باغ موزه هفت تنان شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه هفت تنان شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با موزه هفت تنان شیراز آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این باغ موزه تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله باغ موزه هفت تنان شیراز را به شما معرفی می کنیم.

باغ موزه هفت تنان یا موزه سنگ یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است. این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه و عمارت داخل آن از بناهای دوره کریم خان زند است. این باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته ‌است. بیشتر جهانگردانی که در چند سده اخیر به شیراز سفر کرده‌اند باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را وصف کرده‌اند. مردم شیراز نیز به این مکان دلبستگی خاص دارند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

این بنا که یکی از یادگارهای ارزشمند کریم خان زند است، ارزشی تاریخی دارد و در گذشته برای مردم ارزش معنوی بسیاری داشته است. علت نامگذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده ‌است. در گذشته، قبرستان قدیمی، آب انبار و کاروانسرای کوچکی در اطراف این مکان قرار داشتند که امروزه اثری از آنها نیست.

موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

چرایی ساخت این بنا در چنین جایی توسط کریم خان زند، هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. روایتی که بیش از همه بر سر زبان هاست می گوید كريم خان زند می خواست بنایی مشابه با دیوانخانه بسازد که هفت تنان را بنا کرد. او می خواست کنجکاوی مردم ساده و عامی درباره بنای حكومتی را از میان ببرد چرا که در آن دوران تنها افرادی خاص می توانستند وارد دیوانخانه شوند.

معماری

حوض بزرگ میان باغ توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند که آب آن در گذشته از آب رکن‌آباد تامین می شده است. گفته می شود که این آب، مورد علاقه حافظ بوده و مقبره این شاعر هم در فاصله کمی از این بنا قرار دارد. در حیاط انواع درختان سرو، نارنج و کاج به چشم می خورد که برخی از آنها بیش از 200 سال سن دارند.

موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

عمارت باغ هفت تنان، جلوه ای از معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است. در قسمت شمالی و طبقه دوم بنا تالار یا ایوانی بزرگ با دو ستون سنگی ساخته شده است. از کارهای بی‌مانند دوره کریم خان همین ایوان است که سقف چوبی و مسطح آن را بر روی دو ستون بزرگ یکپارچه استوار کرده اند. بر روی ستون ها نقاشی های پرمفهوم با رنگ روغن دیده می شود. در دو سوی این عمارت دو اتاق به ابعاد ۲۸ متر درازا و ۵/۵ متر پهنا و ۱۲ متر بلندی قرار دارد که در میان آنها تالار یا ایوان قرار گرفته است.

برای این عمارت ایوانی مجلل نیز ساخته شده است که کف آن را با کاشی های قرمز پوشانده اند و در ازاره هایش از سنگ های مرمر لیمویی رنگ استفاده کرده اند. در طاقچه های بالایی این ایوان یا تالار، یکی از چشم‌گیرترین تزیینات را در بناهای ایرانی می بینید؛ 5 مجلس نقاشی شده روی گچ که از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه به حساب می آیند. این عمارت دارای اتاق های گوشواره نیز هست که آنها هم نقاشی های زیبایی دارند و دیدن شان خالی از لطف نیست. دو ستون نظیر ستون های آرامگاه حافظ نیز بر روی سنگی بزرگ و یکپارچه دیده می شود که طرح و رنگ زیبایی از گل و برگ دارد. در جنوب عمارت هم باغچه ای پر درخت ایجاد شده است که دیواری با طاق نماهای آجری دارد.

موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

نقاشی های چشم نواز

از دیدنی‌های این عمارت تالاری است که سقف آن بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده و در طاقچه‌های بالایی آن، پنج مجلس روی گچ نقاشی شده و از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه محسوب می‌شود. این مجموعه در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط نقاش و هنرمند محمد باقرجهان میری تعمیر و تجدید شد. این پنج مجلس به ترتیب عبارتند از: درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم، و نقش درویش جوان.

مدتی است که مسئولان، این مکان را به موزه سنگ و کاشی تبدیل کرده اند؛ گنجینه ای از سنگ های تاریخی که در آن می توانید سنگ های متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری را ببینید. این سنگ ها به انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی، توقیع، تعلیق- نسخ و… مزین هستند و علاقه مندان را به سوی خود می کشانند.

موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

سنگ هایی از پاسارگاد، تخت جمشید، خانه زینت الملوک، تابوت های سنگی پيش از تاريخ، سنگ قبرهای باستانی، پايه ستون های‌ قصر ابونصر، آثار سنگی دوران ساسانيان تا دوره قاجار و … از جمله آثاری هستند که در این موزه به نمایش درآمده اند.

دسترسی

این موزه در بلوار هفت تنان، روبروی تقاطع چهل مقام قرار دارد. برای رسیدن به بلوار هفت تنان، ‌می‌توانید مسیر شرقی دروازه قرآن را پیش بگیرید. علاوه ‌بر آن می‌توانید از حافظیه و از خیابان چهل مقام به سمت شمال بروید و به بلوار هفت تنان برسید. این عمارت نزدیک جاذبه‌هایی متفاوت مانند دروازه قرآن، آرامگاه حافظ و باغ جهان نما است. بنابراین پس از بازدید از این جاذبه می‌توانید مهم‌ترین دیدنی‌های شیراز را هم ببینید.

موزه هفت تنان شیراز
موزه هفت تنان شیراز

ویدئویی زیبا از باغ موزه هفت تنان

 

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:30 الی 19:30

هزینه بازدید: هزینه ورودی 4000 تومان می باشد ، گردشگران خارجی 30.000 تومان

شماره تماس: 071-32277877

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨