محله خاقانی اصفهان

محله خاقانی اصفهان ، گشتی در محله ارامنه نصف جهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با محله خاقانی اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این محله زیبا و پر از کافه های دنج و بناهای تاریخی در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان است. اصفهان، چهارمین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. محله خاقانی یکی از محله های قدیمی در اصفهان است که امروزه همانند محله معروف جلفا، یکی از مقاصد گشت و گذار مسافران و اهالی اصفهان است. در ادامه بیشتر درباره این محله خواهیم گفت.

خیابان خاقانی روبه‌روی کوچه کلیسا وانک قرار دارد که زمانی امتداد کوچه کلیسای وانک بوده و در حقیقت قسمتی از محله جلفا به‌شمار می‌آید که با گذشتن خیابان حکیم‌نظامی از وسط آن این دو قسمت از هم جدا شده‌اند. خیابان خاقانی را می‌توانیم مرکز نمایندگی‌های پوشاک بنامیم. فروشگاه‌های پرتعداد در پاساژهای کوچک و درشت، این خیابان را به یکی از اصلی‌ترین منطقه‌های مد اصفهان تبدیل کرده است.


پیشنهاد اقامتگاه در اصفهان :

به گزارش اسنپ‌تریپ ، برای هر بودجه‌ی سفر می‌توانید هتل و اقامتگاه رزرو کنید. از اقامتگاه‌های اقتصادی و ارزان مانند مهمانسرا و خانه مسافر گرفته، تا هتل‌های لوکس و ۵ ستاره. تنها کافی‌ست لیست هتل‌های اصفهان را با توجه به محدوده قیمتی که در نظر دارید مرتب کنید. هزینه اقامت، به فصل و تاریخ رزرو هتل اصفهان بستگی دارد و بهتر است حداقل 1 ماه قبل از مسافرتتان، رزرو را انجام دهید. اسنپ‌ تریپ با تخفیف‌ هایی که دارد، امکان رزرو هتل‌های اصفهان با قیمت مناسب و تخفیف را ایجاد کرده است.


محله خاقانی اصفهان

شما در خاقانی به جز پوشاک، می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌های متعددی پیدا کنید. چراکه این خیابان و کوچه‌پس‌کوچه‌هایش پر از کافه‌های دوست‌داشتنی هستند. خاقانی همچنین مراکز فرهنگی و گالری‌های متعددی را در دل خود جای داده است. پیاده‌روهای خیابان خاقانی مانند دیگر محله‌های جلفا سنگفرش هستند و پیاده‌روی در این خیابان حس متفاوتی برای شما خواهد داشت. تکه‌هایی از قسمت ماشین‌روی این خیابان نیز سنگفرش است.

محله خاقانی اصفهان

خانه قاجاری هووانس

بعد از مقداری پیاده روی کم‌کم باید تابلوی هوانس شیرازی را در محله خاقانی ببینید. برای اینکه نفسی تازه کنید، پیشنهاد می‌کنیم داخل هوانس شیرازی بروید. در انتهای آن خانه هووانس را خواهید دید. خانه‌ای اعیانی مربوط به دوره قاجار که مالکی صاحب منصب داشته است و تقریبا سه نسل در آن زندگی کرده‌اند.

این خانه که کافه رستوران ترنج نیز نامیده می شود، اکنون به‌ عنوان کافه، شربت‌خانه، رستوران و عکاسخانه در خدمت شماست. حتما از این خانه زیبای قاجاری دیدن کنید و از تجربه نوشیدن یک شربت خنک و یا ناهار لذیذ در یک خانه قاجاری پر از تزیینات زیبا لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم رفتن به هووآنس را هرگز از دست ندهید.

محله خاقانی اصفهان

از هشتی خانه می‌توانید به طبقه بالا بروید. شما می‌توانید در نیم طبقه ویژه بالایی و کنار ارسی‌های رنگی و قدیمی که شما را به فضایی نوستالژیک می‌برد، چای یا قوه بنوشید. هشتی این خانه به حیاط هم راه دارد. بنابراین می‌توانید از فضای سر باز آن لذت برده و در حیاط سفارش خود را سرو کنید. علاوه‌ بر این در زیرمین خنک این خانه هم فضای یک شربت‌خانه دنج را تجربه می‌کنید که نوشیدنی‌های اصیل‌تری در آن سرو می‌شود.

قیمت منوی کافه و شربت‌خانه هم مانند اغلب کافه‌های اصفهان و با همان قیمت متداول است. فراموش نکنید عکس‌های سیاه سفید نصب شده به دیوار حیاط که متعلق به گذشتگان این خانه است را ببینید. همچنین آلبوم عکس‌هایی که در قفسه کتابخانه شربت‌خانه است، تصاویر جالبی درباره مالکان خانه دارد.

محله خاقانی اصفهان

مدرسه فرانسوی‌های محله خاقانی

به راه خود به سمت غرب مسیر مادی ادامه دهید. پنجاه قدم که بروید در سمت چپ خود، مدرسه فرانسوی‌ها را می‌بینید که حالا به یکی از ساختمان‌های آموزشی دانشگاه هنر تبدیل شده است. کنار آن خانه‌ای را قرار دارد که بالکن آن جلو آمده و ساباطی را ایجاد کرده است.

کوچه سنگتراش‌ها

نقطه مکث بعدی یک میدان کوچک دیگر است که حوضی وسط آن روی دوش سه مجسمه سنگی قرار دارد. یکی دیگر از مکان‌های دورهم‌نشینی عصرانه اهالی محله جلفا در تقاطع کوچه سنگتراش‌های معروف است. با عبور از سنگتراش‌ها، آن طرف کوچه اطراف مادی فضای سبز گسترده‌تری وجود دارد که می‌توان نشست و چای عصرانه نوشید. در آنجا عطر شیرینی‌های تازه و خوشمزه شیرینی‌فروشی نبش میدان به مشام می‌رسد. بد نیست از نان‌های قندی خوشمزه هم بخرید و همراه چای میل کنید.

محله خاقانی اصفهان

خانه‌های تاریخی داوید و سوشیانس محله خاقانی

اگر از میدان مجسمه‌های سنگی که به سمت غرب کوچه سنگتراش‌ها بروید، سمت چپ کوچه طاقی را می‌بینید که یک قوس با کاهگل قرمز رنگ دارد. کمی جلوتر خانه مرمت شده‌ای است که درحال‌ حاضر به‌عنوان دفتر معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین‌طور که جلو بروید، خانه‌های داوید و سوشیانس از ساختمان‌های دانشگاه هنر اصفهان را هم خواهید دید. متاسفانه هیچ کدام از این ساختمان‌ها امکان بازدید ندارند؛ اما حرکت در مسیر سنگتراش‌ها و لابه‌لای این ساختمان‌ها جذابیت خاص خودش را دارد.

محله خاقانی اصفهان

محله خاقانی یکی از خیابان‌های زیبا در شب‌های دوست‌داشتنی اصفهان است. بازی رنگ و نور و تابلوهای فروشگاه‌ها صحنه‌های جذابی از خاقانی را به نمایش می‌گذارد.‌ این زیبایی در ایام کریسمس دوچندان می‌شود و جمعیت زیادی در جلفا از این زیبایی‌ها بهره می‌برند. اگر هنگام کریسمس گذرتان به اصفهان خورد، جلفا و خاقانی را فراموش نکنید.

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨