بهترین غذاهای سنتی مراکش | Morocco

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای سنتی مراکش

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره غذاهای سنتی مراکش صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با غذاهای مراکشی در ادامه با ما همراه باشید.

مراکش کشوری ساحلی است که در شمال غربی قاره آفریقا واقع شده و با سواحل طولانی به آب‌های اقیانوس اطلس راه دارد. پایتخت آن شهر رباط و بزرگ‌ترین شهر آن کازابلانکا نام دارد. وجه تسمیه مراکش به پایتخت قدیمی آن، شهر مراکش برمی‌گردد و معنی آن “سرزمین خدا” است. مساجد و ساختمان‌های زیبای قدیمی که هرکدام نماد شکوه معماری دوره اسلامی در این سرزمین هستند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

علاوه بر دیدنی ها و آثار شگفت انگیز مراکش که قابل شمارش نیستند، این کشور نیز مانند تمام کشورها غذاهای منحصر به فرد و خاص خود را دارد. به علت تنوع غذایی گسترده‌ در کشور مراکش، هر منطقه، غذای مخصوص به خود را دارد. پس اگر قصد سفر به این کشور را دارید بهتر است که با فرهنگ غذایی و غذاهای معروف سنتی آنها آشنا شوید، در ادامه لیستی از بهترین غذاهای سنتی مراکش را به شما معرفی میکنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاگینه – Tagine

تاگینه یکی از غذاهای معروف در کشور مراکش است که اهالی این منطقه می توانند هر کجا که باشند آن را تهیه کنند. این غذا در ظرفی سفالی با درب مخروطی شکل پخته می شود. مواد تشکیل دهنده ی این غذا گوشت گاو، گوشت بره، مرغ و سبزیجات می باشد. تمامی این مواد را همانطور که گفتیم در ظرف سفالی قرار می دهند تا آرام آرام پخته شود. این غذا را در اکثر رستوران های مراکش می توانید پیدا کنید.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

تانجیا – Tanjia

این غذای مخصوص مراکشی، در خانه (به طور سنتی توسط مردان) یا توسط قصاب‌های محلی و به صورت آرام‌پز روی زغال طبخ می‌شود. این غذا از گوشت گاو، بره یا مرغ و همچنین ترکیبی از ادویه‌جات و لیمو تهیه می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد اولیه، ظرف حاوی تانجیا (Tanjia) با کاغذی مخصوص پوشیده شده و به مدت 8 ساعت روی آتش قرار می‌گیرد تا برشته شود. این غذا در ظروف سفالی همراه با آب‌گوشت و البته نان تازه سرو می‌شود.

کباب – Kebab

اگرچه ما ایرانی‌ها استاد پخت انواع کباب هستیم و می‌توانیم آن را غذای ملی خود بنامیم، اما خالی از لطف نخواهد بود، کباب‌های مراکشی را نیز امتحان کنید. این کباب‌های مراکشی، را با گوشت مرغ، بره یا گوشت گاو تهیه می‌کنند، گوشت‌ها در انواع ادویه‌جات و نمک خوابانده می‌شود و در نهایت روی شعله‌های داغ، پخت می‌شود.

پاستیلا – bastilla

چیکن پاستیلا یکی از معروف ترین غذاهای سنتی کشور مراکش می باشد که بسیار شبیه به کیک گوشت بوده و در دستور پخت سنتی این غذا از گوشت کبوتر ها استفاده می شود، اما در حال حاضر مردم مراکش اغلب از گوشت مرغ برای پختن باستیلا استفاده می کنند به همین جهت نیز این غذا به چیکن باستیلا (Chicken Bastilla) نیز معروف است.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

مَکوئی – Mechoui

مکوئی یک بره درسته است که درون اجاق و روی زغال گذاشته شده و به صورت آرام‌پز (به مدت یک شب) طبخ می‌شود و در انتها به صورت کامل و درسته سرو می‌شود. زیره سبز و نمک، طعمی منحصر به‌ فرد به این غذای ترد و خوشمزه می‌بخشند. این غذا معمولا در مراسم عروسی طبخ می‌شود اما در کوچه مکوئی (Mechoui) شهر مراکش که در منطقه «جامع الفنا» و مجاورت کوچه زیتون قرار دارد می‌توانید آن را پیدا کنید.

حریرا – Harira

در منوی رستوان های مراکشی و برنامه غذایی مردم سوپ های بسیاری وجود دارد اما حریرا مختص کشور مراکش بوده و تنها در این کشور طبخ می شود، به همین سبب اغلب گردشگران تور مراکش در سفر خود به این کشور سوپ حریرا را امتحان می کنند. البته توجه داشته باشید که حریرا در واقع یک پیش غذای مراکشی می باشد که در ماه رمضان بیشتر از سایر ماه های سال طبخ می شود.

کوسکوس – Couscous

کوسکوس ریشه در فرهنگ اقوام بربر داشته و به قرن سیزدهم باز می گردد و غذای اصلی مراکش است. به صورت سنتی تهیه ی این غذا فرایندی زمان بر است که در آن دانه های سمولینا قبل از آنکه بخارپز شوند با دست ورز داده می شوند. پس از بخار پز شدن، وقتی دانه ها نرم شدند و پف کردند با گوشت و سبزیجات، آجیل و میوه های خشک سرو می شوند. این غذا معمولا جمعه ها (روز تعطیل مسلمانان)، در عروسی ها، مراسم عزا و در انتهای ماه رمضان پخته می شود.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

خوراک ساردین – saradin

خوراک ساردین را می‌توانید در کبابی‌های محلی «اسوارا» (Essaouira) یا در فضای باز همراه با گوجه تازه، پیاز و سالاد فلفل میل کنید. در رستوران نیز این غذا در یک طاجین (تابه مخصوص مراکشی) با سس گوجه‌ فرنگی و نان سرو می‌شود. اگر وقت برای رفتن به رستوران ندارید، می‌توانید از مغازه‌های ساده و بی‌پیرایه مدینه، یک ساندویچ کوفته ساردین بخرید و نوش جان کنید.

ماهی چرمولا – Fish chermoula

چرمولا ترکیبی از گیاهان و ادیه‌جات است که با ماهی بریان، ماهی کبابی و غذاهای دریایی استفاده می‌شود. بسته به موادی که در پخت این غذا استفاده می‌شود، می‌توانید طعم پیاز، گشنیز، فلفل قرمز یا زعفران را کاملا احساس کنید. گاهی اوقات در مراکش از این مواد به عنوان سس هم استفاده می‌شود.

ماکودا – Makouda

ماکودا در دسته غذاهای سرخ شده ی کشور مراکش قرار دارد. توپ هایی از سیب زمینی که کاملا در روغن سرخ می شوند. این توپ های سیب زمینی را در سس تند می ریزند و برای سرو تحویل شما می دهند. ماکودا یکی از غذاهای مراکشی است که به اصلاخ به آن غذای خیابانی می گویند، چون در خیابان های این شهر طبخ می شود.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

زالوک – Zaalouk

زالوک نام جالبی از نوعی سالاد عجیب در مراکش است. این سالاد را از سبزیجات پخته شده تهیه می‌کنند و به آن، فلفل سبز، گوجه فرنگی، هویج، نعنا، زیتون محلی، سیر، پاپریکا و زیره می‌افزایند.

نان خبز – Khobz

یکی از نان های محلی کشور مراکش خبز نام دارد. این نان ترد معمولا در تنورهای عمومی طبخ می شود و همراه بسیاری از غذا سرو می شود. اگر به مراکش رفتید، نان خبز را فراموش نکنید.

کله پاچه

کله پاچه، محبوب ترین غذای ایرانی، محبوترین غذای مراکش هم است. مراکشی ها در جشن عید قربان زمانی که گوسفندی را قربانی می‌کنند، کله پاچه‌ی آن را هم می‌پزند و میل می کنند.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

بادمجان سرخ شده

تا اینجا احتمالا دست گیرتان شده است که در مراکش می توانید تقریبا لیستی از غذاهایی که در ایران خورده اید را میل کنید. یکی دیگر از غذاهای مراکشی که به غذاهای ایرانی شباهت دارد بادمجان سرخ شده است. مراکشی ها در این نوع از غذا بادمجان را برش می دهند و در خمیر پاپریکا می خوابانند و سپس آن را در روغن فراوان سرخ می نمایند.

انواع دسرهای مراکشی

پاتیسِری – Patisseries

بدون امتحان کردن پاتیسری‌های خانگی ، سفر به مراکش تکمیل نخواهد شد. این شیرینی لذیذ با آب پرتقال، گلاب، خمیر بادام و سایر مواد مغذی تهیه می‌شود. برای یک بعد از ظهر مفرح نیز همراه با چای نعنا این شیرینی را از قلم نیندازید.

بریوات – Briwat

اگر بخواهید سوغاتی را به ایران بیاورید بریوات می تواند همان گزینه انتخابی شما باشد.هرگز قبل از خوردن شیرینی های مراکشی این کشور را ترک نکنید. بریوات نوعی شیرینی است که در روغن سرخ می شود و به شکل مثلثی هستند.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

شباکیا

شباکیا یک دسر خوشمزه مراکشی است که به شکل گل تهیه می شود و آن را سرخ کرده و به عسل آغشته می کنند. در بازارهای این کشور به راحتی می توانید شباکیا را پیدا کنید. اما حواستان باشد که زنبور به دنبالتان راه نیوفتد.

کعب الغزال

یکی دیگر از شیرینی های خوش طعم و خوشمزه مراکش کعب الغزال است. نوعی شیرینی که از خمیر بادام تهیه می شود و با عرق بهارنارنج و دارچین طعم دارش می کنند.

چای نعناع

در مراکش هر کسی با توجه به سلیقه و ضائقه‌ی خود چای نعناع را درست می‌کند. این نوشیدنی چایی است که از نعناع و شکر تهیه می‌شود. چای نعنا یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب در مراکش است.

غذاهای سنتی مراکش
غذاهای سنتی مراکش

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨