جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز + { لیست تفریحات و ویدیو }

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری و سفر تاپ توریست درباره بهترین جاهای دیدنی شیراز سخن خواهیم گفت پس اگر قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید و به دنبال بهترین مکان های دیدنی شیراز هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شیراز (Shiraz) یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد می باشد. شیراز سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است. این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد.

نام شیراز در کتاب‌ ها و اسناد تاریخی ، با نام‌ های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌ است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود و به بهای نابودیِ اصطخر – پایتخت قدیمیِ فارس – رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان ، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده‌ است.

شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌ اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌ شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز ، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان ، یکجانشینان و عشایر بوده‌ است. همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بندر بوشهر قرار گرفته‌ است.

از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز می توان به تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، باغ عفیف آباد، مسجد نصیرالملک، باغ ایرانی، نقش رستم، مسجد و حمام وکیل، باغ دلگشا و… اشاره کرد. در این مقاله مهمترین جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد میکنیم پس از خواندن مطلب تایم لپس زیبا از دیدنی های شیراز را حتما مشاهده کنید.

جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید

تخت جمشید یا پارسه، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است.

در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد. این مکان تاریخی از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است. جدا از سازندگان تخت جمشید که داریوش، خشایارشا و اردشیر یکم بودند، اردشیر سوم نیز تعمیراتی در تخت جمشید انجام داد. آرامگاه‌های اردشیر دوم و سوم در کوهپایهٔ شرقی تخت جمشید کنده شده‌ است.

آرامگاه حافظ ، مقبره عشق در شیراز 

حافظیه شیراز یا آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای داده است. مساحت حافظیه ۲ هکتار بوده و از ۲ صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته‌است و این صحن‌ها توسط تالاری از یک‌دیگر جدا شده‌اند. این مجموعه ۴ در ورودی-خروجی دارد که در اصلی در سمت جنوب آن، دو در در سمت غرب و یک در در سمت شمال‌شرق مجموعه قرار گرفته‌است.

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

حافظ قطعا محبوب ترین و قابل احترم ترین شاعر در کانون ادبیات فارسی است. به عنوان استاد غزل (شعر کوتاه، عاشقانه و با قافیه) به نظر می رسد، ایرانیان در همه ی حوزه های زندگی می توانند بیت های حافظ را بر اساس نیاز خود در موقعیت های مختلف نقل قول کنند.

آرامگاه حافظ در یک باغ در شمال شرق شیراز قرار دارد؛ بیش از یک جاذبه توریستی، حافظیه به عنوان یک مکان زیارتی برای ستایشگران حافظ  در سراسر جهان عمل می کند. از چایخانه داخل سایت بازدید کنید، و به ظرافت های شگفت انگیز استعداد شاعری حافظ بیاندیشید در حالی که در محوطه بزرگ آن قدم می زنید.

آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است. این اثر را محسن فروغی طراحی کرده‌است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند. از جمله مهمترین‌های آن می‌توان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌ است.

سعدی شاعر قرن 13 پیشروی مهم حافظ بوده و یکی از گرامی ترین اجداد در شیراز است. بسیاری از اصول پرمغز و پرمحتوای او یک حالت ضرب المثلی پیدا کرده اند و او به طور گسترده ای به خاطر سادگی و بی آلایشی اشعارش مورد ستایش است.

اشعار ساده و در عین حال عمیق سعدی، اثبات میراث او را نشان می دهد، و مشهورترین آثارش، بوستان و گلستان، بر اتحاد بشری تأکید دارند. شعر او، بنی آدم، فرزندان آدم، در ورودی سازمان ملل در نیویورک ثبت شده است.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک شیراز یکی از مساجد قدیمی این شهر زیبا و تاریخی است که در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده است قرار دارد که در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و نزدیک به شاه چراغ و در کوچه نصیر الملک قرار دارد. ساخت این مسجد در سال 1294 ه.ق توسط حسن علی خان ملقب به نصیرالمک شروع و در سال 1305 ه.ق به پایان رسید معماری این مسجد زیبا توسط میرزا محمد حسین و محمد رضا انجام شده است.

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده ترین مساجد ایران ئ از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه مقرنس بی مانند است . مساحت این مسجد 2890 مترمربع و زیربنای آن 2216 متر مربع است . مسجد نصیر الملک شیراز به علت استفاده از شیشه های رنگی به مسجد صورتی نیز معروف است

باغ عفیف آباد ، از زیباترین باغ های ایرانی

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی از آثار تاریخی و نمونه کاملی از هنر گل کاری ایرانی و جاهای دیدنی شیراز است این باغ توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک دوم در سال 1284 هجری و قمری در یکی از مناطق اعیان نشین شیراز احداث شد.

باغ عفیف آباد شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح های قدیمی و یک باغ ایرانی است که بازدید از این مجموعه که در حال حاضر در دست ارتش جمهوری اسلامی است برای عموم آزاد است. مجموعه باغ عفیف آباد شیراز در سال 1351 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع : gardeshro.com