دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

جاذبه های دیدنی و گردشگری کرمانشاه | Kermanshah

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های کرمانشاه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های کرمانشاه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر در ادامه با ما همراه باشید.

کرمانشاه (Kermanshah) یکی از شهرهای ایران است که حرف های بسیاری در زمینه تاریخ و فرهنگ کشور برای گفتن دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های تاریخی در دنیا شهرت یافته است. کرمانشـاه با داشتن بیش از 5000 اثر دیدنی به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان ملل انتخاب شد و همچنین سومین شهر از لحاظ گردشگری بعد از شهرهای شیراز و اصفهان می باشد.

کرمانشـاه بزرگترین و مهمترین شهر در منطقه غرب کشور می باشد و حکم پایتخت و مرکزیت مهم غرب کشور را دارد. این شهر از جمله شهرهای تاریخی و پر جاذبه ایران می باشد که دارای اماکن دیدنی و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی می باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با معروفترین جاذبه های گردشگری و دیدنی های کرمانشاه بیشتر آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی کرمانشاه

بیستون

بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قراردارد. این شهر محوطه ای تاریخی و فرهنگی دارد که به تنهایی آثاری از ادوار مختلف تاریخی ایران شامل ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، ایلخانی و صفویه را شامل می شود.کتیبه بیستون هشتمین اثر ایران می باشد که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری می توان به غارهای شکارچیان، مردودر،مرآفتاب، مرتاریک مربوط به دوران پیش از تاریخ، نیایشگاه مادی، نقش برجسته و سنگ نوشته داریوش اول که با ارزش ترین میراث مکتوب سنگی است، پیکره هرکول، نقش برجسته گودرز دوم، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته بلاش، فرهاد تراش، پل خسرو، بقایای کاخ سرخ ، کاروانسرای ایلخانی، کتیبه شیخ علی زنگنه و کاروانسرای شاه عباس و پل صفوی را نام برد.

طاق بستان

طاق بستان، نگین غرور آفرین باستانی ایران، مجموعه‌ ای است از سنگ ‌نگاره ‌ها، کتیبه ها سنگ‌ نبشته ‌های دوران‌ ساسانیان. این مجموعه در شمال‌غربی شهر کرمانشاه واقع شده است و آب و هوای بسیار خوبی دارد. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاه برای مسافران تبدیل نموده است. طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می‌شود. سان به معنی سنگ می‌باشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. در کنار بازدید از آن، در این محل می توانید سری به دنده کبابی ها هم بزنید و از طعم گوشت با کیفیت منطقه ی سرسبز و پر مرتع کرمانشاه لذت ببرید.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور است. برخی این بنا را الهه یا ایزد بانوی آب دانسته اند. آناهیتا فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است و ایرانیان مقام ارزشمندی برای او قائل بوده‌اند و در جاهای دیگری هم معابدی برای او ساخته شده است که معمولا در کنار چشمه ها و روی بلندی بوده است. معبد آناهیتا پرستشگاهی است که همانند سایر بناهایی که بر بلندی ساخته شده‌اند، برگرفته از شیوه‌ی سکوسازی است. بر فراز این اثر تاریخی، ردیفی از ستون‌های سنگی وجود دارد. ستون های این بخش ۵۴/۲ متر هستند و عظمت آن ها دیدنی است. معبد آناهیتا به دوره‌ی اشکانی یا ساسانی نسبت داده می‌شود و از دیدنی های حیرت انگیز کرمانشاه است.

گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود که از آثار تاریخی دوره مادها یا هخامنشی‌ها به حساب می‌آید، در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب، روستای کل داوود قرار دارد.دکان داوود گوردخمه‌ای تاریخی است که در ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده است.این گوردخمه که از جمله جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه است، در نزد مردم بومی آن منطقه به کل داوود (کل داو) و دکان داوود شهرت یافته‌ است.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه اسحاق وند یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه بوده که به روایت تاریخ، از زمان مادها، محلی برای دفن مرده‌ها بوده است. اگر از پایین به کوه نگاه کنید، سه حفره‌ی مستطیلی منظم می‌بینید که شبیه پنجره هستند. این حفره‌ها در حقیقت گوردخمه یا محل دفن مردم در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است. این گوردخمه در نزدیکی هرسین قرار دارد و در اطراف آن، کنده‌کاری‌های تاریخی زیبایی را می‌توان دید.

گوردخمه صحنه

گوردخمه صحنه در بدنه‌ی کوه شوق‌علی در نزدیکی شهر صحنه، یکی دیگر از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گوردخمه‌های ایران است. این گوردخمه در ارتفاعی بیشتر از ۵۰ متر از سطح رودخانه ساخته شده و در بالای آن تصویر خورشید بالدار به چشم می‌خورد. روایت‌های تاریخی این گوردخمه را آرامگاه شیرین و فرهاد و همچنین محل دفن کیکاووس می‌دانند.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

مسجد جامع شافعی

مسجد جامع شافعی از دیدنی ترین و قشنگترین مساجد ایران است. این مسجد که به سبک مساجد ترکیه ساخته شده با گلدسته های بلندش شهر را زیباتر نیز کرده است. مسجد شافعی ها در سال 1324 ساخته شد و از سال 1326 تاکنون است که اهل تسنن در این مسجد نماز می خوانند. این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می شود.

مسجد عمادالدوله

مسجد عمادالدوله نام مسجدی در شهر کرمانشاه است. این مسجد از آثار دورهٔ قاجاریه است. ساختمان نخستین مسجد در سال ۱۲۸۵ ه. ق توسط امامقلی میرزا عمادالدوله (والی غرب و سرحددار عراقین) ساخته شده‌ است. مسجد عمادالدوله به صورت چهارایوانی بنا شده و دارای سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و حجره‌های زیاد است. بر کاشی‌کاری ایوان مسجد، کتیبه‌ای شامل قصیده‌ای با ذکر نام پادشاه وقت (ناصرالدین شاه)، نام سازنده و تاریخ ۱۲۸۵ ه. ق جای دارد.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک که امتیاز عمده‌اش در کاشیکاری آن است، یکی از زیباترین بناهای به جا مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با رنگ‌های صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بی‌همتاست. تصاویری که بر روی کاشی‌ها حک شده هم صحنه‌هایی از غزوات محمد، نبردهای علی، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید. کاشیکاری این تکیه که دو قسمت عباسیه و زینبیه دارد ۱۷ سال طول کشیده. این تکیه دارای موزه پوشاک و مردم‌شناسی هم می باشد.

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی را عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی در دوره قاجار بنا نهاد، تکیه‌ای که  آیینه‌کاری‌اش یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابلمان قرار می‌دهد،حیاطی باصفا با حوضی در وسط دارد و در سمت غربی حیاط، تالار  آیینه‌کاری‌ بزرگی است که به حسینیه معروف است.این تالار با تزئینات و کتیبه‌های متعدد مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده. موزه خط و کتابت این تکیه از دیدنی‌هایش است.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

طاق گرا

طاق گرا كه در 15 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب بعد از ایست و بازرسی پاتاق در كنار جاده ارتباطی كه در گذشته فلات ایران را به بین النحرین مرتبط میكرده بنا شده است. دلیل بنای این اثر دقیقا مشخص نیست ولی ظاهرا كاركرد این بنا استراحتگاهی بین جاده ای برای پادشاه و یا پاسگاهی بین مرزی بوده است. این بنا با ارتفاعی نزدیك به 20 متر همچنان پس از گذشت سال ها از دور خودنمایی می كند باستان شناسان سال احداث این بنا را زمان پادشاهی خسرو دوم تخمین زده اند.

سراب صحنه

سراب صحنه منطقه ای در کرمانشاه است که طبیعت چشم نوازش هر گردشگری را درگیر می کند. کوه های سربه فلک کشیده، باغ های میوه، درختان وحشی، آبشار با طراوت و البته غاری تماشایی اینجا را به بهشتی تبدیل کرده که زیبایی اش وصف ناپذیر است. در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید. سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد که زمانی شاهان به کنارش می‌آمدند و وقت می‌گذرانند.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد. غار در دامنه رشته کوه شاهو و داخل کانی‌های آهکی ایجاد شده و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر است.در حال حاضر غار از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که حدود ۵۰۰ متر طول دارد، از دو تالار و دالان‌های رابط بین آن‌ها تشکیل شده و نورپردازی از زوایای مختلف آن را تبدیل به مکانی زیبا برای گردشگری کرده است.

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، این تالاب را به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام کرده است. در اين تالاب حدود ۱۱۰ جزيره كوچک و بزرگ با مساحت تقريبی از ۱۰۰ مترمربع تا حدود يک هكتار وجود دارند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، در اثر افزایش دبی آب تالاب، بعضی از آن‌ها در زیر آب پنهان می‌شوند. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بنابراین نام هشیلان به معنی لانه ماران است زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارند.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

باغ گل های کرمانشاه

باغ گل های کرمانشاه یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. کرمانشاه پس از اصفهان، دومین شهری است که صاحب باغی خوش‌رنگ و وسیع به نام باغ گلها شد. این باغ در وسعت ۵ هکتار روبه‌روی بیمارستان سینا قرار گرفته و یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. چهار بخش باغ ایرانی، فرانسوی، ژاپنی و ایتالیایی در این باغ قرار دارد و بیش از ۴ هزار نوع گیاه را در آن می‌توان دید.

پارک کوهستان

پارک کوهستان کرمانشاه در شمال شهر و در نزدیکی محوطه تاریخی طاق‌بستان قرار دارد. این پارک از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های توریستی کرمانشاه است. نورپردازی زیبا و دو آبشار مصنوعی که در این پارک ساخته‌شده، زیبایی خاصی به این پارک بخشیده است. پارک کوهستان بام کرمانشاه بوده و از این پارک می‌توانید منظره‌ی زیبای شهر را نظاره کنید، همچنین غار دو اشکفت نیز در این پارک قرار دارد.

دیدنی های کرمانشاه
دیدنی های کرمانشاه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)