آشنایی با زیباترین باغ های ایران | Iran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

زیباترین باغ های ایران

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با زیباترین باغ های ایران آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این باغ های معروف و منحصر به فرد در ادامه با ما همراه باشید.

آوازه باغ های ایران در سراسر جهان پیچیده است و هرساله مسافران خارجی بسیاری از آن‌ها دیدن می‌کنند. باغ‌هایی که در دل کویر و یا در میان جنگل با معماری چشم‌گیر ساخته شده‌اند و آب، عنصر اصلی تمامی آن‌ها است. اما با تمامی اینها، بسیاری از ما باغ های ایرانی را از نزدیک ندیده‌ایم و در لیست بازدیدهایمان در سفر جایی نداشته‌اند. به همین خاطر در این مقاله از تاپ توریست تصمیم گرفته‌ایم تا زیباترین باغ ‌های ایران را به شما معرفی کنیم.

باغ عفیف ‌آباد شیراز

اگر یک بار باغ عفیف ‌آباد شیراز را از نزدیک ببینید تا همیشه زیبایی و عطر بهار نارنج‌اش در خاطرتان باقی می‌ماند. عفیف‌آباد یکی از زیباترین باغ های ایران و جاذبه‌های گردشگری شیراز است. به محض ورود به باغ، شلوغی خیابان و خستگی سفر، جایشان را به آواز پرندگان و آرامشی لذت‌بخش می‌دهند. باغ عفیف‌آباد ۱۲۷هزار متر مربع مساحت دارد با دو عمارت زیبا و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد. مانند بیشتر باغ‌های ایرانی، انتهای حوض و درختان بهارنارنج باغ به عمارتی زیبا می‌رسد.

عمارت عفیف‌آباد دو طبقه است و معماری شبیه به ساختمان باغ ارم دارد. طبقه اول این عمارت موزه نظامی است و طبقه دوم موزه عبرت. به جز اقلام داخل موزه اما می‌توانید از معماری و تزئینات اتاق‌های و تالارهای عمارت نیز لذت ببرید. حمام و قهوه‌خانه باغ عفیف‌آباد نیز از دیگر قسمت‌های عمارت‌اند. بنابراین اگر به شیراز آمدید، بازدید از این باغ را در برنامه‌تان قرار دهید. ساعت بازدید از باغ عفیف‌آباد از همه روزه از 08:00 تا 17:00 است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


زیباترین باغ های ایران
زیباترین باغ های ایران

باغ ارم شیراز 

اگرچه تاریخ دقیقی از زمان احداث باغ ارم شیراز در دست نیست اما طبق سفرنامه‌های نوشته‌شده باغ در قرن 10 و 11 هجری رونق بسیاری داشته و داستان‌های زیادی در خصوص باغ ارم و علت ساخت آن نقل‌ شده است. بر اساس اسناد تاریخی معتبر، این باغ در دوران سلجوقیان و به دستور سلطان سنجر احداث شد اما این پایان کار نبود و در اعصار بعد، حاکمان شیراز به مرمت قسمت‌های مختلف آن پرداختند.

محوطه باغ که بیش از سه هکتار وسعت دارد پر است از درختان سرو و مرکبات. در میان درختان سرو باغ ارم، سروی بلند قامت توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. سروی کم‌نظیر که به دلیل موزون بودنش، سروناز نام گرفته است. صحن باغ نیز جامه‌ای از انواع درختان زینتی، سرو و نارنج و انواع گل‌های زیبا به تن دارد. ستون‌های به‌کار رفته در دو طبقه بالایی عمارت با الهام از تخت جمشید ساخته شده و تصاویر مختلف از داستان‌های شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی بر دیوار‌های عمارت نقش بسته و آن را به زیباترین نحو آراسته است. تصاویر و نقاشی‌های مربوط به شاهان قاجار نیز در این بنا به چشم می‌خورد.

باغ نارنجستان قوام شیراز

خوبی رفتن به باغ نارنجستان قوام این است که می‌توان با یک تیر دو نشان زد، هم از خود باغ دیدن کرد و هم در کنارش به دیدن خانه زینت‌الملک رفت. درست است که اسم این باغ نارنجستان است، ولی در همه مواقع سال نمی‌توان بوی نارنج‌ها را در آن شنید و این شانس از اولین فروردین تا آخر همین ماه همراه ماست.

نارنجستان قوام مثل باغ ارم، درخت‌ها و باغچه‌های زیادی دارد و بعد از پشت سر گذاشتن آنها به عمارت زیبایش می‌رسیم. همان بغل، می‌توانیم یکی از زیباترین خانه‌های شیراز را که این روزها به موزه مشاهیر تبدیل شده ببینیم، خانه زینت‌الملک.

زیباترین باغ های ایران
زیباترین باغ های ایران

باغ شاهزاده ماهان کرمان

۸ باغ ایران به ثبت جهانی رسیده که باغ شاهزاده ماهان یکی از آنهاست. باغ شاهزاده وسط کویر است و منحصربه‌فردبودنش هم به همین خاطر است. در کویر دارید می‌روید و یکدفعه وقتی به در باغ می‌رسید حیرت می‌کنید و این حیرت تا وقتی بتوانید اولین قدم‌ها را بردارید ادامه دارد.

این باغ، باغی طبقاتی‌ست متعلق به دوره قاجار. بخش‌های مختلفی دارد و قدم گذاشتن در آن مثل خواب و خیال است. باغ شاهزاده، رستوران و کافی‌شاپ و غرفه‌هایی برای خرید هم دارد. ساعت بازدید آن از ۹ صبح تا ۱۹ است.

باغ دولت آباد یزد

بلندترین بادگیر خشتی جهان با ارتفاع 33.8 متر در باغ دولت‌آباد یزد قرار دارد، در سرابی میان برهوت و باغی در میان کویر. باغ دولت‌آباد یزد یکی از 9 باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و شهرت بین‌المللی دارد. این باغ از آنچه در عکس‌ها می‌بیند زیباتر است. باید اینجا باشید و از هشتی ورودی بگذرید تا از شکوه معمای باغ و عمارت پیش‌رویتان شگفت زده شوید.

باغ دولت آباد 6.4 هکتار مساحت دارد و قدمتی 260 ساله. درختان سرو و کاج کنار حوض را که دنبال کنید به عمارت هشتی باغ می‌رسید. البته این باغ ساختمان‌های دیگری مانند عمارت یا تالار طنبی، بهشت آیین، حرمسرا، اصطبل و … هم دارد. این باغ در زمان افشاریه و به دستور حاکم و والی یزد بنا شده است و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.

زیباترین باغ های ایران
زیباترین باغ های ایران

باغ عباس ‌آباد بهشهر

باغ عباس ‌آباد بهشهر یکی از زیباترین باغ های ایران است که در دل جنگل قرار دارد. قدمت مجموعه تاریخی عباس‌آباد یا باغ‌عباس آباد به دوره صفوی برمی‌گردد و این روزها یکی از جاذبه‌های گردشگری بهشهر است. باغ عباس‌آباد یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو است. برای بازدید از این باغ باید جاده جنگلی در نزدیکی شهر بهشهر را تا رسیدن به ارتفاعات ادامه دهید. بعد از پارک کردن ماشین در پارکینگ و قدم زدن در مسیری که نمایی دیدنی از جنگل دارد به کناره دریاچه‌ای با عمارتی داخل آن می‌رسید. دیدن

این عمارت بر روی آب و حتی قایق‌سواری در نزدیکی‌اش قطعا یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های شما می‌شود. البته این روزها بسیاری از قسمت‌های باغ عباس‌آباد از بین رفته است. اما در گذشته باغی سه طبقه و پلکانی با 500 هکتار مساحت و عمارتی زیبا در بالاترین قسمت خودش بوده است. تا به امروز برج‌های دیده‌بانی، محوطه شمالی و جنوبی، سد و برج کنترل جریان آب، کارگاه‌های پخت سفال و … بخش‌هایی هستد که در این محوطه تاریخی کشف شده‌اند.

باغ چهلستون اصفهان

باغ چهلستون اصفهان یکی از زیباترین باغ های ایران و جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این باغ و عمارت آن‌قدر زیباست که سفرتان به اصفهان تنها با دیدن آن کامل می‌شود. هرکسی به چهلستون آمده در همان نگاه اول شیفته معماری کاخ و زیبایی باغ شده است. کاخ چهلستون در انتهای حوضی بزرگ قرار گرفته است. حوضی که انعکاس تمام بنا و درختان اطرافش را در آن می‌بینید.

صدای پرندگان و نور ملایم خورشید که از لابه‌لای درختان می‌تابد فضایی آرامش‌بخش را به‌وجود آورده ، آرامشی که بعد از ترک اصفهان نیز تا مدت‌ها همراهتان است. این باغ 67 هزار متر مربع مساحتش است و سرسبزی و طراوت‌اش را از درختان چنار و میوه گرفته است. زمانی که نزدیک عمارت می‌شوید و عظمت ستون‌های بلند و زیبای چوبی‌اش شما را شگفت زده می‌کند، تازه متوجه می‌شوید که این کاخ بیست ستون دارد و عدد چهل از انعکاس نقش آن‌ها در آب حوض می‌آید.

زیباترین باغ های ایران
زیباترین باغ های ایران

باغ فین کاشان

برای رسیدن به باغ فین کاشان باید کوچ‌های کاهگلی را پیاده و یا سوار بر درشکه طی کنید. انگار در تاریخ سفر می‌کنید. زمانی که باغ را تمام قد می‌بیند، آن همه کاج و سرو بلند قامت و عمارت زیبایی که در انتهای مسیر آب قرار دارد برای همیشه در خاطرتان ثبت می‌شود. باغ فین یکی از باغ های ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. سند مطمئنی برای قدمت باغ وجود ندارد اما عده‌ای آن را به آل بویه، عده‌ای سلسله ساسانی و بعضی دیگری سلسله صفاری نسبت داده‌اند.

باغ فین امروزی اما بعد از آنکه در زلزله تخریب شد در دوره صفوی بازسازی شد. در دوران صفوی و قاجار نیزعمارت‌های داخل باغ ساخته شدند. بناهای عمارت سردر، اتاق شاه‌نشین، کوشک قاجار یا شترگلوی فتحعلی‌شاهی، حیاط خلوت کریم‌خانی و چشمه سلیمانیه زیباترین قسمت‌های باغ‌اند. ناگفته نماند که باغ فین محل قتل امیرکبیر، صدر اعظم مشهور تاریخ ایران، بوده است. شما می‌توانید از ساعت 9 تا 17 از باغ فین دیدن کنید.

باغ اکبریه بیرجند

بازدید از باغ اکبریه بیرجند مانند این است که در تاریخ و به دوران زندیه و اوایل دوره قاجاریه سفر کنید. این باغ با درختان سر به فلک کشیده و متراکم خود و دو عمارت چشم‌گیر، این روزها یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان جنوبی است. باغ اکبریه 3.5 هکتار مساحت دارد و با دیواره‌های خشتی از سه طرف محصور شده است. اکبریه دو باغ دارد، باغ جنوبی و باغ شمالی که هر دو ترکیبی از معماری روسی و اسلامی‌اند. حوضی بزرگ نیز به عنوان عنصر اصلی باغ در آن قرار دارد.

از میان درختان کاج که عبور کنید به حوض فیروزه‌ای رنگ و عمارت مرکزی یا تشریفات می‌رسید. این عمارت دوطبقه است و سرتاسر آن با تزیینات مشبک، منبت، ارسی با شیشه‎های رنگی و تزیینات گچی با طرح‌های اسلیمی و هندسی پوشیده شده است. عمارت حشمت الملوک نیز بنای قدیمی‌تر باغ است که دو طبقه و 17 اتاق دارد. این عمارت درگذشته محل زندگی امیر و خانواده‌اش و ساکنان باغ بوده است.

زیباترین باغ های ایران
زیباترین باغ های ایران

باغ ملی نیشابور

باغ ملی نیشابور یکی از جاهای دیدنی و تفریحی شهر نیشابور و از بهترین باغ های ایران است. اولین چیزی که در لحظه ورود توجه شما را جلب می‌کند، دو ستون و دو مجسمه شیر سردر است. در گذشته بر روی هر کدام از شیرها نماد شیر‌و‌خورشید و پرچم ایران قرار داشته است. قدمت این باغ به دوره حکومت پهلوی دوم برمی‌گردد.

از گذشته تا به امروز نیز محل تفریح مردم این شهر و برگزاری جشن بوده است. باغ ملی نیشابور دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری است. بنابراین اگر به نیشابور آمدید از محبوب‌ترین مکان تفریحی این شهر نیز دیدن کنید.



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨