منطقه لنبان ، یکی از قدیمی ترین مناطق اصفهان | Isfahan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

منطقه لنبان اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با منطقه لنبان اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه قدیمی در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان است. اصفهان، چهارمین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. محله لنبان یکی از محله های قدیمی و تاریخی در اصفهان است. در ادامه بیشتر درباره این محله خواهیم گفت.

لنبان (Lonban) نام محله‌ای در شهر اصفهان است. این منطقه قدیمی از مرکز شهر فاصله کمی دارد. یکی از خیابان‌های اصلی که از این منطقه عبور می‌کند خیابان بهشتی است. پیش از انقلاب این خیابان «شاهپور» نام داشت که پس از انقلاب اسلامی «مصدق» نام گرفت، پس از مرگ سید محمد بهشتی و به دلیل سکونت قبلی وی در این محله به «خیابان بهشتی» تغییر نام داد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در گذشته به این خیابان جوی شاه می گفتند، زیرا نهر آبی به این نام از این خیابان می گذشت. نام خیابان در گذر سال ها چندین بار تغییر کرد، تا سرانجام این خیابان با توجه به قرار گرفتن منزل شهید آیت الله بهشتی در آن به نام شهید بهشتی نامگذاری شد.

منطقه لنبان اصفهان
منطقه لنبان اصفهان

محله لنبان از شمال به خیابان شیخ بهایی و صارمیه، از شرق به خیابان اردیبهشت، از جنوب به زاینده رود و از غرب به پل مارنان محدود می شود. مسجد این محله دارای قدمتی تاریخی است و در آن درختانی کهنسال وجود دارد. هم‌اکنون این مسجد به دلیل قدمت تاریخی و اهمیت دینی که نزد ساکنین این خیابان دارد در ایام محرم پذیرای تعداد زیادی از عزاداران می‌گردد.

مسجد لنبان یکی از آثار دوره صفوی در اصفهان است که در محله قدیمی لنبان واقع شده است. این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوی بر خرابه‌های مسجدی بنا شده که در قرن هشتم احداث شده بود. این مسجد در خیابان بهشتی، خیابان مسجد لنبان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شمارهٔ ثبت ۲۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبدی زیبای مسجد همراه با مناره‌ای کوتاه زیباترین منظره مسجد است. در بالای مناره جایگاهی برای اقامه اذان طراحی شده و بر روی بدنه آن نام محمد صلی الله علیه و اله، علی علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام نقش بسته است. گنبد فیروزه‌ای مسجد مانند فرشی با طرح‌های اسلیمی و گل بوته‌هایی زیبا به رنگ سفید و خاکی رنگ تزئین شده است. این مسجد دارای دو کتیبه به خط ثلث سفید بر زمینه‌ای لاجوردی و اثر محمدرضا امامی از خطاطان برجسته است.

در ضلع شرقی مسجد لنبان سقاخانه‌ای قرار دارد با چهار ستون سنگی و چهار سنگاب که دوتا گرد و دوتای آن چهار گوش بوده است و اکنون هر چهار سنگاب توسط میراث فرهنگی ضبط شده است. در حیاط این مسجد دو چنار کهن‌سال وجود دارد و مادی نیاصرم از وسط حیاط آن عبور می‌کند. در زیر تالار بزرگ مسجد، نهر آبی جریان دارد و سردابه‌ای بنا شده است.

منطقه لنبان اصفهان
منطقه لنبان اصفهان

منبر مسجد، معروف به منبر صاحب الزمان، مورخ ۱۱۱۴هـ. ق از نفیس‌ترین منبرهای عهد صفوی است. تا قرن ۱۱ جنب مسجد گورستانی قرار داشته است که قبور بزرگانی همچون میرزا ابوتراب خوشنویس، امیر نظام الدین خوشنویس فرزند ابوتراب، صائن الدین علی بن صدرالدین محمد بن افضل؛ معروف به ان ترکه، حکیم و فیلسوف اصفهانی که در سال ۸۳۵ قمری در گذشته است و همراه با نامداران دیگر در این محل مدفون بوده‌اند که از خاندان معروف تیمور و صفوی بوده و متأسفانه امروزه هیچ اثری از آن برجا نمانده و اطراف مسجد همه ساختمان سازی شده است.

با ورود خودرو به اصفهان، به تدریج گاراژهای مسافربری و تعمیرگاهی و انبارهای فراوان در دو طرف خیابان فعال شدند و به خدمات كارگاهی و تعمیر گاهی اختصاص یافتند. با توسعه کاربری های تعمیرگاهی این خیابان به عنوان یک محور کارگاهی مطرح شد که بخش عمده ای از نیازهای شهروندان به لوازم یدکی را تامین می کرد. خیابان شهید بهشتی تاثیرات بسیاری بر بافت محله لنبان تحمیل کرده که غیرقابل انکار است. این محور مانند خیابان های بین شهری عمل کرده و کارکرد تعمیرگاهی آن به گفته ساکنان این محله یک فضای کاملا مردانه در این محل ایجاد کرد. به تدریج حوزه نفوذ کاربری های خیابان شهید بهشتی گسترش یافت و فضای محله را متاثر ساخت.

منطقه لنبان اصفهان
منطقه لنبان اصفهان

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨