر هستند.

اقامت در قونیه

قونیه هم مثل سایر شهر های توریستی ترکیه هتل های زیادی برای اقامت دارد که شما می توانید با توجه به بودجه و هدف خود از سفرتان یکی از آنها انتخاب کنید. هتل ریکسوز، هتل باغ هیلتون ، هتل بِرا، هتل ددمن کنیا و هتل سلچوک از هتل های لوکس و زیبای شهر قونیه هستند که هزینه اقامت در آنها با توجه به امکاناتی که ارائه میدهند، بالاست. هتل قردان، هتل هیچ ، هتل مرام پارک و هتل بالیکیلار هم هتل های بسیار خوب و تمیزی هستند که چون امکانات آنها کمتر است هزینه اقامت متوسطی دارند ولی اقامت راحتی را برایتان میسر می کنند و هتل اولوسان نیز یک هتل ارزان قیمتاست و مناسب کسانی می باشد که فقط به دنبال یک جای خواب تمیز و راحت هستند.

راهنمای سفر به قونیه
راهنمای سفر به قونیه

هزینه های سفر

هزینه غذا

اگر بخواهیم به طور کلی هزینه های مربوط به خورد و خوراک را در شهر قونیه ترکیه بیان کنیم، به طور متوسط برای تهیه یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت با میزان ۱۵ لیر را پرداخت نمایید. همچنین برای تهیه  یک وعده غذای دو نفره در یک رستوران  کمی مدرن تر که طبقه متوسط قرار می گیرد باید میزان ۶۰ لیر بپرداید. همچنین قیمت یک همبرگر مک دونالد ۱۵ لیر و یک بطری آب معدنی ۱ لیر می باشد.

هزینه حمل و نقل

اگر به شهر قونیه سفر کردید و خواستید به مهمترین مرکز گردشگری این شهر بروید می توانید با استفاده تراموا در پایانه های مسافربری در این که در میدان علاالدین تپسی قرار دارد استفاده کنید و سوار شوید تا نزدیکی آرامگاه مولانا شما را می برد. قیمت تراموا برای هر یک نفر ۱٫۵ لیر می باشد و تا ساعت ۱۲ شب در دسترس مردم قرار دارد. در مسیری که برای حمل و نقل وجود دارد ترمینال قونیه، به نام اتوگار (Otogar) به خیلی از شهرهای ترکیه اتوبوس دارد می توانید از این ترمینال برای مقاصد خود استفاده نمایید. اگر بخواهید از قونیه تا آنکار با اتومبیل سفر کنید ۳ ساعت زمان نیاز است و هزینه بنزین در این شهر ۵٫۱۵ لیتر می باشد. هزینه تاکسی در هنگام سوار شدن ۴ لیر بوده و به ازای هر یک کیلومتر مسافتی که طی می شود ۳ لیر باید هزینه نمایید. همچنین به ازای هر یک ساعت انتظار حدود ۲۰ لیر باید هزینه کنید.

فستیوال های شهر قونیه

از جمله فستیوال ها و جشنواره های قونیه می توان به مهمترین آنها یعنی مراسم بزرگداشت درگذشت حضرت مولانا، جشنواره بین المللی ملانصرالدین، گردهمایی عکاسان ملی بی شِهیر، جشنواره گیلاس سفید، جشنواره هندوانه و جشنواره توت فرنگی اشاره کرد.

راهنمای سفر به قونیه
راهنمای سفر به قونیه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨