آرامگاه و یادمان پرویز مشکاتیان در نیشابور

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آرامگاه پرویز مشکاتیان

ر این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با آرامگاه پرویز مشکاتیان آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این آهنگساز محبوب با ما همراه باشید.

نیشابور در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد و دارای طبیعت بکر و تمدنی است که باعث می شود بسیاری از مسافران مشهد سری به این شهر زیبا بزنند. این شهر علاوه بر طبیعت بکر و زیبا آرامگاه هنرمندان و شاعران فاخر کشورمان از جمله عطار نیشابوری، خیام و کمال الملک است.

یادمان و آرامگاه پرویز مشکاتیان (Parviz Meshkatian Tomb) در محوطه آرامگاه عطار در نیشابور قرار دارد. پرویز مشکاتیان متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود و به نواختن سه‌تار نیز آشنایی داشت. او در ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ از دنیا رفت و آرامگاه او در نیشابور، دیار هنرمندان و شاعران واقع شده است.

آرامگاه پرویز مشکاتیان
آرامگاه پرویز مشکاتیان

زندگی‌نامه و فعالیت هنری

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نورعلی برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


وی همزمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد.

مشکاتیان در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد. وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار نورعلی برومند برگزار می‌گردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشته سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیف‌نوازی را به دست آورد. وی همسر افسانه شجریان، دختر محمدرضا شجریان، بوده و صاحب دو فرزند به نام‌های آوا و آیین است.

مشکاتیان با نوازندگان و خوانندگان بسیاری از جمله محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری داشته است. او همچنین در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد.

از آثار مشکاتیان، کتاب‌های فراوانی منتشر شده‌ است. از این کتاب‌ها می‌توان به اثرهای بیست قطعه برای سنتور، گل آئین، گل آوا، سُل آیین، مجموعه تصانیف، بیداد، لاله بهار و مجموعه کتاب‌های شعر بی واژه اشاره نمود.

آرامگاه پرویز مشکاتیان
آرامگاه پرویز مشکاتیان

درگذشت استاد مشکاتیان

پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. در مراسم او نماینده وزیر ارشاد نیز سخنرانی کرد که با مخالفت مخالفان روبرو شد. در طی سخنرانی وی حاضران سوت و کف می‌زدند تا مانع سخنرانی نماینده وزیر ارشاد شوند.

همچنین مراسم تشییع پیکر پرویز مشکاتیان در روز ۴ مهر در زادگاهش نیشابور، از مقابل اداره فرهنگ و ارشاد و با حضور جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفر برگزار گردید. در این مراسم هنرمندان زیادی حضور داشتند. گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور نیز به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفن‌پوش کرده بودند.

پیکر پرویز مشکاتیان پس از مراسم تشییع و خواندن نماز در مسجد جامع نیشابور، در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد. در حال حاضر مزار و یادمان پرویز مشکاتیان یکی از نقاطی است که اهالی ادب و هنر برای بازدید از آن و ادای احترام به نیشابور می روند.

پرویز مشکاتیان در کنار محمدرضا شجریان
پرویز مشکاتیان در کنار محمدرضا شجریان

جاذبه های دیدنی نزدیک

چطور به مزار پرویز مشکاتیان برویم ؟

آرامگاه پرویز مشکاتیان در جنوب شرقی شهر نیشابور و در نزدیکی آرامگاه عطار واقع شده است. برای اینکه به مزار او برسید باید خود را به میدان فضل، خیابان عرفان برسانید. مسیر خیابان عرفان را تا انتها در پیش بگیرید تا باغی بزرگ در برابر شما نمایان شود. اینجا آرامگاه عطار و کمال الملک است. مزار استاد مشکاتیان در بخش شمالی آرامگاه عطار واقع شده است.

متاسفانه سیستم اتوبوس شهر نیشابور از این مسیر گذر نمی کند و تنها در آرامگاه خیام توقف دارد. بنابراین تنها گزینه شما استفاده از تاکسی های شهری، ماشین های دربست یا استفاده از اتومبیل شخصی خودتان است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور، محله شادیاخ، انتهای غربی خیابان عرفان
  • ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨