آشنایی با بازار مولوی تهران با قدمت تاریخی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازار مولوی تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با بازار مولوی تهران آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به تهران را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در کشور ما ایران بازارهایی با قدمت زیاد دیده می‌شوند که از شکل و ظاهر آن‌ها می‌توان به خوبی به این نکته پی برد. بازارهایی سرپوشیده با اجر یا خشت‌های قدیمی و تقسیم بندی به صورت حجره‌ای، نمایی بسیار جالب دارند. معماری بازار مولوی یکی از نمونه‌های بسیار زیبای معماری به سبک ایرانی و سنتی است. این بازارهای مسقف در شهرهای تاریخی ایران از قبیل اهواز، شیراز، یزد، تهران و … وجود دارند و خوشبختانه هنوز هم کسبه‌های زیادی در آنجا به خرید و فروش مشغول هستند.

بازار مولوی تهران نیز یکی از بازارهای مسقف است که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه برمیگردد و بسیار پر رفت و آمد است. این بازار در غرب تهران واقع شده و به دلیل ظاهر خاص آن همواره مورد توجه بسیاری از مسافران و توریستان قرار می‌گیرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


معرفی بازار مولوی

بازارهای مسقف علاوه‌بر زیبایی و بافت سنتی که دارند باعث می‌شوند که در تابستان بدون تابش ملال ‌آور خورشید و در زمستان نیز بدون خیس شدن زیر برف و باران لذت خرید با آرامش را تجربه کرد. در بازار مولوی دیوارهایی آجری و بلند و سقف گنبدی شکل جلوه‌‌ای سنتی به این بازار بخشیده است. بازارهای سرپوشیده علاوه‌بر حس و حال ویژه‌ای که دارند، صدای دوره‌گردها و دست فروش‌ها را به خوبی منعکس می‌کنند و باعث ایجاد بازاری گرم و زنده می‌شوند که هر فردی را به خرید مشتاق می‌کند. شاید اگر به این بازار رفته باشید حس بسیار خوبی از خرید را تجربه کرده باشید.

این بازار نسبت به بازارهای دیگر تهران اجناس ارزان‌تری دارد و بسیاری از افراد که وسع کافی برای خرید ندارند به این بازار می‌آیند و مایحتاج خود را با قیمتی مناسب خریداری می کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این بازار وجود اجناس تاناکورا است. این اجناس تن کرده و به اصطلاح دست دوم هستند ولی بسیاری از حجره‌ها با شستن و ضدعفونی کردن آن‌ها رضایت مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند و بسیاری از افراد تقاضای خرید آن‌ها را دارند. در این بازار تنوع رنگ و اجناس زیادی وجود دارد که برخی از آنها کم‌یاب هستند که در مکان‌های دیگر کمتر به چشم می‌خورند.

بازار مولوی تهران
بازار مولوی تهران

تاریخچه بازار مولوی

در زمان ناصرالدین شاه دور تا دور تهران با حصارهایی بسته شده بود و کمتر کسی می‌توانست وارد تهران شود ولی در حکومت پهلوی این حصارها برداشته شد و راه برای مردم برای دیدن از این بازار و دیگر مناطق تهران باز شد. بازار مولوی در واقع خندقی بود که در دوران قاجار به دستور ناصرالدین شاه احداث شد. در زمان قاجار این منطقه به نام اسماعیل بزاز که یکی از دلقک‌های ناصرالدین شاه بود نامگذاری شد ولی بعدها به سفارش رضاخان نام آن به بازار مولوی تغییر پیدا کرد.

محله‌ی مولوی تهران در منطقه ۱۲ شهرداری قرار دارد و یکی از محله‌های پرترافیک و شلوغ محسوب می‌شود. برای رسیدن به بازار مولوی بهترین راه، مترو و یا اتوبوس است. چون این منطقه بسیار پرترافیک بوده و استفاده از ماشین شخصی شاید ساعت‌ها وقت شما را برای رسیدن به مقصد تلف کند. صدای گاریچی‌ها، دوره گردها، بوی پارچه و رنگ و لباس در کنار دیدن آدم‌هایی که از اقصی نقاط ایران به این بازار می‌آیند حس دلچسبی را برای خرید ایجاد می‌کند.

در بازار مولوی چه چیزهایی به فروش می رسند؟

به دلیل وسعت زیاد و حجره‌های متنوع این بازار، تنوع اجناس آن بسیار زیاد است و به شما حق انتخاب گسترده‌ای را می‌دهد. این بازار به بازار عمده فروشان معروف است و اکثر کسانی که به منطقه‌ی مولوی وارد می‌شوند به قصد خرید می‌آیند. در این بازار شما می‌توانید پرده، پارچه، البسه، خوشکبار، لوازم شوینده و ارایشی-بهداشتی و هر‌آنچه که نیاز دارید را خریداری کنید. اما در بازار مولوی دو چیز از معروفیت ویژه‌ای برخوردار است، یکی سرای پارچه فروشان که به پاساژ چند طبقه مولوی معروف بوده و به صورت عمده و خرده پارچه‌هایی با کیفیت بالا وجود دارد. بسیاری از دختران که در شرف راهیابی به خانه‌ بخت هستند برای خرید ملحفه و روتختی و پتو و بسیاری از لوازم جهیزیه خود این بازار را انتخاب می‌کنند.

همچنین بسیاری از تجار از سرای پارچه‌ي مولوی خرید می‌نمایند. دومین مورد، کوچه باغ ایلچی است که محلی برای خرید و فروش طیور محسوب می‌شود. فرش‌های ماشینی و دستبافت این بازار نیز مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد بوده و برخی معتقدند که از بسیاری از پاساژهای لوکس تهران فرش‌های باکیفیت‌تری دارد. این بازار در طول هفته و از 9 صبح تا ۱۷ بعد از ظهر فعال است و فروشندگان زیادی برای فروش انواع کالاها حضور دارند. در روزهای تعطیل حجره‌های این بازار تعطیل هستند ولی در این روزها از بازار مولوی صدای دوره‌گرها و دست فروشان به گوش می‌رسد که بازارگرمی می‌کنند. در روزهای تعطیل هم این بازار از مشتریان خالی نمی‌شود و همهمه‌ی مردم و دست فروشان از گوشه و  کنار این بازار به سمع می‌رسد.

بازار مولوی تهران
بازار مولوی تهران

کالاهای پر فروش بازار مولوی

این بازار از نظر تنوع اجناس بسیار وسیع است ولی برخی از کالاها در این بازار بسیار مناسب‌تر و تنوع بیشتری دارند و حجره‌های بیشتری به فروش آن‌ها می‌پردازند. از جمله این کالاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • پرده و لوازم پرده
  • حوله و لباس
  • لباس‌های دست دوم تمیز(تاناکورا)
  • روتختی و پتو
  • خشکبار
  • فرش

سخن پایانی

شهر تهران از نظر تنوع در بازارها بسیار پربار است. در کنار بازارهای امروزی نظیر علاالدین، بازارهایی مثل بازار مولوی و بازار حضرتی نیز وجود دارند که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده و حس و حال کاسبی‌های قدیمی را به مشتریان القا می‌کند. کاسبان این بازار اکثرا حجره‌هایی با قدمت بسیار داشته و می‌توانند با یک مشورت خوب تجربه‌ی خرید بسیار شیرینی را برای شما به وجود آورند. آن‌ها هر روز صبح کرکره‌های قدیمی خود را بالا می‌زنند و تا غروب آفتاب پذیرای مشتریان از نقاط دور و نزدیک ایران و جهان هستند.

باعث مسرت است که بازارهایی با این قدمت هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند و مردم نیز با اشتیاق از این بازارها دیدن می‌کنند. این بازار برای طبقه‌ی متوسط و کم درآمد جامعه انتخاب خوبی است، چرا که اجناس آن هم تنوع بسیار بالا دارد و هم قیمتی ارزان‌تر دارند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨