هیچهایک چیست ؟ توصیه هایی برای هیچهایکر شدن | Hitchhiking

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

هیچهایک چیست ؟

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره اینکه هیچهایک چیست ؟ صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با اصول رایگان سواری در ادامه با ما همراه باشید.

بسیاری از ما عاشق سفر کردن هستیم و رویای دیدن و سفر به دنیا را داریم اما با توجه به گران بودن سفرها و بلیط هواپیما و هزینه های دیگر رسیدن به این رویا را سخت میبینیم. برخی برای آن که سفر ممکن شود، توقعات‌شان را پایین می آورند و عناصر لوکس و پر خرج را حذف می کنند. از هاستل ها و چادر زدن به جای هتل استفاده می کنند و قید سفر هوایی را می زنند و اتوبوس و قطار را جایگزین می کنند. در این میان برخی هم پا را فراتر گذاشته و به کل وسایل نقلیه را حذف می کنند و به سراغ هیچهایک می روند. یعنی یک کوله بر می دارند، کنار جاده می ایستند و منتظر غریبه ای مهربان می شوند تا آن ها را به «رایگان» سوار کند و مسیری را با هم بگذرانند. اگر این سبک سفر برای شما جدید و جذاب است و مایلید از آن بیشتر بدانید در ادامه با ما باشید.

هیچهایک چیست ؟
هیچهایک چیست ؟

هیچهایک امروزه بسیار پرکاربرد است و خیلی بیشتر از گذشته، در دنیا محبوبیت پیدا کرده است. چه بسیار گردشگران خارجی که به این روش پا در سفر گذاشتند و کشورهای بسیاری را از نزدیک دیده اند و چه بسیار گردشگران و ماجراجویان ایرانی که در همین ایران خودمان کوله بر پشت انداختند و نگذاشتند هزینه، آن ها را برای سفر کردن محدود کند.

چرا هیچهایک کنیم؟

هیچهایک مانند یک بازی دو سر برد می ماند که ممکن است شما در دو طرف آن برنده باشید. فایده اصلی این کار برای هیچهایکر این است که هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی کند. همچنین ممکن است سوار اتومبیل های خاص و ماشین هایی مانند تریلی و کامیون شود که قبلا تجربه سوار شدن به آن ها را نداشته است. به این ترتیب در هیچهایک هر لحظه منتظر اتفاقات هیجان انگیز و جدید باشید که حس دلنشینی را به انسان هدیه می کند. ممکن است راننده ای که یک هیچهایکر را سوار می کند دوستدار طبیعت باشد، به این ترتیب از حمل و نقل وسیله تک سرنسین خود جلوگیری کرده است؛ همچنین به وسیله این کار از تنهایی در می آید و سرگرم می شود. به این ترتیب هر دو طرف این بازی هیجان انگیز و جذاب دوستان جدیدی در سرتاسر دنیا پیدا می کنند، اماکن دیدنی و فرهنگ های مختلف شهر خود را به دیگری معرفی می کنند. به این ترتیب حتی ممکن است علاوه بر سفر رایگان، محل اقامت مجانی هم نصیب هیچهایکر شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


امنیت سفر هیچهایکی

بعضی از مردم نگران امنیت در این نوع سفر هستند و این دغدغه کاملاً طبیعی است اما شما با رعایت چند نکته ساده هیچهایکی می‌توانید امنیت سفرتان را تضمین کنید. سعی کنید به تنهایی هیچهایک نکنید و حداقل یک همراه داشته باشید. به حس ششم خود اعتماد کنید، اگر به هر دلیلی از وسیله نقلیه یا راننده‌ای خوشتان نیامد و حس خوبی نسبت به آن نداشتید سوار آن وسیله نشوید. با هر کسی که هم‌مسیرشدید مشخصات وسیله نقیله‌اش را به یکی از نزدیکان خود بفرستید و در طول مسیر یک بار با او تماس بگیرید تا اگر راننده قصد و نیت بدی داشت پشیمان شود. هر‌جا احساس خطر کردید به بهانه‌ای پیاده شوید، دستشویی و یا حالت تهوع می‌تواند بهانه‌ خوبی برای توقف باشد. هیچ‌گاه در شب هیچهایک نکنید. اگر شب نزدیک بود و هنوز به مقصد نرسیده بودید نزدیک‌ترین مکان برای کمپ کردن یا اقامتگاهی که به شما نزدیک است را پیدا کنید و شب را در آن جا بگذرانید. در این مواقع مردم محلی هم می‌توانند به شما کمک کنند.

وسایل لازم برای هیچهایک

  • نقشه مسیرها و مقصد مورد نظر
  • کوله پشتی
  • کیسه خواب
  • چادر یک نفره
  • غذاهای سبک مثل کنسروها
  • مقوا و ماژیک برای نوشتن نام مقصد و مسیرتان
هیچهایک چیست ؟
هیچهایک چیست ؟

معایب و مزایای هیچهایک

هیچهایک، به نسبت دیگر روش های سفر برای ما ایرانی ها سبک بسیار جدیدی است. به همین دلیل در این جا نگاهی می اندازیم به مزایا و معایب هیچهایک تا ببینیم با چه چیزی رو به رو هستیم؛

مزایا

معایب

راهی برای سفر ارزان

احتمال برخورد با راننده خطرناک

ایجاد امکان ماجراجویی و جهانگردی

انتظار و معطلی زیاد برای پیدا کردن سواری

هم صحبتی با آدم ها و پیدا کردن دوست های جدید

احتمال پیدا نکردن سواری

بالا بردن اعتماد به نفس

طی کردن مسیرها به صورت جداگانه

بالا بردن قدرت ریسک پذیری

یادگیری مدیریت بحران

تقویت نقشه خوانی و جغرافیای شما

هیچهایکرهای معروف ایران

در این جا لیستی از هیچهایکرهای معروف ایرانی را در اختیار شما قرار می دهیم که می توانید صفحه آن ها را در اینستاگرام و یا دیگر پیامرسان ها دنبال کنید و در جریان سفرها و لحظات تلخ و شیرین‌شان قرار بگیرید:

  • سحر طوسی: sahar_toussi
  • وحید منافی: vahid_the_hitchhiker
  • مهزاد الیاسی: mahzad.el
  • ثریا: soraaaaayaaa
  • ارشاد نیکخواه: sizdahom
  • سارا لویی: sara.louee
  • هدی رستمی: hodarostami
  • زوج ایرانی و جهانگرد: abitbetter.world
  • و …
هیچهایک چیست ؟
هیچهایک چیست ؟

نکات مهم در هیچهایک کردن

هنگامی که می خواهید هیچهایک کنید باید به نکاتی هم توجه کنید تا در حین سفر با مشکل مواجه نشوید.

– قبل از هیچهایک کردن خود را برای یک پیاده روی طولانی آماده کنید؛ چرا که ممکن است کسی حاضر نشود که شما سوار ماشینش بشوید. به این ترتیب شما مجبورید به سمت مقصد مورد نظر خود به آهستگی حرکت کنید.

– همیشه نقشه جایی که در آن جا قرار دارید را همراه خود داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا نزدیک ترین و بهترین جایی که می خواهید در آن استراحت کنید را زودتر بیابید. همچنین می توانید از مکان های دیدنی ای که نزدیک شماست دیدن نمایید.

– اگر قصد شما این است که برای مدت زمان طولانی در سفر باشید بهتر است آب و غذا به میزان لازم همراه خود داشته باشید. زیرا ممکن است مکانی مناسب برای تهیه آب و غذا پیدا نکنید. همچنین بهتر است قبل از راهی شدن از جای خواب خود اطمینان حاصل نمایید. اگر امکان دارد با یک هاستل یا مسافرخانه کوچک هماهنگ کنید. اگر هم قصد دارید که به یک جای کاملا غریبه سفر کنید حتما یک کیسه خواب یا یک چادر کوچک همراه داشته باشید. وسائل ابتدایی سفر مانند قاشق و چنگال، چاقوی جیبی، چراغ قوه، کلاه، کرم ضد آفتاب، دستمال، مسواک و… را هم با خود حمل کنید.

– در هنگام هیچهایک کردن حتما در یک جای مناسب بایستید. جایی که راننده اتومبیل بتواند شما را از فاصله دور ببیند. این کار باعث می شود که زمان مناسب برای فکر کردن و تصمیم گرفتن داشته باشد. همچنین در جایی قرار بگیرید که راننده به آسانی بتواند توقف کند تا شما بتوانید سوار ماشینش شوید.

– هیچ گاه در مرکز شهر هیچهایک نکنید. بهتر است در مواقعی که در مرکز شهر قرار دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. رایگان سواری را بگذارید برای اوقاتی که در حاشیه شهر و خروجی های آن هستید.

– بهترین مکان برای هیچهایک یا رایگان سواری عوارضی ها، پارکینگ ها و محل های اقامت در بزرگ راه ها و اتوبان هاست. می توانید نزدیک ماشین های پارک شده یا کامیون ها بروید و هدف خود را برایشان بازگو کنید. این گونه راحت تر به نتیجه خواهید رسید. در پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت احتمال فراوانی وجود دارد که بتوانید سوار یک ماشین شوید.

– اگر در هنگام سفر دچار مشکل شده اید حتما از مردم محلی سوال کنید. اگر آنها ببینند که شما در حال تلاش برای ارتباط با آن ها هستید حتما شما را راهنمایی خواهند کرد. مخصوصا اگر کمی به زبان محلی مسلط باشید.

– ماشین های تک سرنشینی که راننده آن ها مرد است احتمال بیشتری برایشان وجود دارد که شما را سوار کنند. وقت خود را تلف نکنید که سوار ماشین یک خانم بشوید، این کار تقریبا شدنی نیست!

– اگر در هنگام شب و تاریکی می خواهید سوار ماشین شوید حتما از لباس های براق و روشن استفاده کنید تا رانندگان بتوانند به خوبی شما را ببینند. همچنین همیشه اجازه دهید رانندگان چهره شما راببینند. هیچ گاه از عینک آفتابی استفاده نکنید و همیشه با چهره ای مودب و شاداب با آن ها برخورد کنید. یک کاغذ بزرگ که مقصد خود را روی آن نوشته اید بسیار می تواند به شما کمک کند.

– اگر برای مدت زمان طولانی منتظر سواری هستید، ولی کسی شما را سوار نمی کند، می توانید با یکی از ماشین ها به جایی غیر از مقصد خود بروید؛ این گونه شاید راحت تر بتوانید به سمت مقصد اصلی خود رهسپار شوید.جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته و مدرن سایت هایی راه اندازی شده است برای ارتباط بهتر هیچهایکرها با راننده ها. اگر به یک کشور دیگر هیچهایک می کنید می توانید این سایت ها را جستجو و از آن ها استفاده نمایید.

هیچهایک چیست ؟
هیچهایک چیست ؟

هیچهایک برای چه شخصیت هایی مناسب است؟

برای هیچهایک کردن باید بسیار شجاع و با جرات باشید چرا که در این نوع سفر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و گاهی ممکن است شرایط بدتر از اون چیزی که شما فکرش را می کنید بشود. در ادامه ی مطلب چطور هیچهایک کنیم ما به تیپ شخصیت هایی که برای این نوع سفر مناسب هستند اشاره خواهیم کرد.

  • اهل ماجراجویی و بسیار علاقمند به شناخت چیزهای جدید
  • تحمل بالا در پذیرش ریسک و چالش های پیش رو در سفر
  • داشتن دیدگاه خوب نسبت به دنیا و به عبارتی تا حد زیادی مثبت نگر
  • اهل سفرهای ساده و سبک و عدم مشکل با شرایط سخت اقامتی و سفری

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨