آشنایی با سوغات و صنایع دستی همدان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سوغات همدان چیست؟

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با سوغات همدان ، پایتخت سفال ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

همدان را خیلی ها فقط با بوعلی سینا و بابا طاهر و غار علیصدر می شناسند. در حالی که واقعیت و ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی این استان،‌ بسیار بیش تر از تصور عامه درباره این خطه پر افتخار ایران زمین است. در همدان ۱۳ سوغات و شیرینی این خطه در انتظار ثبت ملی قرار دارد و در واقع این استان، دومین خطه فعال در عرصه صنایع دستی و سوغات در ایران به شمار می رود.

در این مطلب، شما را با بخشی از ظرفیت های سوغات خوشمزه و صنایع دستی استان آشنا می کنیم تا اگر سفر خود را به استان همدان اختصاص دادید‌، با گوشه ای از دنیای زیبای فرهنگ و رسوم همدانی ها آشنا باشید.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

سوغات همدان

باسلوق

مردم همدان نیز مانند هم‌وطنان اراکی در نزدیکی عید، دست به تهیه شیرینی بسیار خوشمزه به نام باسلوق می‌زنند. این شیرینی خوشمزه با استفاده از نشاسته، آب، پودر ژلاتین، گلاب، پودر نارگیل و مغز گردو تهیه می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

نان کماج همدان

این نان در شهرهای دیگری مانند اراک، اصفهان و آذربایجان نیز پخته و تهیه می شود. ولی نان کماج همدان از همه آن ها متفاوت تر و معروف تر است. نان کماج در همدان با استفاده از تخم مرغ، آرد، روغن ، خمیر مایع و شکر طبخ و پخته می شود.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

حلوای لوزی

یکی از حلواهایی که در شیرینی‌فروشی‌های همدان با آن مواجه می‌شوید، حلوای لوزی است. در تهیه حلوای لوزی از آرد برنج، مغز گردو، سبوس گندم و زعفران استفاده می‌شود. باسلوق و ترشی از جمله خوراکی‌هایی است که به‌صورت اختصاصی نمی‌توان آنها را از سوغاتی‌های همدان دانست.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

حلوا زرده‌ ی استان همدان

یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی که در شهر همدان پخته می شود حلوا زده است و اغلب اوقات بر سر سفره ی همدانی ها قرار دارد. آشپزهای با سلیقه و خوش ذوق همدانی با استفاده از موادی چون شکر، زعفران، نشاسته، زرده‌ی تخم‌مرغ، گلاب، و روغن این حلوای خوش طعم را طبخ می‌کنند.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

شیرینی چای، شیرینی خوشمزه همدانی

نان چای یا چای نان، یکی از شیرینی های مخصوص همدانی هاست که از آن برای خوردن چای استفاده می شود. این نان به نوعی جایگزین قند و شکر است، بیماران قندی از این نان بسیار استقبال کرده اند. این نان از ترکیب ماست و تخم مرغ و کره در ترکیب با آرد در شکل های مختلفی پخته می شود. گویی رسمی نانوشته مابین سوغاتی های شهر های ایران وجود دارد که برای چای حتما چیزی برای عرضه داشته باشند.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

آبنبات قیچی

آبنبات قیچی یکی از شکلات های سنتی است که در همدان تهیه می شود. این آبنبات از ترکیب شکر، روغن، آب و زعفران درست می شود. گاهی مغز های مختلف یا طعم دهنده های دیگری نیز به ترکیب آن اضافه می گردد.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

انگشت پیچ

همدانی‌ها، شیرینی‌های ثبت ملی شده زیاد دارند و انگشت پیچ یکی از آنهاست. حالا چرا اسمش را گذاشته‌اند انگشت پیچ؟ چون هیچ قالب مشخص و خاصی ندارد. قدیم ها مردم انگشت‌شان را در کاسه‌ شیرینی فرو می‌کردند و این شیرینی را به دور انگشتشان می‌پیچیدند و بنابراین اسمش را گذاشتند انگشت پیچ. برای درست کردن این شیرینی که یک قرن قدمت دارد، سفیده‌ تخم‌مرغ، شکر، گلاب و آب را با هم روی شعله قرار می‌دهند. انگشت پیچ، سوغاتی است که به خصوص در ماه ر مضان در همدان زیاد پیدا می‌شود و در ماه های دیگر از بازار همدان میتوان پیدایش کرد.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

برساق

برساق از دیگر شیرینی‌های محلی همدان است که در تهیه آن از آرد، شکر، روغن، شیر، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود. ابتدا مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و ورز می‌دهند و آن را به شکل خمیر نازکی درمی‌آورند و سپس آن را در روغن فراوان سرخ می‌کنند. پخت برساق میان اقوام لر و کرد هم رواج دارد.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

صنایع دستی همدان

طلاکوبی و نقره کوبی

این عرصه در صنایع دستی همدان، هم مخاطبان بسیار دارد و هم شمار زیادی از فعالان کسب و کار در این استان را مشغول به کار کرده است. در این صنعت، هنرمندان تلاش می کنند تا طرح های سنتی و نقوش را بر روی ورقه هایی از جنس نقره و طلا ضرب کرده و نقش های برحسته ای طراحی کنند و در نهایت، این ورقه های طلایی یا نقره ای، بر روی شیشه،‌چوب و سرامیک نصب شود.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

سفال همدان

سفال را شاید بتوان معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغات شهر همدان دانست. هنوز هم ساخت اشیا سفالی در همدان رونق فراوانی دارد و جز صنایع‌دستی محسوب می‌شود که از رونق فراوان اقتصادی برخوردار است. مهم‌ترین شهر تولید کننده سفال در استان همدان شهرستان لاجین در فاصله 25 کیلومتری مرکز استان است. این شهر که به عنوان شهر جهانی سفال در یونسکو به ثبت رسیده است هم اکنون دارای 900 کارگاه فعال در زمینه تولید سفال است.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

چرم همدان

چرم در ایران در شهر های دیگر مانند تبریز، مراغه و همدان از شهرت بالایی برخودار است. در همدان نیز سابقه تولید چرم به ۹۰ سال پیش بر می گردد که شهرت فراوانی را به خود گرفته است. با این که تعداد مغازه های فروش چرم در همدان کاهش یافته است ولی با این حال می توان چرم را به عنوان سوغات شهر همدان تهیه و خریداری کرد. شما به هنگام گشت و گذار در بازار همدان می توانید انواع محصولات چرمی مانند کیف، کفش، کمربند و سایر اقلام را تهیه کنید.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

صنایع چوبی

با توجه به وفور درختان گردو و درختانی با چوب مرغوب در اطراف همدان، صنایع دستی مربوط به چوب هم در این شهر رونق یافت. این صنایع دستی انواع مختلفی از جمله خراطی، نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری دارد.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

قالی‌بافی استان همدان

همانطور که مشخص است همدانی ها بسیار هنرمند هستند و در هر زمینه ای از هنرهای دستی نقش مهمی دارند. قالی بافی یکی دیگر از سوغاتی های همدان است که توجه ایرانی ها و خارجی های بسیاری را به خود جذب کرده است. هنرمندان قالی‌ باف شهر همدان برای رنگ کردن نخ، از شیره‌ ی گیاهان و درختان استفاده می‌کنند. طرح‌های ترنج و ماهی جزء بیشترین طرح‌هایی هستند که روی قالی‌ها خود نمایی می‌کنند.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

گلیم همدان

هرکجا ردی از زندگی عشایر وجود داشته باشد، بافت گلیم هم در آن منطقه رواج دارد. همدان هم مانند سایر نقاط کشورمان در تهیه گلیم‌های زیبا پیشینه‌ای طولانی دارد. نهاوند را می‌توان مرکز تولید مرغوب‌ترین گلیم‌های همدانی دانست. ازجمله طرح‌های گلیم‌های همدانی می‌توانیم به طرح گل لاله، خرچنگی، گل سبدی و اسلیمی اشاره‌کنیم.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

آبگینه های همدانی 

آبگینه شیشه‌گری به روش سنتی است که در آن با دمیدن هوا به مواد مذاب، شیشه به حالتی در می آید که خود را تبدیل به یک اثرهنری زیبا می کند. آبگینه در همدان قدمت طولانی دارد بهتر از آبگینه های همدان را سخت میتوانید در جاهای دیگر از کشورمان ببینید چرا که هیچ چیز معلوم نیست! آبگینه هنر تصادفی و بدون تکرار است.

سوغات همدان چیست؟
سوغات همدان چیست؟

درباره همدان بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)