دیدنی های چابهار ، نگین سیستان و بلوچستان | Chabahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی چابهار

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی چابهار ، نگین استان سیستان و بلوچستان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری این شهر در ادامه با ما همراه باشید.

چابهار  بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

آنطور که می‌گویند اگر دلتان می‌خواهد در زندگی، راه رفتن در مریخ را تجربه کنید، حتما سری به چابهار بزنید. بندر چابهار که تازگی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده، دیدنی‌های زیادی دارد. از غروب‌های دل انگیزش که بگذرید، صخره‌های تراش خورده آن و جاهای حیرت انگیز دیگری هم هست. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاذبه های دیدنی چابهار

خلیج گواتر

بندر گواتر یکی از زیباترین بنادر خلیج فارس است. آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ آن هم از نوع ساحلی اش؟! جایی که تنها خشکی و آبی دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باورنکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است.

ساحل بریس

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است و برای لنگر انداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته است. در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید.

ساحل صخره‌ای چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می‌شود. این ساحل را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان ماند. ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. نزدیکی ساحل دریا بزرگ با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری به وجود آورد. تصویری که اگر فقط یکبار آن را ببینید، هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار در نزدیکی رودخانه باهوکلات و ناحیه ساحلی خلیج گواتر قرار گرفته است. جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار است که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر دوست دارید ساعاتی از سفر خود را در مناطق گردشی و تفریحات چابهار بگذرانید، جنگل حرا ناب‌ترین و بکر‌ترین صحنه‌ها و طبیعت‌ را برای شما دارد. در جنگل حرا می‌توانید مشغول قایق‌سواری شوید و گشتی به‌یادماندنی در مناظر زیبای این جنگل داشته باشید.

کوه‌های مینیاتوری

کوه‌های مینیاتوری چابهار از دیدنی‌های حیرت‌انگیز چابهار به موازات ساحل از منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گواتر کشیده شده و از پدیده‌های مورفولوژی این ناحیه محسوب می‌شود. این کوه ها با ساختار و شکل ویژه در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر بندر گواتر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد.

تالاب صورتی لیپار  

تالاب لیپار یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است که در این منطقه ی زیبا و طبیعی واقع شده است و دارای چشم اندازهای فوق العاده ای در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار گرفته است. این روستا در یکی از جاده های ساحلی چابهار- گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

فواره بلوچستان 

فواره بلوچستان پدیده ای شگفت انگیز در چابهار که بر اثر برخورد موج های دریا به صخره های ساحلی بوجود می آیند. بدلیل وجود حفره ها در این صخره ها و برخورد موج از زیر آنها آب با فشار زیاد به سمت بالا فوران می کند. گاها مردم منطقه و یا گردشگران که به این قسمت از سواحل و دریا برای تفریح و تفرج می‌آیند هرطور شده سعی می‌کنند آن را به نظاره بنشینند تا جایی که حتی شی یا جسمی سنگین در یک قسمت از گودال و شکاف صخره که مانند چاه در قسمتی از دریا ایجاد شده پرتاب می‌کنند تا آن را حساس کرده و فواران آب را نظاره کنند.

جاهای دیدنی چابهار

گل افشان چابهار

کوه گل افشان چابهار از دیگر دیدنی های مهم آن است. در ۱۰ کیلومتری چابهار، بین دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر، سه تپه کوچک گل افشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر وجود دارد که یکی از دیدنی‌های چابهار است. دو تا از این تپه ها غیرفعال و یکی از آنها مانند آتشفشانی می جوشد و هر دقیقه یکبار از آن گل سرد طوسی رنگی خارج می‌شود.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار موزه ای است که در محل ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده واقع شده است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده است که دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق ها، راهرو و… میباشد. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

روستای درک

روستای درک یک روستای شگفت انگیز با طبیعت فوق العاده ، زیبا و بکر است که در بخش زرآباد شهرستان کنارک چابهار قرار گرفته است. این روستا که صحنه زیبای کنار هم قرار گرفتن دریا و صحرا را دارد به یکی از مقاصد بی نظیر برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. روستای درک در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده است.

روستای تیس

روستای تیس در حدود 10 کیلومتری شمال غربی چابهار و در مسیر ارتباطی چابهار- کنارک قرار گرفته است و رودخانه لاوری از میان آن می گذرد. همچنین کوه های شهباز، پیلبند و لاوری فضای آن را احاطه کرده اند. این روستا با قدمتی بسیار، در گذشته‌های دور بندری مهم بوده است و امروزه با چشم‌اندازهای ساحلی و جاذبه‌های گردشگری متعددش، به یکی از مقاصد روستاگردی در منطقه جنوب کشور تبدیل شده است.

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس از مکان های دیدنی چابهار است و در محدوده ساحل تیس قرار دارد. عمق دریا در محدوده این پلاژ به دلیل شیب کم و ملایم ساحل، تا صدها متر پس از ساحل یکسان و کمتر از یک و نیم متر است. در این پلاژ امکانات رفاهی نظیر آلاچیق، دوش، اغذیه‌فروشی و رستوران و امکانات تفریحی مانند قایق‌‌های تفریحی، جت‌اسکی، شاتل، استخر بادی و سرسره آبی فراهم شده است.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

قلعه پرتغالی‌ها  (قلعه تیس) 

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد. این دژ متعلق به دوران اسلامی است. شیوه ساخت بنا (اطاقها و ایوانها) شبیه به کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌ است. در سه طرف حیاط حجره‌ها و اطاقهایی وجود دارند. در سوی ساحل دریای عمان آثار دو برج بزرگ در طرفین دیده می‌شود. سبک ساخت و نوع مصالح بکار رفته مناره و گوشواره به سبک سلجوقی می‌باشد و تعمیرات بعدی که در اتاق‌ها و ایوان‌ها انجام شده بیشتر سبک صفوی و سبک دوران قاجار است.

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است. مسجد جامع تیس که از لحاظ معماری مانند مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است، مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز زیباتر شده‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند.

جاهای دیدنی چابهار

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در پنج کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) گفته می‌شود. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم قرار دارند. غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره‌است و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده‌ است. یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دو سطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

قبرستان جن

گورستان جن ها قبرستانی خاموش و مرموز در روستای ۲۵۰۰ ساله تیس است که بلوچ‌ها به آن «جن سنط» می‌گویند. این گورستان با سنگ‌قبرهای عظیم‌الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند. سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این گورستان محلی‌ها را به این باور رسانده که این گورها محل دفن آدمیزاد نیست. در این گورستان قبرها کنار هم روی سطحی صخره‌ای حفر شده‌اند که این شیوه‌ی حفاری پرسش‌های زیادی را به وجود آورده است.

درخت مکرزن (انجیر معابد)

درخت مکرزن یا انجیر معابد نام درختی در شهرهای جنوبی است و چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. درخت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ‌های پهنی دارد. انجیر معبد که محلی ها به آن کرگ می‌گویند در داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن نیز قابل خوردن است. نمونه های این درخت را در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر می توان دید.

جاهای دیدنی چابهار

بازارهای چابهار 

مراکز خرید و بازارهای چابهار، اغلب در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارند، اما قابل مقایسه با مراکز خرید و بازارهای مناطق آزاد قشم و کیش نیستند و کالاهای عرضه شده در این بازارها از کیفیت به مراتب نازل تری برخوردارند. یک بازار قدیمی و تعدادی پاساژ هم در بافت شهر وجود دارد که بسیار شبیه بازارهای سنتی سایر شهرهاست و در آن ها صنایع دستی مثل سوزن دوزی و لوازم مورد نیاز آن، پارچه های مناسب برای لباس های هندی و پاکستانی، کاموای کیلویی و اقلامی نظیر این ها عرضه می شود.

جاهای دیدنی چابهار
جاهای دیدنی چابهار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)