جاهای دیدنی لرستان ، استانی با طبیعت زیبا

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی لرستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی لرستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌ است. لرستان، استانی با تاریخ غنی و دیدنی ها و طبیعت زیبا است، اگر به این شهر زیبا سفر کردید حتما از بهترین جاهای دیدنی آن بازدید که در ادامه به شما معرفی می کنیم، دیدن کنید.

قلعه فلک الافلاک

در واقع قلعه فلک الافلاک را می توان به عنوان نماد شهر خرم آباد و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی لرستان معرفی کرد، قلعه ای که از همه جای شهر می توانید آن را ببینید. فلک الافلاک که به معنی سپهر سپهران است، از یادگارهای برجای مانده از ساسانیان است و بعد از ساسانیان نیز حکومت های مختلفی را به خود دیده است. این قلعه که به آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست هم گفته می شود، بر بلندی تپه ای قرار گرفته، به گونه ای که هم به خرم آباد و هم به رودخانه مشرف است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی لرستان

بام لرستان

بام لرستان نیز از دیگر جاهای دیدنی لرستان است که رفتن به آنجا بویژه در شب خالی از لطف نیست. جایی که روشنای خانه ها و اتوبان های شهراز آن بالا بسیار جلوه زیبایی دارد و در سکوت شب قدری آرام بخش است. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور گردد، رصدخانه کاسین را در دل خود جای داده است و آب و هوای بسیار تازه و لطیفی دارد. با وجود اینکه برای رسیدن به آن باید از جاده ای دارای شیب گذر کرد، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

دریاچه کیو

این دریاچه در شمال غرب خرم آباد واقع شده است. می توان گفت که دریاچه کیو بعد از فلک الافلاک یکی از  پر بازدیدترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می رود و نماد سرزندگی شهر است. دریاچه کیو از سرچشمه های مخمل کوه و چشمه های موجود در کف دریاچه تامین می گردد.

کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه های گیاهی کف دریاچه است که باعث می شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خود بگیرد. در فصول بهار و اوایل تابستان، این دریاچه محل مناسبی برای قایق سواری و ورزش های آبی می باشد اگرچه در فصل زمستان در پر آب ترین حالت خود قرار دارد.

جاهای دیدنی لرستان

دره خزینه

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز و جاهای دیدنی لرستان است که در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام قرار دارد. این دره پس از فرسایش در طی سالیان دراز به وجود آمده است. رودخانه کرخه از میان این دره عبور می‌کند و سبب زیبایی هر چه تمام‌تر دره خزینه می‌شود.

دره خزینه شباهت زیادی به گرندکانیون در آمریکا دارد و نمونه ای از آن در ایران محسوب می‌شود. در یکی از بخش های دره، این شباهت به اوج خود می رسد و تصویری بسیار مشابه با پیچ نعل اسبی در گرند کانیون پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

دره شیزر

از حیرت انگیزترین جاذبه های استان لرستان دره شیزر کوهدشت است. مکانی که سکوتش و صدای گذر آب درآن، موجب شده تا به منطقه ای بکر و خیال انگیز تبدیل شود. صخره های خشن و تیز همراه با درختان تنگه و دیواره های آهکی، آبشارهای کوچک و بزرگ، درخت های کوهی میوه انگور، انجیر و گلابی، مجسمه ها و آثار تاریخی غارهای این جاذبه دیدنی، آشیانه پرندگان، مناره سنگی و طبیعت درختان چنار و بلوط، همه و همه از زیبایی های این دره و آماده پذیرایی از شما هستند.

جاهای دیدنی لرستان

مخمل کوه لرستان

آخر هفته‌ها یا در تعطیلات رسمی، خرم‌آبادی‌ها راهی مخمل‌کوه می‌شوند تا اوقات خود را در دشت و دمن در تفرجگاه جنگلی مخمل کوه بگذرانند. مخمل کوه که با نام تنگ شبیخون نیز شناخته می‌شود، کوهی مرتفع است که در شمال‌شرق خرم‌آباد قرار گرفته است. صخره‌های مخمل کوه از گلسنگ پوشیده شده است و با آغاز فصل بارندگی، این گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته در این کوه دیدنی سبز رنگ می‌شوند. وجود آبشار بسیار زیبایی که هم‌نام کوه است بر محبوبیت این ناحیه در خرم‌آباد افزوده است.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای لرستان است که به دلیل گیاهان دارویی که در اطراف آن می‌روید، محبوب شده است. گردشگران زیادی هم برای تماشای این آبشار زیبا و هم برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این آبشار می‌آیند. آبشار نوژیان در ۴۰ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد قرار گرفته است. پس از بازدید از آبشار نوژیان می‌توانید به آبشار وارک که پر از درختان گلابی، زالزالک و بلوط است و در نزدیکی‌ آبشار نوژیان ‌واقع شده است، بروید.

جاهای دیدنی لرستان

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر یکی از زیبایی‌های استان لرستان است که در قلب اشترانکوه جای گرفته است، این منطقه بکر دارای طبیعت بی‌نظیری است که به مقصدی مهم برای طبیعت‌گردان تبدیل شده است. زیبایی خیره‌کننده و چشم‌اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استان‌های اطراف و دیگر نقاط کشور، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی‌های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند. این دریاچه در نزد کشورهای خارجی به نام دریاچه ایران مشهور است.

آبشار بیشه

آبشار بیشه در مسیر راه آهن خوزستان به تهران و در شهرستان دورود واقع شده است. آبشاری که ۴۸ متر ارتفاع دارد و به دلیل قرار گرفتنش بین جنگل های بلوط، روستای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه که چشمه‌های زیادی را داراست، یکی از قشنگ ترین تصاویر و چشم انداز های طبیعت را پیش چشمانتان قرار می دهد. در پایین دست این آبشار و جویباری با آب خنک، امکانات زیادی برای گردشگران فراهم است. جاده خرم آباد به بیشه همیشه دارای طبیعتی زیبا و یکی از قشنگ ترین جاده‌های ایران به شمار می رود.

جاهای دیدنی لرستان

تنگه لی لی دورود لرستان

تنگه لی لی دورود حاصل فرسایش آبی رود ماربره در استان لرستان است که از میان رشته کوه های زاگرس عبور کرده و سنگ های سخت را شکافته تا چنین فضای بکر و زیبایی را به وجود آورد که بی شباهت به دره ستارگان قشم نیست. گفته می شود که رود جاری در این تنگه به خاطر مارهایی که دارد به این نام مشهور شده پس اگر به تنگه رفتید احتمال دارد یکی از مارهای آبی رود را ببینید. همان اول که وارد تنگه می شوید خواهید دید که چگونه آبی فیروزه ای و گاهی سبز و کبود از میان سنگ های سخت عبور کرده و سنگ ها را به شکل بی نظیری صیقل داده است.

دره نی گاه دورود

این دره تماشایی در 6 کیلومتری غرب دریاچه گهر قرار گرفته و تا روستای تپه تی ادامه دارد و بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه محسوب می شود. دره نی گاه که گاهی به آن دره نگار هم گفته می شود حدود 500 متر عرض و مسیر اصلی آن حدود 12 کیلومتر طول دارد و به نوعی مسیر اتصال دریاچه گهر به غرب دریاچه یعنی روستاهای تپه تی، چم چیت و … است که مسیر آن را فقط می توان پیاده یا با چهارپا طی کرد. نی گاه در چین خوردگی های زاگرس قرار گرفته است و آب رودخانه جاری در آن که عده ای آن را سفیدآب می نامند، از دریاچه گهر سرچشمه می گیرد.

جاهای دیدنی لرستان

تنگه هلت پلدختر لرستان

در شهرستان پلدختر استان لرستان، میان کوه های استواری که سال ها پیش پوشیده از بلوط های سبز بود، رودخانه خروشان زال با آبی خنک بین دو دیواره صخره ای در این تنگه شگفت انگیز جولان می دهد. زالِ زیبا خود را آرام به رودخانه سیمره می رساند و در میان راه، در تنگه هلت با تمام قدرت دلبری می کند. طول تنگه هلت حدودا 4 کیلومتر است و اگر با سرعت متوسط حرکت کنید تقریبا 1.5 الی 2 ساعت مسیر رفت و 1.5 الی 2 ساعت مسیر برگشت زمان می برد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨