غار قوری قلعه ، بزرگترین غار آبی آسیا | Kermanshah

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غار قوری قلعه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غار قوری قلعه کرمانشاه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه دیدنی و زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

کرمانشاه یکی از شهرهای ایران است که حرف های بسیاری را در زمینه تاریخ و فرهنگ کشور برای گفتن دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های تاریخی در دنیا شهرت یافته است. کرمانشـاه با داشتن بیش از 5000 اثر دیدنی به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان ملل انتخاب شد و همچنین سومین شهر از لحاظ گردشگری بعد از شهرهای شیراز و اصفهان می باشد.

غار قوری قلعه (Quri Qal’eh Cave) یا غار قوری قلا، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال است که در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر- پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام (قوری قلعه) جای گرفته‌ است. این غار به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌ است. همچنین فاصله غار قوری قلعه تا کرمانشاه ۸۷ کیلومتر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در کاوش‌های باستان‌شناسی غار قوری قلعه، ظروف و اشیایی از دوران باستان کشف شده‌اند که نشان می‌دهند این غار محل زندگی اجداد باستانی ما بوده است. در واقع قدمت زندگی در غار قوری قلعه به دوره غارنشینی و باستانی برمی‌گردد. همین مساله اهمیت غار قوری قلعه را صد چندان کرده است. این غار زیبا بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود.

ویژگی های غار

درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است. ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد. همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است و دمای درونی غار در همه ی فصل‌های سال ثابت است.

این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس دارد. این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردی شهرستان روانسر می‌باشد.

در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش هایی از غار را به طول پانصد و پنجاه متر بررسی و اکتشاف کردند. در دهه ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش های جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتر اکتشاف و شناسایی کردند.

از لحاظ زیست‌شناسی غار مسکن گونه نادری از خفاش به نام خفاش موش گوشی است. متأسفانه بازدیدهای کنترل نشده باعث آسیب فراوان به داخل غار شده و در جای جای دیواره‌ها می‌توان یادگاری و شکستگی ها را دید.

غار قوری قلعه
غار قوری قلعه

در جریان بازسازی دهانه غار آثاری از اواخر دوره ساسانی در کف غار کشف شد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم می باشد. بر روی دو ظرف نیز کتیبه‌هایی به خط پهلوی نوشته شده که توسط متخصصین ایرانی ترجمه شده ‌است. ظروف نقره از نظر متخصصان ساخت منطقه اورامان بوده و جزو ظروف محلی هستند. غارهای اطراف قوری قلعه بر اساس مطالعات باستان‌شناسی از حدود ۵۰ هزار سال پیش تا حدود ۱۲ هزار سال پیش مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده ‌است.

بخش های مختلف غار

غار قوری قلعه دو فاز اصلی دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. فاز اول با 500 متر طول، بستر شکل‌گیری دو تالار معروف از غار به نام‌های تالار مریم و تالار کوهان شتر است. فاز دوم غار هم 1000 متر طول دارد و تالارهای عروس، بتهوون و نماز در آن شکل گرفته‌اند.

امکانات رفاهی

به منظور راحتی حال مسافرانی که به سمت این غار سفر می کنند، امکانات رفاهی مناسبی هم وجود دارد که شرایط را برایتان راحت نر می کند.

  • رستوران ها

در طول مدتی که می خواهید از این غار دیدنی که بزرگترین غار خاورمیانه به شمار می رود، بازدید کنید می توانید برای بازگرداندن انرژی از دست رفته ی خودتان یکی از رستوران های محمدی، میلاد، کبابی خسرو و رستوران فردوسی را انتخاب کنید.

  • هتل ها

اگر هم خواستید در این منطقه چند روز بمانید و از زیبایی های لذب ببرید هتل هایی در اطراف این منطقه وجود دارد که اقامت را برایتان راحت می کنند. این هتل ها عبارت از هتل ارم، هتل آزادگان، هتل سینا، هتل رسالت می باشد.

بهترین زمان سفر به غار قوری قلعه

شش ماه اول سال، مخصوصا از اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور، بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه است. در این زمان هوا دمای مطبوع‌تری دارد و سرما شما را اذیت نخواهد کرد.

جاذبه های اطراف

  • روستای هجیج پاوه
  • روستای زیبای اورامان
  • دشت لاله‌های واژگون وحشی
  • بازارچه مرزی جوانرود
غار قوری قلعه
غار قوری قلعه

چطور به غار قوری قلعه برویم ؟

به منظور دسترسی به این غار در دامنه جنوبی کوه شاهو که زیر مجموعه از رشته کوه های زاگرس است با ابتدا به سمت کرمانشاه سفر کنید، پس از آن حدود  ۲۵ کیلومتر شهرستان پاوه را ادامه دهید تا به شهر روانسر در کرمانشاه برسید.

بعد از آن با خواندن تابلوهای موجود در سطح شهر می توانید به راحتی به روستای قوری قلعه و همچنین غار ویژه ای که در آن وجود دارد دسترسی پیدا کنید؛ روستای قوری قلعه در سمت چپ جاده و غار در سمت راست جاده قرار دارد. کل مسیر دسترسی آسفالت است.

آدرس: ایران، استان کرمانشاه، 25 کیلومتری شهر روانسر

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت تا 09:00 الی 17:00

قیمت بلیط: 30 هزار تومان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨