کلیسای ساگرادا فامیلیا ، داستان کوتاهی از یک جاذبه گردشگری معمارانه

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای ساگرادا فامیلیا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای ساگرادا فامیلیا آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به کشور زیبای اسپانیا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی اسپانیا است و یکی از مناظر جدایی‌ناپذیر بارسلونا محسوب می‌شود. این بازیلیکا با معماری منحصربه‌فرد خود یک اثر هنری واقعی است. پنج نسل از بارسلونایی‌ها شاهد تکامل این پروژه خارق‌العاده و بی‌نظیر بوده‌اند که در ذهن معمار مشهور کاتالانی آنتونی گائودی متولدشده است. مقامات فعلی که در حال تکمیل این پروژه هستند امیدوار بودند که آن را در سال 2026، صدمین سالگرد مرگ گائودی، تکمیل کنند، اما توقف کار در طول همه‌گیری کرونا، دستیابی به این هدف را دشوار کرده است.

اولین سنگ بنای این ساختمان نمادین در بارسلونا در سال 1882 گذاشته شد. پس از تکمیل، بلندترین کلیسای مسیحی در جهان خواهد بود؛ اما تاریخ پایان کار این پروژه تمام ناشدنی هنوز مشخص نیست.

photo: Maria Hortensia
photo: Maria Hortensia

کلیسای ساگرادا فامیلیا ، اثری بی‌نظیر و تأثیرگذار

در سال 1881، جوزپ ماریا بوکابلا تصمیم گرفت زمینی را به دست آورد تا یک کلیسای کفاره‌ای در آنجا بسازد (که هزینه‌های آن تماماً از طریق صدقه مؤمنان تأمین می‌شود) که به خانواده مقدس، ساگرادا فامیلیا، از سنت جوزف، مریم باکره و عیسی تقدیم شود. این پروژه به معمار آنتونی گائودی سپرده شد که معبدی باشکوه متشکل از پنج شبستان و هجده برج را تصور کرد؛ دوازده برج به نمایندگی از حواریون، چهار تا برای انجیلیست ها، یکی برای مریم باکره و درنهایت بالاترین برج در مرکز. نماد عیسی مسیح است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آنتونیو گائودی را به سه چیز می‌شناسند؛ معماری، خدا و طبیعت. آثار گائودی مملو از ارجاعات مذهبی و عرفانی و همچنین عناصر الهام گرفته از طبیعت است. سه نمای معبد نمادی از سه مرحله در زندگی مسیح است: میلاد مسیح، مصائب و شکوه. نمای عیسی مسیح و سرداب باسیلیکا که در زمان حیات گائودی ساخته‌شده است، به دلیل معماری منحصربه‌فردشان و پاداش خلاقیت و نوآوری این ساخت‌وساز، توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شدند.

Photo: Grzegorz Bednarz
Photo: Grzegorz Bednarz

نشان آنتونیو گائودی

ساخت ساگرادا فامیلیا مهم‌ترین پروژه برای این معمار مدرنیست بود. اگرچه گائودی مسئول بسیاری از پروژه‌های دیگر نیز بود، اما دوازده سال آخر عمر خود را منحصراً وقف کلیسای ساگرادا فامیلیا کرد. گائودی با آگاهی از این‌که برای انجام چنین پروژه‌ای، سال‌های بسیار زیادی لازم است، به‌جای ساخت افقی به‌صورت کلاسیک، ساخت‌وساز را به فازها عمودی، با نماهای کامل، تقسیم‌بندی کرد. هنگامی‌که از او پرسیده شد که چه زمانی این کلیسای باشکوه به پایان می‌رسد، بنا بر گزارش‌ها، معمار پاسخ داد که مشتری او (خدا) عجله‌ای ندارد.

تأخیر در ساخت معبد دلایل مختلفی داشته است. از یک‌سو خود پروژه، جاه‌طلبانه و مبتکرانه است و از سوی دیگر توسط رویدادهای مختلف تاریخی باعث به تعویق افتادن تکمیل این پروژه منحصربه‌فرد شده است. ساخت این کلیسا به دلیل ارتفاع آن است (باسیلیکا باید به 172 متر برسد) و همچنین این واقعیت که کلیسا خطوط مستقیمی در داخل ندارد دارای پیچیدگی‌های فراوانی است.

درواقع، گائودی معتقد بود که خط مستقیم نماد انسان است، درحالی‌که منحنی‌ها از جانب خدا آمده است. در طول جنگ داخلی، نقشه‌های گائودی در جریان آتش‌سوزی ناپدید شد و پیشرفت کار در این دوره کند شد. علاوه بر این، محل ساخت‌وساز ساگرادا فامیلیا منحصراً از طریق کمک‌های مالی و هزینه ورودی بازدیدکنندگان تأمین می‌شود که این خود دلیلی برای کندی روند ساخت پروژه است.

فضای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا

همان‌طور که گفتیم گائودی فردی بسیار مذهبی بود و عقاید مذهبی خود را در طراحی این کلیسا به نمایش درآورده است. در این کلیسا هیچ خط مستقیمی نخواهید دید و همه‌چیز با هدف تقلید از طبیعت ساخته‌شده است.

گائودی با ستون‌های مختلف و شیشه‌های رنگی سعی کرد داخل ساگرادا فامیلیا را شبیه جنگل کند. ایده و سبک به‌کاربرده شده در این کلیسا از سبک کلیساهای گوتیک و بیزانسی گرفته‌شده است.

عموماً در کلیساها محراب اصلی‌ترین قسمت فضای داخلی را تشکیل می‌دهد که در این کلیسا نیز چنین است. در وسط محراب، مجسمه عیسی بر صلیب آویزان شده است. قابل‌توجه است که عیسی به سمت بالا نگاه می‌کند، زیرا مرسوم است که مجسمه عیسی مسیح به سمت پایین یا به پهلو نگاه می‌کند. این کار به‌ عمد انجام شد تا نشان دهد عیسی به سمت بالا نگاه می‌کند تا از خدا حمایت کند.

پله‌هایی در دو طرف محراب قرار دارند که نمادی از پیوند بین زمین و آسمان است. بقيه ديوارها با شیشه‌های رنگي طراحی‌شده است که با ورود نور خورشید، یک جلوه رنگی چشمگیر به فضای داخلی ساگرادا فامیلیا می‌دهد.

فضای داخلی ساگرادا فامیلیا
کلیسای ساگرادا فامیلیا

شبستان‌های کلیسای ساگاردا فامیلیا

فضای داخلی ساگرادا فامیلیا دارای 5 شبستان است. شبستان فضای بزرگی است که بازدیدکنندگان کلیسا اغلب در هنگام مراسم عشای ربانی یا نمایش در آن می‌نشینند. شبستان اصلی در داخل ساگرادا فامیلیا بسیار بالاتر از شبستان‌های دیگر قرار دارد و به گذرگاه متصل است. طرح ساگرادا فامیلیا شبیه یک صلیب لاتین با ابعاد بسیار زیاد است. ساگرادا فامیلیا یکی از بزرگ‌ترین کلیساها در جهان است.

سخن پایانی

در مورد کلیسای ساگرادا فامیلیا نظرات بسیار متفاوت است. برخی آن را باشکوه‌ترین بنای دنیا می‌دانند ولی برخی آن را وحشتناک‌ترین ساختمانی می‌دانند که تابه‌حال دیده‌اند. باوجود تمام اختلاف عقاید این بنای نیمه‌کاره هرساله 5 میلیون بازدیدکننده را پذیراست که خود نشان از نبوغ طراح آن می‌دهد. بی‌شک کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی از معدود بناهای ماندگار جهان است که دنیا به خود دیده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش