آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی در بندر گناوه | Bandar Ganaveh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

امامزاده سلیمان بن علی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی خواهیم گفت. برای آشنایی با این آرامگاه در بندر گناوه، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

بندر گناوه (Bandar Ganaveh) یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است. این بندر به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی که در آن وجود دارد بسیار در بین گردشگران شهرت دارد. بندر گناوه از لحاظ جغرافیایی در ساحل خلیج فارس و میان بوشهر بندر دیلم به فاصله ی ۱۸ کیلومتری از شرق خورامام حسن قرار گرفته است. یکی از مکان هایی که می توانید در بندر گناوه از آن بازدید و زیارت کنید، آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی است که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

در کنار جاده بندر گناوه به دیلم، آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی مشهور به شاهزاده سلیمان در عمارتی مستطیلی شکل قرار گرفته است. اهالی بندر گناوه اعتقاد دارند سلیمان بن علی از فرزندان چهارمین امام شیعیان، یعنی حضرت زین العابدین (ع) است. این آرامگاه از اماکن مذهبی، زیارتی و گردشگرپذیر این شهرستان است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پیشینه این بنا به دوره صفویه و قاجاریه برمیگردد، اما گنبد آن جدیدتر از خود ساختمان است و برآورد می شود حدود 70 سال پیش ساخته شده است. سبک معماری این بنا از معبدهای هندی الهام گرفته است. گنبد امامزاده سلیمان ابن علی (ع) وجه تشابه میان این امامزاده، امامزاده میر محمد حنفیه در خارک و آرامگاه شوش دانیال است.

امامزاده سلیمان بن علی
امامزاده سلیمان بن علی

معماری

ساخت معماری مرقد این امامزاده به دوران صفویه باز می‌گردد. گنبد این امامزاده در نگاه اول ما را به یاد گنبد مشهور دانیال نبی در شوش و معماری سواحل خلیج فارس می‌اندازد اما تفاوت‌های بسیاری با آن دارد. این گنبد فیروزه‌ای به شکل کثیرالاضلاع منظم و دوازده ترک (دوازده وجهی) ساخته شده است. پلکان‌های گنبد بر روی قاعده مدورش ساخته شده و رنگ فیروزه‌ای آن حالتی معنوی به بنا داده است. این گنبد و پایه‌های آن احتمالا از دوران قدیمی‌تری نسبت به سایر قسمت‌های بنا به یادگار مانده است.

گنبد به صورت پلکانی با کاشی کاری به رنگ آبی روشن، با شعاع 2 متر و ارتفاع 4 متر و 75 سانتی متر که ارتفاع هر پله نسبت به پله قبلی کاهش پیدا می کند. این مکان مقدس از شگفت انگیز ترین نمونه های گنبد پلکانی یا مقرنس در ایران است. ضریح فلزی و مشبک این امامزاده با طلا آبکاری شده است. اتاق های بنا هیچ تزئیناتی ندارند و چارطاقی‌ها نسبت به گنبدها جدیدترند. سنگ قبر این امامزاده بسیار ساده طراحی شده و از تمام قسمت‌ها جدیدتر است.

این جاذبه فرهنگی مذهبی در 11 بهمن ماه سال 1378 با شماره 2576 ثبت آثار ملی شد. مردم گناوه طبق رسوماتی که دارند در روز عاشورا با تجمع همه هیئت های مذهبی در این مکان به عزاداری می پردازند. علاوه بر مراسمات مذهبی که برگزار می شود در ایام عید نوروز به مسافران در این مکان اسکان داده می شود.

امامزاده سلیمان بن علی
امامزاده سلیمان بن علی

آدرس: ایران، بوشهر، بندر گناوه، جاده دیلم

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 10:00 تا 17:00

هزینه بازدید: نامشخص

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨