عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

عمارت هشت بهشت اصفهان | Hasht Behesht Palace

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت هشت بهشت اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت هشت بهشت اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این عمارت تاریخی در اصفهان در ادامه با ما باشید.

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. اصفهان آثار تاریخی بی شماری دارد که قابل شمارش نیست. کاخ هشت بهشت اصفهان یکی از مکان های دیدنی اصفهان است که قطعا ارزش دیدن دارد. در ادامه به معرفی این عمارت تاریخی می پردازیم.

کاخ هشت‌بهشت یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است. کاخ هشت بهشت که یکی از زیباترین کاخ های صفوی است در میان یک باغ قرار گرفته و در دوره صفوی زیباترین کاخ جهان بوده است و معماری بی نظیری دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

تاریخچه کاخ 

کاخ هشت‌ بهشت که روزگاری زیباترین کاخ عالم هم نامیده می‌شد در سال ۱۰۸۰ هجری و به روزگار شاه سلیمان صفوی در نزدیکی باغ بلبل ساخته شد. باغ وسیعی که عمارت در آن واقع شده جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده‌است که شاه اسماعیل اول احداث کرد و در زمان جانشینان او بخصوصشاه عباس اول به قطعات متعددی تقسیم شد.

باغ هشت بهشت در زمان شاه صفی وجود داشته‌است و در دوره دو شاه بعدی یعنی شاه عباس دوم و شاه سلیمان بر درختان این باغ زیبا افزودند. لازم است ذکر شود کوشک باغ متعلق به زمان شاه سلیمان صفوی می‌باشد که در آن دوره باغ تکمیل و اصلاح گردید و در سال ۱۰۸۰ هـ. ق که با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی مقارن بود، به اتمام رسید و به گفته برخی تاریخدانان این باغ نشیمن هشت سوگلی حرم پادشاه بوده‌است، که ۴ نفر در طبقه همکف و ۴ نفر دیگر در طبقه اول سکنی گزیده بودند.

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

كاخ هشت‌بهشت اصفهان که در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسیده، نمونه‌ای از عالی‌ترین کاخ‌های نشیمن دوران صفویه است. در اواخر دوران قاجار عمارت هشت بهشت به مالکیت خصوصی اشخاص در آمد و از زیورهای نفیس و گرانبهای دوره صفویه عاری گردید، به طوری که امروز از آن همه شکوه و فریبندگی داخل کاخ و آب نماها و جوی‌های آب روان اثری بر جای نمانده‌است.

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

با همه دخل و تصرفات، زیبایی صفوی این بنا برجای مانده‌است، چنان که آندره گدار باستان‌شناس و ایران‌شناس می‌گوید: ” کاخ هشت‌بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه‌فرنگی در چهار گوشهٔ خود هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده‌است.” ذکر این نکته مناسبت دارد که تزئینات این کاخ هشت‌گوشه که نشانه روحیه معماری و تزئینات اواخر دوره صفوی است به همراه ساختمان آن که میان باغ واقع شده‌است بعدها به فراوانی مورد تقلید قرار گرفته‌است.

معماری کاخ

سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. بخش مرکزی کاخ به صورت چهار صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقفی که بر فراز این بنای ۴ صفه استوار است پوشیده از مقرنسهای گچی خوش رنگ و خوش طرح است.

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

نخستین چیزی که در مواجه با عمارت هشت بهشت توجه شما را به خود جلب می کند چند وجهی بودن آن و تالارهای متعددی ست که بنا را احاطه کرده اند. کاخ هشت بهشت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته و پله های آن طوری طراحی شده است که بتوان از هر سمت عمارت به قسمت های بالایی و پایینی آن رفت و آمد کرد.

این بنا چهار نمای اصلی دارد و در هر نمای آن یک ایوان به چشم می خورد. ایوان اصلی بنا در سمت شمالی آن واقع شده است؛ اما استخری که امروزه در ضلع شرقی هشت بهشت وجود دارد باعث شده تا این سمت، به نمای اصلی تبدیل شود. این ایوان ها، فضاهای میانی کاخ با ارتفاع دو طبقه و همچنین حوض و فضای نیمه باز عمارت بر این دلالت دارد که معماری کاخ برون گرا و تابستان نشین است.

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

اتاقهای طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند. در طبقه دوم عمارت نیز مجموعه‌ای از رواق‌ها و اتاق‌ها و طاقها و پنجره‌ها بر زیبائی آن می‌افزایند. این طبقه به راهروها و اتاقهای متعددی تقسیم شده که هر یک تزئینات خاصی دارند.

در برخی حوض آب و در بعضی بخاری‌های دیواری تعبیه شده‌اند. دیوارها را نیز آینه‌های فراوان می‌پوشانیده‌اند. تمام سقف‌های کاخ را نیز موزائیک‌های بسیار عالی پوشانیده و دالانها و غلام‌گردش‌های بسیار زیبا و هماهنگ، آن‌ها را احاطه کرده‌اند.

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

آنچه در این عمارت حائز اهمیت است، ارتباطی است که میان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پدید آمده‌است. این ارتباط باعث شده تا این عمارت در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و یکپارچگی و تزئینات قابل توجه برخوردار شود.

سقف این ایوان دارای تزیینات بسیاری است و دیوارهای داخلی قصر هم با نقاشی و طلاکاری و اشكال پرندگان مختلف و گل‌های رنگارنگ و شیشه‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها تزیین‌شده، در این سرسرا دو تابلو نقاشی بزرگ دیده می‌شود كه فتحعلیشاه را بر روی تخت نشان می‌دهد و در اطراف او چند نفر از فرزندانش قرارگرفته‌اند، تمام این عمارت بروی زیر بنائی قرارگرفته كه پایه بنا محسوب می‌شود و از مرمرهای زیبای تبریز ساخته‌شده ، هیچ‌چیزی زیباتر از این اثری كه نمای مجموعه این عمارت در انسان می‌گذارد وجود ندارد.

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان؛ استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

هزینه ورودی کاخ هشت بهشت اصفهان؛ 3000 تومان برای اتباع ایرانی و 20000 تومان برای اتباع خارج

ساعت بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان؛ همه روزه از ساعت 18:30 – 9:00

عمارت هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت اصفهان

مقالات بیشتر درباره اصفهان بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨