درباره کلیسای جامع فلورانس بیشتر بدانید !

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای جامع فلورانس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای جامع فلورانس آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به شهر زیبای فلورانس را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلیسای جامع فلورانس را می‌شناسید؟ فلورانس ایتالیا شهر مهمی است که اگر با تاریخ رنسانس در اروپا آشنا باشید اهمیت آن را بهتر درک خواهید کرد. این شهر در حقیقت خاستگاه و منشأ تحولات دوره رنسانس در اروپا بوده است.

یکی از اولین و مهم‌ترین بناهایی که در این دوره به ظهور رسید کلیسای جامع فلورانس بود. این بنای عظیم و به‌ مراتب مهم نقطه عطفی در تاریخ معماری جهان به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا با کلیسای جامع فلورانس یا همان کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره (Cathedral of Santa Maria del Fiore) بیشتر آشنا شوید.

کلیسای جامع فلورانس
کلیسای جامع فلورانس

تاریخ مختصری از کلیسای فلورانس

کلیسای جامع فلورانس که بانام سانتا ماریا دل فیوره نیز شناخته می‌شود، در میدان دومو در فلورانس واقع‌شده است، ساخت آن در پایان قرن سیزدهم توسط آرنولفو دی کامبیو، معمار و مجسمه‌ساز مشهوری به سبک گوتیک آغاز شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کلیسای جامع دارای یک شبستان و دو راهرو به‌علاوه یک اپید عقب است. زمانی که دی کامبیو ناپدید شد، ساخت کلیسای جامع به تعویق افتاد و در سال 1334 توسط جوتو که برج ناقوس را طراحی کرد، از سر گرفته شد. اما در سال 1337 با مرگ او دوباره ساخت‌وساز متوقف شد. ساخت این پروژه باشکوه توسط آندره‌آ پیزانو و فرانچسکو تالنتی ادامه یافت که ساخت آن را در سال 1359 به پایان رساندند. برج ناقوس جیوتو 85 متر ارتفاع دارد و می‌توان از طریق 414 پله آن به بالای آن صعود کرد که از آن می‌توان منظره‌ای باشکوه را دید. فلورانس .

در اواسط قرن چهاردهم، هنرمندان فلورانسی سبک گوتیک را کنار گذاشتند و سبک رومی را به کار گرفتند. حال و هوای سبک گوتیکی کلیسای جامع پشت استفاده از سنگ مرمرهای رنگارنگ استفاده‌شده در نمای این کلیسا پنهان‌شده بود. گنبد نیمه‌کاره این کلیسا مشکلی بود که همه به دنبال راه‌حلی برای آن بودند. زرگر لورنزو گیبرتی و مجسمه‌ساز فیلیپو برونلسکی این امتیاز را داشتند که گنبد فلورانس را به پایان برسانند.

برونلسکی مجسمه‌های کلیسای دومو را مجسمه‌سازی کرد و پروژه‌ای نوآورانه را طراحی و اجرا کرد تا کلیسای جامع فلورانس را به بزرگ‌ترین کلیسای جامع زمان خود تبدیل کند. برونلسکی با به سرانجام رساندن این پروژه مشهور شد. او در سال 1421، پایه چندضلعی گنبد را تکمیل کرد درحالی‌که گنبد 15 سال بعد تکمیل شد. گنبد قرمز کلیسای جامع در آن زمان با قطر 45 متر و ارتفاع 100 متر بزرگ‌ترین گنبد موجود در جهان بود و به‌زودی به نماد فلورانس تبدیل شد.

نمای کلیسای جامع در پایان قرن شانزدهم تخریب شد و امیلیو دو فابریس با ایجاد تغییراتی و ترکیب سنگ مرمر در رنگ‌های مختلف آن را دوباره طراحی کرد.

کلیسای جامع فلورانس
کلیسای جامع فلورانس

در داخل کلیسا چه خواهید دید؟

نمای بیرونی این کلیسا با ترکیبی از سنگ‌های مرمر به سبک صورتی، سفید و سبز تزئین شده است. در مقابل، فضای داخلی تزئینات بسیار کمتری دارد. وقتی وارد می‌شوید داخل کلیسای جامع فلورانس تقریباً خالی به نظر می‌رسد اما خالی بودن هر قسمت دلیل خاص خود را دارد. سنگفرش‌های موزاییکی را در عکس بالا می‌بینید؟ طرح آن‌ها واقعاً دیدنی هستند. طرح آن‌ها دست‌کمی از طرح فرش‌های ایرانی که بر روی زمین نقش بسته است ندارد.

اگر بعد از ورود به کلیسا دوری در اطراف بزنید، در پشت کلیسا یک ساعت متعلق به سال 1443 که توسط پائولو اوچلو ساخته‌شده است و با نقاشی‌های دیواری از چهار پیامبر مزین شده را خواهید دید. این ساعت یکی از معدود ساعت‌های جهان از آن زمان است که هنوز وجود دارد و کار می‌کند!

در داخل گنبد می‌توانید نقاشی‌های دیواری زیبای جورجیو وازاری را از نزدیک ببینید . وازاری نقاشی خارق‌العاده‌ای را طراحی و کار کرد که پس از مرگ او توسط فدریکو زوکاری، شاگردش، در سال 1579 به پایان رسید.

3 نقاشی دیواری در سمت چپ شبستان یافت می‌شود: دانته در مقابل شهر فلورانس اثر دومنیکو دی میشلینو (1465) که اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا به ما نشان می‌دهد، جدا از صحنه‌هایی از کمدی الهی، نمای فلورانس در سال 1465 را نشان می‌دهد. یادبود تدفین سر جان هاکوود اثر پائولو اوچلو (1436) و مجسمه سوارکاری نیکولو دا تولنتینو اثر آندریا دل کاستانیو (1456).

کلیسای جامع فلورانس
کلیسای جامع فلورانس

امروزه کاربری کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره چیست؟

کلیسای فلورانس جایگاه و ماوای اسقف شهر فلورانس است. این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای هنر گوتیک و اوایل رنسانس ایتالیا است.

این کلیسای جامع فلورانسی با 160 متر طول، 43 متر عرض و 90 متر عرض یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان مسیحیت و درواقع چهارمین کلیسای بزرگ جهان است. ارتفاع داخلی گنبد 100 متر است. علاوه بر این، این نمادی است که نشان‌دهنده ثروت و قدرت پایتخت توسکانی در قرن 13 و 14  بوده است. نام این کلیسا از زنبق، نماد فلورانس و از نام باستانی شهر به نام فیورنزا گرفته‌شده است. ظرفیت این کلیسای جامع 30000 نفر است.

کلیسای جامع فلورانس
کلیسای جامع فلورانس

دانستنی‌های جالبی در مورد کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

آیا می‌دانستید که: در اواسط قرن بیستم یک دخمه کوچک که در آن مقبره برونلسکی دیده می‌شود در نزدیکی ورودی کلیسای جامع کشف شد؟ فیلیپو برونلسکی در 5 آوریل 1446 درگذشت. برای تشییع‌جنازه او لباس سفید پوشیدند و در تابوتی که با شمع احاطه‌شده بود قراردادند و چشمانش به گنبدی که آجر به آجر ساخته بود دوخته شد. او در سرداب کلیسای جامع با لوح یادبودی به خاک سپرده شد.

آیا می‌دانستید که: مقامات وقت تصمیم به ساختن معبد جدیدی در بالای کلیسای جامع باستانی فلورانس، سانتا رپاراتا گرفته بودند؟ با گذشت سال‌ها کلیسای سانتا رپاراتا برای ساکنان شهر کوچک‌شده بود و یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان بر روی آن ساخته شد.

چرا باید از این کلیسا دیدن کنید؟

کلیسای جامع فلورانس از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر فلورانس و ایتالیاست. با بازدید از این کلیسا که هم‌اکنون بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان را در معرض نمایش عموم مردم می‌گذارد، شاهد یکی از مهم‌ترین پدیده‌های معماری جهان خواهید بود. بازدید از این کلیسای شگفت‌انگیز شما را با بخشی از تاریخ معماری جهان آشنا خواهد کرد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش