جاهای دیدنی براتیسلاوا ، پایتخت زیبای اسلواکی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی براتیسلاوا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی براتیسلاوا صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

براتیسلاوا (Bratislava) پایتخت کشور اسلواکی و بزرگ‌ترین شهر آن است. از نظر جغرافیایی این شهر در جنوب غربی کشور و در دو کرانهٔ رود دانوب و نیز کرانهٔ شرقی رود موراوا گسترده‌ است. شهر براتیسلاوا با واقع شدن در مرز مجارستان و اتریش، تنها پایتخت در جهان است که با دو کشور مرز مشترک دارد.

تاریخ این شهر تحت نفوذ مللی چون اسلواک‌ها، آلمانی‌ها، مجارها، چک‌ها، اتریشی‌ها و یهودی‌ها بوده‌ است. براتیسلاوا که در گذشته پرسبورگ نامیده می‌شد، به تازگی در بین مسیرهای گردشگری اروپا شروع به کسب شهرت کرده است و دیدنی های زیادی برای کشف کردن دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


معماری زیبا، غذای عالی و ارزان قیمت و خونگرمی مردمان این شهر برخی از بهترین سرمایه‌های براتیسلاوا به حساب می‌آیند. این شهر زیبا دارای تاریخ قابل توجه، کلیساها، قلعه ها و آثار تاریخی بسیاری است و علاوه بر آن طبیعت بی نظیری دارد.

براتیسلاوا همچنین به دلیل موسیقی، کلوپ‌های زیرزمینی، فستیوال سالانه موسیقی براتیسلاوا و فستیوال جاز، شهرت دارد. قدم زدن در کوچه های سنگفرش و نشستن در کافه رستوران های دنج و زیبای این شهر را فراموش نکنید.

دیدنی های براتیسلاوا

رودخانه دانوب – Danube River

دومین رودخانه طولانی اروپا درست از براتیسلاوا می‌گذرد. هتل‌های کاملا جدید، رستوران‌های متنوع و مجتمع‌های خرید بسیاری در امتداد رودخانه قرار دارند. همچنین یک مسیر پیاده‌روی بزرگ در کنار رودخانه، تعدادی پل و فضاهای سایه‌دار زیادی برای پیاده روی و یا نشستن در طول مسیر وجود دارد.

در تابستان، می‌توانید در اینجا سوار قایق رودخانه‌ای شوید تا به وین یا بوداپست برسید، هر دو مقصد کمتر از دو ساعت تا پایتخت اسلواکی فاصله دارند. این رودخانه زیبا از دیدنی های شاخص شهر براتیسلاواست که بازدید از آن و گشت و گذار در اطراف آن را نباید از دست داد.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

قلعه براتیسلاوا – Bratislava Castle

قلعه براتیسلاوا قلعه اصلی شهر براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی است. این ساختمان مستطیل شکل عظیم با چهار برج گوشه ای بر روی تپه صخره ای درست بالای رودخانه دانوب در وسط براتیسلاوا قرار دارد.

به دلیل وسعت و موقعیت مکانی اش، برای قرن ها یکی از ویژگی های شاخص شهر بوده است. موقعیت مکانی، منظره ای عالی از براتیسلاوا، اتریش و در هوای صاف، بخش هایی از مجارستان را فراهم می کند. افسانه های بسیاری با تاریخ قلعه مرتبط است.

قلعه دوین – Devín Castle

قلعه دوین قدیمی ترین آثار اسلواکی می باشد که در بیرون از براتیسلاوا قرار گرفته است. تاریخ این قلعه مربوط به قرن نهم می باشد که بارها دستخوش تغییر بوده است. این قلعه در زمان جنگهای ناپلئونی در قرن نوزدهم بازسازی شده است. قلعه دوین در بالای تپه ای در مرز اسلواکی و اتریش مشرف به رودخانه های رود دانوب و موراوا قرار گرفته است.

بقایای این قلعه در حال حاضر نماد ملی اسلواکی تلقی می شود و همچنین از بالای این قلعه می توان شاهد چشم اندازهای پانوراما و خیره کننده بود. برای مدت تقریبا هزار سال، قلعه دوین، به تماشای براتیسلاوا و مناطق اطراف آن از بالای رودخانه های موراوا و دانوب نشسته است.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

شهر قدیمی – Old Town

شهر قدیمی براتیسلاوا مرکز تاریخی و یکی از بخش‌های اصلی تاریخی شهر است. این منطقه شامل مرکز شهر کوچک، اما حفظ شده قرون وسطایی، قلعه براتیسلاوا و دیگر نقاط دیدنی مهم شهر است. شهر قدیمی براتیسلاوا به‌ خاطر کلیساهای متعدد، ساحل رودخانه براتیسلاوا، میدان اصلی شهر و… شهرت دارد، همچنین محل بسیاری از سفارت‌های کشورهای خارجی و مؤسسات مهم اسلواکی از جمله شورای ملی جمهوری اسلواکی است.

میدان اصلی این منطقه یکی از نقاط اصلی و زنده شهر است که گردشگران و مردم محلی در آنجا جمع می شوند. خیابان های اطراف این میدان پر از کافه ها و رستوران های متعدد است. در تابستان این میدان یک نقطه ملاقات و گشت و گذار محبوب است، در حالی که در زمستان به مقصد اصلی بازارهای کریسمس تبدیل می‌شود.

تالار شهر قدیمی – Old Town Hall

این تالار در قرن ۱۵ میلادی با متصل کردن بسیاری از خانه‌های شهرنشینان قد برافراشته و سپس تحت بازسازی‌های متعددی طی قرون قرار گرفت. بعد از زمین‌لرزه‌ی سال ۱۵۹۹، این بنا به سبک رنسانسی بازسازی شد، در حالی که برج آن به سبک معماری باروک در قرن ۱۸ تغییر چهره داد.

برج این بنا، از طبیعتی دفاعی برخوردار بوده است. در سمت چپ پنجره باروکی، یک توپ جنگی محافظت شده وجود دارد که برای بزرگداشت حملات ناپلئون در سال ۱۸۰۹ در آنجا قرار داده شده است. در گوشه‌ی برج، مجسمه‌ای از «مدونا» متعلق به سال ۱۶۷۶ به چشم می‌خورد. در گذشته تصمیمات مجلس، احکام دربار و دستورات شورای شهر، از بالکن این برج اطلاع رسانی می‌شده‌اند.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

کلیسای جامع سنت مارتین – St. Martin’s Cathedral

کلیسای جامع سنت مارتین، برترین سازه‌ گوتیک براتیسلاوا محسوب می‌شود. این کلیسا در قرن ۱۳ میلادی و به سبک رومانسک ساخته شد و در قرن ۱۴ با سه راهرو و گنبدی گوتیکی تغییر چهره یافت. کلیسای جدید سنت مارتین در سال ۱۴۵۲ پی‌ریزی شد و در قرون بعد، تحت بازسازی‌های طولانی متعددی قرار گرفت.

در قرن ۱۶ اینجا تبدیل به کلیسای تاج گذاری پادشاهان مجارستانی شد و ۱۹ امپراتور مجارستانی (شامل ماریا ترزا) تا قرن ۱۹ در اینجا تاج‌گذاری کردند. مشهورترین اثر هنری ، مجسمه‌ای قرن هجدهمی از سنت مارتین و گدایی است که توسط مجسمه ساز اتریشی باروکی معروف، «رافائل دونر» ساخته شده است.

کلیسای آبی – (Church of St. Elizabeth) Blue Church

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری براتیسلاوا کلیسایی در خیابان بِزروتووا (Bezrucova) است که با ظاهر و رنگ زیبایی که دارد شهرتی جهانی پیدا کرده است. کلیسای سنت الیزابت که به خاطر رنگ آبی نمای بیرونی به کلیسای آبی شهرت دارد کلیسایی کاتولیک است که در بخش شرقی شهر قدیمی براتیسلاوا قرار گرفته است.

این کلیسا برای الیزابت مجارستان، دختر شاه اندرو دوم که در قلعه پرسبرگ بزرگ شده ساخته شده است. کلیسای آبی در اوایل قرن سده ۱۹۰۰ ساخته شده و بدون شک یکی از زیباترین و چشم نوازترین جاذبه های گردشگری براتیسلاوا محسوب می شود. معماری جالب و زیبای این کلیسا بیشتر آن را شبیه به قلعه ها و ساختمان های پریان کرده و حالتی رویایی به آن بخشیده است.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

کاخ سفید اسلواکی – Grassalkovich Palace

کاخ گراسالکوویچ یا کاخ سفید که امروزه خانه رئیس جمهور به شمار می‌آید، زمانی محل اجتماعات اعضای اشرافیت اتریشی-مجارستانی و هاپسبورگ بود. این کاخ در دهه ۱۷۶۰ توسط «کنت آنتون گراسالکوویچ»، رئیس مجلس سلطنتی مجارستان و مشاور ماریا ترزا ساخته شد.

این کاخ به صورت شبانه روزی تحت محافظت بوده و در باغی بزرگ واقع شده که ورود به آن برای عموم حتی در زمان حضور رئیس جمهور آزاد است. این بنا در میدان هودزا (Hodza) قرار دارد. زیبایی آن به ویژه در زمان کریسمس که تمام آن با نورپردازی تزئین می‌شود بسیار دیدنی است.

کاخ پریمات – Primate’s Palace

این کاخ که در سال ۱۷۷۸ ساخته شده و در مرکز براتیسلاوای قدیم قرار دارد، به عنوان یکی از زیباترین ساختمان‌های این شهر شناخته می‌شود. رنگ صورتی کمرنگ و سفید نمای خارجی آن با مجسمه‌های مرمرین بالای بنا و یک کلاه آهنین کاردینال تکمیل شده است. این کاخ پر از نقاشی‌های رنگ روغنی از خاندان سلطنتی هاپسبورگ، شامل اثری از تاج‌گذاری ماری ترز از سال ۱۷۴۲ است.

لوسترهای بزرگ کریستالی و درخشان و دیوارهایی که با پرده‌های منقوش انگلیسی از قرن ۱۷ تزئین شده‌اند بسیار توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های این بنا، تالار آینه است، هرچند این تالار در مقیاس کوچک‌تری از ورسای ساخته شده، کماکان تحسین برانگیز و زیباست. در این تالار بود که ناپلئون و فرانسیس اول عهدنامه پرسبورگ را در سال ۱۸۰۵ امضا کردند.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

تئاتر ملی اسلواکی – Slovak National Theatre

تئاتر ملی نئو رنسانسی اسلواکی، در انتهای میدان بلند «هِویِزدوسلاو» (Hviezdoslavovo) در طی سال‌های ۱۸۸۵-۱۸۸۶ در زمان اتریش-مجارستان بر اساس طراحی معماران برجسته وینی ساخته شد. این بنا به عنوان تئاتر شهر در سپتامبر آن سال با اجرای اپرایی از «فرِنتس اِرکِل» افتتاح گردید.

آبنمای مشهور «گانیمِد» (Ganymede)، توسط مجسمه ساز معروف اسلواکی، «ویکتور تیلگنر» (Victor Tilgner) در سال ۱۸۸۸ ساخته شده که در روبروی تئاتر قرار دارد. تئاتر ملی یکی از دیدنی های اصلی این شهر زیبا محسوب می شود.

خیابان و دروازه سنت مایکل – Michalska Ulica

خیابان و دروازه سنت مایکل از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی براتیسلاوا با ردیفی از مغازه‌ها و رستوران هاست. در تابستان، این خیابان پر از جمعیت گردشگران، گروه‌های موسیقی خیابانی و مردمی است که از شب‌های خنک اسلواکی لذت می‌برند. بسیاری از خانه‌های این خیابان متعلق به قرن ۱۸ بوده و جنگ‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.

در بالای خیابان، دروازه‌ای به همین نام (Michael’s Gate) وجود دارد که تنها دروازه باقیمانده از استحکامات قرون وسطایی شهر است. پایه‌های گوتیکی دروازه مایکل به نیمه اول قرن ۱۴ بازمی‌گردد؛ در حال حاضر موزه استحکامات شهری و اسلحه در این برج قرار دارند.

جاهای دیدنی براتیسلاوا
جاهای دیدنی براتیسلاوا

پل بشقاب پرنده – UFO Bridge

اگر می‌خواهید نماهای شگفت انگیزتری از براتیسلاوا و قلعه‌اش داشته باشید، بالا رفتن از این پل، در حومه پایتخت اسلواکی را پیشنهاد می‌کنیم. این پل در ۱۹۷۱ کامل و بازگشایی شد. برخلاف غول‌آساییِ اکثر سازه‌های معماری کمونیستی اسلواکی، این پل و برجش آمیزه‌ای از معماری قرون گذشته براتیسلاوا هستند.

این پل در ۳۰۰ متری بالای رود دانوب قرار دارد. برای پیاده‌روی به سمت این پل مسیری تعبیه شده و برای بالا رفتن از برج و تماشای نماهای فوق‌العاده می‌توانید از آسانسور استفاده کنید. در بالای برج رستوران معروف و گران‌قیمت UFO قرار دارد که اگر مایل به صرف غذا در آن هستید باید از قبل میزتان را رزرو کنید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨