خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

خیابان چهارباغ اصفهان ، یادگار دوران باشکوه صفویه | Isfahan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خیابان چهارباغ اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره خیابان چهارباغ اصفهان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این خیابان معروف در شهر اصفهان در ادامه با ما باشید.

چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلی اصفهان است و به دو بخش چهارباغ صفوی و چهارباغ عباسی بخش می‌شود. چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.

این چهارباغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت شمال شهر امتداد می‌یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت جنوب شهر تا دروازه‌ی شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر ساخته شده است.

خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

تاریخچه

دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) برمی‌گردد. چهارباغ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده گردید.

خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

در گذشته یک جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که درمحل تقاطع‌ها به حوض‌هایی می‌ریخته‌است. در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغ‌هایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده اما عموم مردم نیز می‌توانستند از آنها استفاده کنند. پل الله وردی خان یا سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می‌کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده‌است.

خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

رستوران شهرزاد که یکی از معروف ترین و بهترین رستوران های اصفهان است نیز در خیابان چهارباغ قرار گرفته است. قبلا در مقاله بهترین غذاهای محلی اصفهان اشاره کردیم که برای امتحان کردن غذاهای سنتی اصفهان از جمله خورش ماست به این رستوران بروید. رستوران شهرزاد جزو قدیمی‌ترین رستوران‌ های اصفهان است. دیوارهایش پر از نقاشی‌ست و پشت میز که بنشینی نور از پنجره‌ مشبک رنگی می‌گذرد و  فضا را قشنگ‌تر می‌کند. ته چین و کباب کوبیده و باقالی‌پلو با ماهیچه شهرزاد لذیذ است.

خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ اصفهان

از خیابان چهارباغ عباسی می شود به میدان نقش جهان هم رسید. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم می‌توانید وارد خیابان سپه شوید که همان ابتدای خیابان چهارباغ قرار گرفته است و هم می توانید کمی بالاتر وارد خیابان آمادگاه شوید.

خیابان آمادگاه نیز خیابانی بسیار سرگرم‌کننده است. هتل عباسی، هتل ونوس و هتل سفیر در این خیابان قرار گرفته‌اند و روبه‌روی هتل عباسی، شهر کتاب و چند کافه مثل کافه دیروز و امروز و کافه رست هست که می‌توان چند دقیقه‌ای را در آنها وقت گذراند و بعد از بیرون آمدن از آنها راهی میدان نقش جهان شد.

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨