معماری بنا قصر خورشید عمارت خورشید در حال حاضر دارای سردابه‌ای است که از هشت فضای به هم پیوسته تشکیل شده است و فضای آرامگاهی بر روی سکویی هشت ضلعی قرار گرفته است که ایوانچه ها و اتاقک‌هایی آن را دربردارند.

طبقات کاخ خورشید

زمانی که وارد کاخ می‌شوید، یک ورودی هشت ضلعی در برابرتان قرار می‌گیرد که با نقاشی‌های فوق‌العاده زیبا، طلاکاری، نقوش هندسی و رنگ‌هایی دلچسب، تزئین شده است. بنا دوازده اتاق دارد که هر کدام از آن‌ها هم تزئیناتی از جنس نقاشی و گچ‌بری دارند و در میان آن‌ها تصاویری زیبا از شاهزادگان نادری به چشم می‌خورد.

طبقه زیرین: این طبقه جایی تاریک است و حالتی مخوف دارد. به نظر می‌رسد پادشاه از اینجا برای زندانی کردن دشمنان یا مخفی کردن غنائم و جواهرهای خود استفاده می‌کرده است.

طبقه همکف: تالاری است وسیع و تماشایی با تزئیناتی به سبک دوره صفوی و نقاشی‌هایی طلاکاری شده که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

طبقه دوم: طبقه دوم این ساختمان دو بخش دارد. بخش اول که قسمت داخلی عمارت را پوشش می‌دهد و با تزئیناتی به سبک بناهای سنتی ایرانی تزئین شده است. بخش دوم گنبد آن است که به شکل استوانه از بنا بیرون آمده است و با ۶۶ نیم ستون سنگی تزئین شده است.

از این استوانه به نام برج خیاری هم یاد می‌کنند. دور تا دور برج با نیم‌ستون‌های سنگی عظیم پوشانده شده و بخش‌هایی از آن برای ایجاد روشنایی درون برج حذف شده است. راه رسیدن به بالای برج سخت است و تنها از طریق پله‌هایی کوچک می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

کاخ خورشید کلات

دسترسی

برای بازدید از کاخ خورشید باید خود را به شهر کلات نادری برسانید. این شهر در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته است و در حدود ۲ ساعت و نیم با آن فاصله دارد. داخل شهر کلات نادری که شدید، سراغ خیابان اصلی شهر، خیابان کلات نادری بروید و در مرکز شهر به این بنای تاریخی دسترسی پیدا کنید.