دروازه قرآن شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دروازه قرآن شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دروازه قرآن شیراز آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این باغ موزه تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله دروازه قرآن شیراز را به شما معرفی می کنیم.

دروازه قرآن (Qur’an Gate) یکی از دروازه‌های به جای مانده از دوره‌های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آید و در شمال شهر قرار دارد و جز دروازه ورودی شمال شیراز حساب می شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز

در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده ‌است. هم‌اکنون در شیراز دروازه‌ای به جز دروازه قرآن وجود ندارد اما مردم شیراز هنوز به محل دروازه‌های قدیمی اشاره می‌کنند که عبارتند از؛ دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله. در مدخل تنگ الله اکبر با دروازه‌ای روبرو هستیم، که به دروازه قرآن معروف شده ‌است.

این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده‌ است. وجه تسمیه آن بخاطر قرآنی است، که به دستور امیر در آن گذاشته شده بود تا مسافرین به سلامت از زیر آن عبور کنند. این طاق به مرور زمان به خرابی رفت، تا این که در زمان کریم خان زند از نوساخته شد و قرآن معروف به «هفده من» که منسوب به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در اتاقک بالای آن گذاشته شد. قران مذکور در حال حاضر در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود.

تاریخچه

این دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. در دوره زندیه، کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد. این قرآن‌ها، که به «قرآن هفده کیلوگرم» معروفند، اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافته‌اند. دروازه قرآن در دوره قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله دچار صدمات زیادی شد که محمد زکی خان نوری آن را تعمیر نمود.

دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز

این بنا در گذشته طاق قرآن نیز نامیده شده ‌است. روزهای اول هر ماه مردم از شهر خارج شده و از زیر این طاق عبور می‌کرده‌اند. در سال ۱۳۱۵ این بنا توسط شهردار وقت شیراز تخریب شد. دروازه قرآن در سال ۱۳۲۸ شمسی با همت یکی از بازرگانان شیراز به نام حاج حسین ایگار معروف به اعتماد التجار، با فاصله کمی از دروازه کهن ساخته شد. دروازه جدید در اندازه بزرگ‌تر، شامل دهانه قوس تیزه دار و دو ورودی کوچک بر روی جرزهای دو طرف و اتاق مستطیل شکلی بر فراز آن برای گذاشتن قرآن ساخته شد. در این بنا، آیاتی از قرآن را به خط ثلث و نسخ دور تا دور در دروازه قرآن نگاشته‌اند. در اتاقک‌های کناری این بنا، ایگار و همسرشان دفن گرديده اند.

معماری

سازه دروازه قرآن به مانند اکثر دروازه های ایران، طاقی شکل و با آیاتی از قرآن کریم تزیین شده است. بر اساس توصیفاتی که از دروازه قرآنِ ساختِ کریم خان زند وجود دارد و تصاویری که از مرمت آن توسط زکی خان به دست آمده است، به نظر می آید در گذشته و در قسمت بالایی دروازه، اتاقی وجود داشته که مزین به پنجره های مشبک بوده است. دروازه کنونی اندازه ای بزرگ تر از دروازه قبلی دارد و دهانه آن به صورت قوسی تیزه دار شکل گرفته است. دو ورودی کوچک در جرزهای دو طرف آن ایجاد شده و اتاق مستطیل شکل بالای آن، جایگاه قرآن است. پیشانی نماهای آن با کاشی های هفت رنگ ساخته شده است.

بخش های اطراف این بنا

  • بوستان خواجوی کرمانی
دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز
  • مقبره خواجوی کرمانی

  • غارهای بوستان خواجوی کرمانی
دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز

بوستان اطراف دروازه قرآن بسیار باصفاست، در هنگام گشت و گذار در این مکان تاریخی بازدید از این بوستان را فراموش نکنید. تماشای عبور ماشین ها و آدم ها از بالای بوستان، نوشیدن چای و خوردن بستنی و فالوده های معروف شیراز در اطراف دروازه قرآن را از دست ندهید. دروازه قرآن در شب به دلیل چراغانی های رنگارنگش بسیار تماشایی و باصفاست.

دسترسی

برای رسیدن به دروازه قرآن از خارج از شهر شیراز، باید خود را به خیابان شیراز در مسیر مرودشت به شیراز یا کمربندی شیراز (بزرگراه امام خمینی) برسانید. دروازه قرآن در سمت راست ورودی شهر قرار دارد؛ اما برای رفتن به دروازه قرآن از داخل شهر، مسیر بلوار آیت الله ربانی یا بلوار هفت تنان، راه را نشان می دهد.

آدرس: ایران، استان فارس، خروجی شیراز به سمت مرودشت

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: هزینه بازدید رایگان می باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨