بهترین و توریستی ترین شهرهای استان گیلان | Gilan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین شهرهای گیلان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره بهترین شهرهای گیلان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین و توریستی ترین شهرهای استان گیلان در ادامه با ما همراه باشید.

استان گیلان (Gilan) ، از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت کلانشهر رشت است. این استان، از شمال به دریای کاسپین و کشور آذربایجان، که از طریق آستارا با آن دارای مرز بین‌المللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و سرسبزترین استان شمال کشور محسوب می شود.

گیلان یکی از استان های شمالی است که در بین مردم ایران بسیار محبوب است. سرتاسر این استان دارای سواحل و جنگل های زیبا است و آب و هوای بسیار عالی آن باعث می شود که مسافران زیادی به خصوص در ایام تعطیلات گیلان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


رشت – Rasht

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. از مشهورترین جاذبه های توریستی شهر رشت تالاب عینک (بزرگترین تالاب شهری خاورمیانه)، منطقه سراوان، بازار رشت و شالیزارهای این ناحیه هستند.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

بندر انزلی – Bandar-e Anzali

شهر بندری انزلی یکی از شهرهای استان گیلان است که هر سال پذیرای گردشگران بیشماری است. وقتی به رشت سفر می کنید، سفر به انزلی جزو لاینفک آن است. زیرا فاصله این شهر تا رشت از یک ساعت نیز کمتر است و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی دارد. معروفترین آنها تالاب انزلی است. وقتی به بندرانزلی می روید قایق های زیادی وجود دارند که با کرایه کردن یکی از آنها می توانید به دل نیزار تالاب بروید و عکس های خاصی بگیرید.

لاهیجان – Lahijan

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا است. لاهیجان از زیباترین شهرهای استان گیلان و حتی ایران محسوب می شود که قطب اصلی تولید چای در کشور نیز هست. طبیعت فوق العاده زیبای منطقه لاهیجان باعث می شود که گردشگران بسیاری در فصل های مختلف سال به این منطقه سفر کنند و در کلبه های چوبی یا اقامت های بومگردی چند روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری بگذرانند.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

فومن – Fuman

حتما نام کلوچه فومن و چای فومن را شنیده اید؛ منطقه فومن شانزدهمین شهر توریستی ایران است که به دلیل معماری شهر و زیبایی های طبیعت خود در بین گردشگران مشهور است. جالب این که فومن تا حدود سال 980 هجری قمری مرکز گیلان بود؛ در زمان حکومت جمشید السلطان به قدری شهر فومن رونق داشت که کمتر مردم نام شهر رشت را می‌شناختند.

تالش – Talesh

تالش بنا به موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد از یک طرف چشم اندازی رو به جلگه،شهر و دریا و از طرف دیگری به کوه های پوشیده از جنگل منتهی میشود و با جاذبه هایی مانند آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، سوباتان، پارک جنگلی گیسوم و… از مهمترین مقاصد گردشگری گیلان محسوب میشود. این شهر از سه امتیاز بزرگ برخوردار است؛ قرارگیری در کوهپایه کوه‌های تالش، رودخانه پرآب گرگان رود و نزدیکی به آستارا.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

اسالم – Asalem

اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف می‌زنند و از محصولات آن می‌توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. در اطراف تالش نیز جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد. از دیدنی های اسالم می‌توان به جنگل گیسوم و بخش‌های تفریحی آن اشاره کرد. گردشگرانی که از خلخال به سمت اسالم حرکت می‌کنند، با کمی رانندگی از جاده زیبای گیسوم و جنگل و ساحل آن نیز دیدن خواهند کرد.

ماسال – Masal

ماسال در 50 کیلومتری شمال غربی شهر رشت قرار دارد. وجه تسمیه ماسال به معنای “کوه” به زبان محلی گرفته شده است و در گذشته با نام های (مازال)، (مزال) و (مس ال) شناخته می شد. بهترین زمان سفر به ماسال بهار و در واقع از اردیبهشت تا شهریور است. یکی از معروف ترین نقاط توریستی ماسال، ییلاق اولسبلنگاه است.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

ماسوله – Masuleh

ماسوله دهکده ای زیبا در استان گیلان است که می‌توان آن را معروف ترین روستای پلکانی ایران نامید. از جمله دیدنی های ماسوله بازار ماسوله است که در آن انواع دست سازه های مردم روستا، مربا و ترشیجات و صنایع دستی گیلان به فروش می رسد. آبشار کوشم و لار چشمه ، ییلاق کوبار ماسوله و قله شاه معلم از دیگر جاذبه های طبیعی گیلان در نزدیکی ماسوله است که این منطقه را به مقصدی پر طرفدار برای کوهنوردان تبدیل کرده است.

آستارا – Astara

آستارا یکی از شهرهای مرزی و مهم استان گیلان محسوب می شود که به دلیل نزدیکی به استان اردبیل، دریای خزر و جمهوری آذربایجان دارای بازاری بسیار پررونق است. بنابراین اگر به دنبال شهری هستید که بتوانید هم خرید خوبی داشته باشید و هم از طبیعت لذت ببرید ما آستارا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تمام سوغاتی‌های شمال ایران در این شهر موجود است. از معروف ترین نقاط توریستی آستارا، گردنه حیران می باشد.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

رودبار – Roodbar

به شهر زیتون و بادهای سهمگین خوش آمدید. رودبار در کوهپایه های گیلان قرار دارد و به عنوان یک شهر میان راهی شناخته می شود. نوع آب و هوای رودبار شباهت بسیاری به کشورهای حوزه مدیترانه دارد و همین امر بر جذابیت و زیبایی های طبیعی آن افزوده است. از مهمترین مناطق توریستی شهر رودبار منطقه‌های تاریخی تپه مارلیک و مزارع زیتون می‌باشد.

لنگرود – Langarud

لنگرود از شمال به دریای خزر، از شمال شرقی به شهرستان رودسر، از جنوب شرقی به املش و از جنوب غربی به سیاهکل و از شمال غربی به لاهیجان محدود می‌شود و مساحت آن ۴۳۸ کیلومترمربع است. این شهرستان دارای دو ناحیه عمده جغرافیای جلگه‌ای و کوهستانی است. لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی است و نام آن ۹۰۰ سال قبل (۵۱۲ هجری قمری) در کتب تاریخی آمده است.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

رودسر – Rudsar

رودسر همان طور که از نامش پیداست در مجارورت رود پلرود و دریای مازندران قرار دارد. این شهر مکانی بود که کشتی‌های بزرگ و کوچک بسیاری به مناطق مختلف درون مرزی و برون مرزی از طریق آن تردد می‌کردند. بنابراین رودسر در گذشته شهری پررونق و مهم محسوب می شد. مهمترین ویژگی رودسر از نظر گردشگران داخلی و خارجی رفتار بسیار مناسب مردم و پایبندی آنها به اعتقادات مذهبی است. میهمان نوازی و برخورد عالی ساکنان منطقه رودسر زبانزد عام و خاص است.

املش – Amlash

شهر املش در 75 کیلومتری رشت قرار دارد و یکی از شهرهای کوهپایه ای گیلان محسوب می شود. آب و هوای املش به دلیل قرارگیری در کوه پایه بسیار مطبوع است و در بیشتر فصول سال گردشگران در قالب تور یک‌روزه شمال به این منطقه سفر می‌کنند. اگر به املش رفتید از سه شنبه بازار آن دیدن کنید که نمونه‌ای کامل یک بازار رشتی و ایرانی‌ست.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

صومعه سرا – someh-sara

نام صومعه سرا برگرفته از عارف قرن چهارم هجری قمری به نام شیخ عبدالله صومعی است که در این شهر متولد شد. مردم صومعه سرا به گویش گیلی (بیه پس) صحبت می کنند که بسیار شیرین و جذاب است. این شهر یکی از شهرهای زیبای استان گیلان محیوب می شود.

سیاهکل – Siahkal

شهر سیاهکل در فاصله 15 کیلومتری لاهیجان قرار دارد. در این شهر آثار تاریخی فراوانی از قلعه تا حمام و آرامگاه های کوه پایه‌ای را خواهید دید. با توجه به آب و هوای کوهپایه‌ای سیاهکل، بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از آبشارهای بی نظیر آن (مانند آبشار باباولی و آبشار لونک) فصل‌های بهار و تابستان تا اوایل مهر ماه است.

بهترین شهرهای گیلان
بهترین شهرهای گیلان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨